Hur ska jag bete mig?

Sv: Hur ska jag bete mig?

En liten parantes i diskussionen tycker jag är att hästar som reagerar när de känner sig pressade faktiskt reagerar när de känner sig pressade. I hem-miljö kanske det bara är på banan (när det är tråkigt och jobbigt), men i ny miljö kan det ju kännas jobbigt och tråkigt att komma ut, där den blir spänd och tittig. Om den då reagerar med olater vid press, blir det ju olater även i dessa nya situationer.

Jag räknar alltid kallt med att de reaktioner jag ser och får höra om i hem-miljö eskalerar gånger 10 när hästen byter miljö. Hur jag sedan väljer att tackla det, är en separat diskussion utifrån individ. Men en häst med olater behöver något mer än bara annan ägare för att komma från detta. Rätt person märker förmodligen inte av olaterna ens en gång, men en osäker ägare kan faktiskt förvärra situationen.

Hoppas att det går bra för dig och att du hittar den säkerhet du behöver.

Det går bättre med min häst nu. Vi har ridit ut med sällskap utan problem, hon har även blivit behandlad av kiropraktor som hittade spänningar i nacken och bogen. Han rekomenderade mig att skritta ett par dagar vilket jag håller på med nu.
Idag skulle vi rida ut själva (min syster gick med på marken), det gick bra tills vi var på väg hemåt igen. Då började hon takta, studsa åt alla håll och kanter,VÄGRADE att gå åt ett visst håll m.m. Hon försökte sig även på ett bocksprång.
Jag vet att hästen har en massa överskottsenergi just nu och vädret inte var det bästa men finns det något att göra vid ett sådant betéende? Vad gör man när hästen bockar för att visa henne att detta är inte okej?

Hästen har ju varit inaktiv ett tag nu, i kombination med ny miljö och ny ägare. Troligen har den byggt upp överskottsenergi. Låter som en häst som behöver jobba och använda huvudet.

Det vore ju bra att kunna jobba igenom hästen. Tömkörning vore bra. Då får den både röra sig, samtidigt som den får jobba med kropp och huvud. Så det är mitt råd.

Risken är att, ju mer hästen vilar desto piggare blir den. Och ju osäkrare och räddare blir du.

Norrland

Det som jag skulle kunna rekommendera är som många andra säger jobba från marken och ta promenader med din häst. Och försök sen igen med ridningen. Och under ridningen så kan du ju försöka vara så lugn som möjligt. Och om du har möjloighet kanske du kan fråga en person du känner om den vill följa med som kan gå brevid eller cykla. Det kan också ha en lugnande effekt på din häst och dig. =)

Ja, hon har nog en massa överskottsenergi. Anledningen till att hon har stått är för att det var kiropraktorns rekomendationer, stå tre dagar,skrittas tre dagar.

Jag har försökt att tömköra henne men hon fattar ingenting, hon blir rent utav förbannad. Longerat har jag gjort en del men det är ju inget man vill göra för mycket.

Jag skagöra ett försök att hoppa upp på hene i ridhuset tänkte jag, där finns det iaf fyra väggar som tar stopp om hon skulle få ett frispel. OM hon väl börjar bocka hur gör man då? Drar upp huvudet och driver på framåt?

Ja, hon har nog en massa överskottsenergi.

Jag skagöra ett försök att hoppa upp på hene i ridhuset tänkte jag, där finns det iaf fyra väggar som tar stopp om hon skulle få ett frispel. OM hon väl börjar bocka hur gör man då? Drar upp huvudet och driver på framåt?

Vore det inte bra lösning att longera lite innan du hoppar upp i ridhuset då, så hon får göra av med sin överskottsenergi om du känner dig osäker på hur hon reagerar?

Lycka till!

Nu kommer du att få en massa svar "gå där eller där annars tror hästen att den är ledaren" och jag tycker att alltihop är kvalificerat struntprat måste jag säga. Jag har gått mycket med mina hästar. Ibland där stigen är bred har vi spatserat bredvid varandra och samtalat medans jag vilar en hand på manken, där den är smal har jag gått före. Min förra arab hade ställts ut några ggr i sin ungdom och ibland fick han för sig att jag var handler och han skulle showa lite för osynliga domare och dansa runt mig, ibland fick han göra det och leka showarab och ibland tyckte jag inte att det passade. Det viktiga är den grundläggande känslan av att det är DU som bestämmer var du ska gå och hästen ska gå och DU som bestämmer hur hästen ska bete sig. Att kunna vara flexibel ang var man går tycker jag är bara bra, då förstår hästen att du bestämmer i alla lägen och inte bara från ett ställe. Tömkör man så bestämmer man bakifrån ju t ex...

:bow::bow::bow:

Jag har inte så många råd att ge dig, men jag vill bara inflika några saker:
1 Det finns säljare som kan ljuga sig blå om hästar de vill sälja (eller så mörkar de iaf vissa olater). Dock ska man ju tro gott om folk, men jag har köpt tillräckligt många hästar för att inse att folk ibland förskönar saker och ting.
2 De flesta hästar testar när de flyttar till ny ägare. Låt det ta tid!
3 Om man sedan inser att "det här är inte rätt häst för mig" så tycker jag inte att det är fel att sälja. Ridning ska vara roligt!!

Jag testade att longera henne i ridhuset idag innan jag skulle rida. Det tackar jag Gud för. Jag har aldrig i mott liv sett en häst rusa runt och bocka så!
När hon fått springa av sig så satt jag upp och red henne i skritt och trav och det gick bra. Jag tror och hoppas att det är p.ga att hon har så mycket överskottsenergi som hon beter sig så. Hon har ju som sagt var stått i princip hela sommaren.

Jag testade att longera henne i ridhuset idag innan jag skulle rida. Det tackar jag Gud för. Jag har aldrig i mott liv sett en häst rusa runt och bocka så!
När hon fått springa av sig så satt jag upp och red henne i skritt och trav och det gick bra. Jag tror och hoppas att det är p.ga att hon har så mycket överskottsenergi som hon beter sig så. Hon har ju som sagt var stått i princip hela sommaren.

Vad bra att det gick bra! :)

Jag tror att du kommer känna dig mer och mer säker för varje gång det går bra, och jag tycker du ska fortsätta att longera innan ridning så länge du tycker det känns säkrast. Jag tycker inte du tjänar på att sitta upp och vara rädd och osäker, det känner ju hästen av också.

Hoppas det går bra i fortsättningen också!!

Hästen är en halvblodskorsning på 11 år.
Jag provred henne innan köp. Säljaren sa till mig att hon kan protestera med att resa sig när man kräver för mycket av henne på banan, men hade aldrig visat någon sådan tendens utanför banan. Vid provridningen så höll hon på en del med säljaren men när jag red så gick hon som ett ljus.
Jag ska följa era råd, börja jobba med henne mycket från marken.
Någon som har några tips på bra ledarskapsövningar?

Om man är "lite feg" som du skriver om dej själv varför i all världen köper man en häst som säljaren säger kan resa sej om man "begär för mycket" och som redan då säljaren visar den "håller på"?:confused:

Hur tänkte du då? Jag blir verkligt nyfiken, för jag skulle inte köpa en häst som reser sej som protest, av många skäl, bla gillar jag inte hästar som reser sej och ofta kan det handla om fysiska problem.

Kan du lämna tillbaka hästen och leta annan som passar dej bättre? Hur kul är det att efterlysa övningar på buke det första man gör med en ny häst, för att man inte vågar rida den:crazy: Nej, backa från köpet om du kan. För din egen skull. Hästen passar troligen någon annan bättre, du får se det så.

Sen varför har den stått hela sommaren? Sammantaget skulle jag fundera över hur hästen mår...

Glöm inte att om DU anser att DU är ledare så kommer du ha självsäkerhet och auktoritet nog att visa det för hästen - UTAN något skrik och bråk vill jag poängtera! Jämför med tex hundpsykologen på tv :) Om DU däremot tvivlar på/känner dig osäker på om du är ledare eller inte kan du nog aldrig få hästen att lita på dig som ledare - i alla fall inte vid de situationerna. Gör övningar där du känner dig säker och inte tvivlar på ditt ledarskap - oavsett om det gäller att den ska flytta sig på gången, stanna vid hand, lyfta en hov etc. Se till att berömma dig själv också när DU vågar något nytt - även små framsteg är ju framsteg, även hos dig!!!

Och glöm inte (vilket jag fick höra av en hopptränare när jag var jättenervös inför ett hinder) att det ska ju vara KUL att hålla på med hästar!!! Försök hitta glädjen i hästen/ridningen när du själv börjar känna dig lite stressad/nervös - det hjälpte mig MYCKET!! Man liksom flyttar sin egen känsla från rädsla till glädje - dvs något negativt blir positivt!!! :)

Lycka till och du ska se att ni växer ihop så att det går strålande!!!!

Tack, det var peppande ord. Jag försöker göra mitt bästa, men det är ingen enkel häst! Idag så kom det en traktor på vägen när jag ledde henne, jag gick ner på en stubbåker och traktorn saktade ner rejält. Vad gör hästen? Jo hon låtsas bli helt livrädd (hon har inte varit rädd innan när vi mött traktorer) hon reser sig,sliter sig och springer hem.

Det här låter precis som min ungponny :P Å jag kan bara säga en sak; Tålamod! Jag vet inte hur många ridturer min mamma har fått gå brevid som moraliskt stöd när vi skulle ut i skogen utan hästsällskap eller hur många gånger hon har fått jaga mig med longerspöt från gårdsplanen när ponnyj*keln vägrat gå. Det har stegrats, bockats, sparkats, hoppats, trippats och fjantats hundra miljoner gånger men lösningen är att aldrig ge upp (om man inte riskerar att bli skadad själv förstås) och vara envisare. Jag har fått de flesta råd för att få bort olaterna min ponny hade när jag köpte honom och jag har också provat det mesta. Det jag lärt mig är att iaf min häst ska styras med järnhand och inte få en chans att komma på otyg. Dvs. hästen ska aktiveras och hela tiden ha saker att fundera på och jobba med. Några konkreta tips jag kan komma på:
- rid ut med sällskap tills hästen är van vid vägarna och du känner dig säker
- var konsekvent i ALL hantering. det som inte funkar från marken funkar oftast inte här man sitter på heller.
- ge hästen uppgifter hela tiden. Om min ponny tex. är jätterädd för en plastpåse som ligger på vägen så skulle jag försöka att inte ge honom möjligheten att tänka tanken att den är farlig tex. ställa hästen åt andra hållet, flytta för skänkeln eller rent utav backa förbi. ALLT för att ta bort uppmärksamheten från den där läskiga påsen. För min del funkar det inte att sitta å sparka på hästen å hoppas att den tänker gå förbi nångång, kanske imorgon, kanske om jag leder den....det kommer i sista hand.
- inte låta en häst med överenergi vila en massa dagar, de löser inga problem. Aktiveras!
-avsluta ridpasset när det går som bäst (men komihåg att man måste pressa gränserna lite för att utvecklas)
-våga misslyckas

För mig kom en vändpunkt en dag förra sommaren, jag blev så arg på mig själv att jag inte klarade av min häst, jag tänkte att "ska man behöva ha mamma med sig när man ska rida ut liksom...när man är 20 år" å den dagen tog jag striden. Han fick stegra sig, han fick bocka å sparka men jag satt kvar och jag vann. Tillslut blir man så himmla förbannad att man får mod, tillochmed jag som har blivit lite fegare på äldre dagar :)

Nu har jag iaf en lite trevligare ungponny som man kan rida ut på själv (om än något småosäkert :P) och som vant sig vid ganska många fler miljöer. Han testar fortfarande, spec. om han vilat en dag eller om det är en ny ryttare. Men det är inget som jag inte kan hantera och det är jag så lycklig för! Jag hoppas att lite av hans unghästfasoner ska växa bort med ålder och mer rutin, men han har fortfarande olater som jag behöver jobba med, varje dag.

Hoppas du fått nått tips iaf och att du orkar jobba vidare med din pålle.

p.s. jag skulle gärna vilja ha lite konkreta tips vad man gör åt hästar som reser sig?

Jag håller med dig ang. hästar som reser sig i protest. jag hade aldrig köpt min ponny heller om jag visste att han har tendenser till att resa sig när det blir lite jobbigt. Dels för att det är obehagligt och dels för att man undrar om det är nått fel på hästen. Men efter många tankar, funderingar och ridturer så är jag 99% säker på att min ponny reser sig för att testa. Han VET av egen erfaranhet att man blir rädd och osäker då. I början hoppade jag av när han tenderade att väga över på bakbenen men tillslut blev de ett jäkla hoppande upp å ner. Så jag satt kvar å höll i mig :P hästen fick några attacker å reste sig som en jäkla galning men när han märkte att jag inte hade några planer på att hoppa av så slutade han, å slutar alltid fortfarande när han märker att man inte blir rädd. Jag kan tillägga att min ponny är kollad från topp till tå av tandläkare, vetrinärer, massörer, hovslagare yada yada och alla säger samma sak: Bortskämd skitponny :P så jag får lita på det och fortsätta ta striderna, även om de blir färre och färre :)

Om man är "lite feg" som du skriver om dej själv varför i all världen köper man en häst som säljaren säger kan resa sej om man "begär för mycket" och som redan då säljaren visar den "håller på"?:confused:

Hur tänkte du då? Jag blir verkligt nyfiken, för jag skulle inte köpa en häst som reser sej som protest, av många skäl, bla gillar jag inte hästar som reser sej och ofta kan det handla om fysiska problem.

Kan du lämna tillbaka hästen och leta annan som passar dej bättre? Hur kul är det att efterlysa övningar på buke det första man gör med en ny häst, för att man inte vågar rida den:crazy: Nej, backa från köpet om du kan. För din egen skull. Hästen passar troligen någon annan bättre, du får se det så.

Sen varför har den stått hela sommaren? Sammantaget skulle jag fundera över hur hästen mår...
Kan bara instämma.
Som bäddat för problem o inte hjälper det hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 860
Senast: Trissa
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 821
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare