Hur ska jag börja hoppa?

L

Lovande

Nu när vi tagit hem hästarna så ska jag så smått hoppa med min tjej. Efterssom jag inte är någon hoppryttare i grunden vill jag inte göra fel som börjar försvårt eller för högt. Min häst har hoppsidan på sig och är 19 år, halvblod och är som en 5-åring i kropp själ :D I hagen så är det hon som bockar och busar värst av alla och ibland tror man att hon ska gå av på mitten :angel:

Så till min fråga: Vad tycker ni är lagom att börja med när man travat över bommar ett par ggr?

Sv: Hur ska jag börja hoppa?

Först kan du ju börja med att höja upp bommarna så att de är kanske 10 cm över marken och trava över dem. Sedan kan du göra små serier, lätta studsar (börja med 2 hinder och sen kan du öka) eller hinder på relaterat avstånd.

Det absolut viktigaste är att det är rätt avstånd mellan hinderna, och sen att du börjar lågt, du kan börja hur lågt du vill. Är det lågt gör det inget om ni kommer lite nära/långt ifrån ibörjan. Höj sedan lite i taget när det går bra. Och sluta när det går som bäst:D

Låter lite så jag tänkt mej :idea:

Tack så mkt för ditt svar :bow:

håller med carolineB, bröja höja dom där travbommarna lite och se vad som händer :p enkla serier,studs eller en lite kort bana med bara några enstaka hinder, då man kan hoppa ett hinder i taget och sen sätta ihop dem. på den höjden som du känner att ni klarar.

Låter jättebra, tack så mkt för ditt svar =)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 128
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 588
Senast: Skorpis_8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka