Hur ska jag börja?

L

Liz Indra

Jag har ett varmblod som är sju år. Hon är en travare så hon har aldrig hoppat innan. Jag skulle vilja börja hoppa med henne men vet ej var jag ska börja. Skulle det vara bra att börja med kavalleti eller ska jag börja löshoppa henne?

svara gärna:)

Sv: Hur ska jag börja?

Att börja hoppa en häst kräver tålamod eftersom dom är helt främmande för hinder.
Det du skall börja med är att lägga ut bommar att rida över så att hon först o främst bekantar sig med dessa "konstiga pinnar" hon skall hoppa över.. träna markarbete med bommar så att hon känner sig trygg.
Vissa hästar blir totalt livrädda för bommarna i början så var noga med berömm efter varje bom som hon klarar galant..visst så reagerar inte alla hästar på bommarna men det händer :p
Sen om du rider ut i skogen så kan du pröva att kanske hoppa något litet hinder då blir det mer naturligt för hästen att hoppa det finns säkert någon liten stock på någr cm du kan skutta över..

Eftersom jag antar att din häst är inriden o "klar" tycker jag du kan pröva med lite lägre cavaletti hinder i se hur hästen reagerar sen kanske bygga upp ett litet kryss mm men tänk på att ta det försiktigt i början o låta det ta tid eftersom hästen måste få förtroende för hindren om du förstår vad jag menar och även bygga upp sitt självförtroende..

Om du har möjlighet till en hopptränare skulle jag ta användning av h*n för att få hjälp med att börja hoppa det är det bästa då får du guidning o tränaren kan ge er övningar o sedan följa upp er utveckling!
Lycka till med hoppningen det kommer gå super bra ska du se... :laugh:

Sv: Hur ska jag börja?

När jag introducera min travare för bommar och hoppning började jag med att lägga ut en bom på voltspåret som han fick skritta och trava över, när det gick bra la jag till ytteligare en bom på andra halvan av volten. Sen ställde jag dit stöden utan att lägga upp bommen. Och sist höjde jag ca 20 cm. Jag såg till att innan jag gick vidare och gjorde det svårare/läskigare så var han lugn och avslappnad. För att han skulle bli lugn behövde han upprepning så jag red minst 10-15 varv innan jag gick vidare. Det räckte som första lektion.

Sen kan man gå vidare och höja lite till 30-40cm. I början ska det aldrig vara högre än att dom kan kliva över hindret om dom stannar (så dom inte lär sig att dom slipper om dom stannar)

När det funkar kan du gå vidare med svårare svängar och flera hinder i följd och sen höja varteftersom ni känner er trygga.

Nåt som underlättar oerhört är att ha någon med som kan lägga upp bommar och flytta hinder och så när det behövs så du inte måste sitta av och fixa själv.

Lycka till!

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
589
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 464
Senast: Nevermind
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka