Hur ska jag bete mig?

Sv: Hur ska jag bete mig?

Ok, då låter jag helt enkelt henne gå där jag känner mig mest bekväm med att ha henne. I morgon sa jag faktiskt sätta mig upp på henne. Ska skritta ut tillsammans med en annan i stallet, jag hoppas verkligen att det går bra!

Det går säkert bra!! Ha inte för höga krav på ridningen då bara, min ville absolut inte gå i nån vidare form utan stretade med huvudet för att titta på den nya omgivningen, så det fick han göra!!
Lycka till - berätta gärna hur det gick
majeld

Så nu var det över och jag har överlevt :) Tjejen skötte sig bra, inga bocksprång iaf. Lite spänd och hoppig, men det är ju inte så konstigt när man får se nya farliga saker runt omkring. Nu får vi hoppas att det fortsätter att gå framåt, ska bli spännande att se vad kiropraktorn säger om henne också.

Om jag ska vara lite tråkig, så har du väl fått hästen du köpte?

Fd ägaren varnade för att hästen stegrar vid press på ridbanan. Den "höll på med fd ägaren när denne red", men med dig gick den som ett ljus.

Det förklarar väl saken?

Du har köpt en häst med olater. De har säkert förstärkts vid flytten, dvs hästen är i en ny miljö och osäker. Därför förstärks beteendet. Efter någon månad brukar komma en period när du ska testas också, hur många poäng kan hästen ta på dig?

Men förvånad kan du väl inte vara, du visste ju på förhand vad du köpte?

Norrland

Ja, jag visste mycket väl att hästen kunde protestera när man jobbar den på banan och kräver mycket av den. Skulle hon göra det så får jag ta det ,men hon hade aldrig någonsin uppvisat några tendenser till sådant beteénde ute i skogen. Hon hade överhuvudtaget aldrig visat några sådana tecken om man inte pressade henne med övningar hon tyckte var jobbigt. Dessutom har jag inte påstått att jag är förvånad...

Senast ändrad:

Men om du är en feg ryttare, som inte vet hur du ska hantera beteendet - varför köpte du en häst med dessa olater?

Att hästen bara protesterat på ridbanan med fd ägare, är ingen garanti för att den inte kan göra det överallt med dig.

Ursäkta om jag låter tråkig, jag vill inte hacka på dig, men jag undrar ärligt varför?

Norrland

Jag tänker inte förklara mig varför jag köpte henne.
Om en häst beter sig så på banan är jag inte "feg" men mitt ute i skogen då jag är ensam ja då blir jag orolig. Både för min och hästens skull. Som någon skrev så kallas det väl kanske inte feghet utan att man är förståndig. Dessutom hoppas jag på att beteéndet kommer avta nu när hon inte har en illasittande sadel och när kiropraktorn har kollat henne.
Anledningen till att jag skapade tråden var för att få tips och råd, inte för att bli ifrågasatt varför jag köpte hästen.

Jaja, du köper en häst som krånglar vid provridning med ägaren, och som ägaren uppger har olater. Du blir livrädd att rida den redan vid första ridturen...

Du skapar en tråd på ett forum och blir kränkt när jag frågar varför du köpte hästen, som du visste hade olater...

Det är väl hejarop du vill ha. Ok.

Det blir nog bättre med hästen. Låt den bo i sig, så försvinner nog olaterna den haft länge. Du behöver inte oroa dig för att de ska vara kvar med en rädd ryttare. Heja!

Norrland

Mitt råd är att arbeta hästen där och hur du känner dig bekvämast med henne. Det är ju väldigt vanligt att hästar testar i början och när du blir rädd och osäker så känner hon det. Så tills du blir/är trygg så kommer det att fortsätta.
Lycka till och kram
har varit där själv men tog mig igenom det

Fast om TS nu har köpt hästen så är det ju ett faktum att hon/han har ett bekymmer och det är väl bättre att fokusera på det?

Jag vet fler :angel: som köpt sig en häst som egentligen behövt en tryggare eller modigare eller duktigare ryttare och för vissa går det alldeles jättebra och för andra mindre bra. Om man får goda råd och hjälp när det är på väg åt fel håll ökar chanserna avsevärt att det slutar bra i stället för dåligt.

Jag är tyvärr ingen expert på hästar med beteenden... men det jag gjort när jag fått hem en ny häst har varit att ta mig massor med TID med hästen. Suttit i hagen och läst och låtit hästen gå runt mig och nosa (givetvis med stenkoll på hästen samtidigt så att ingen olycka skulle ske och inte med någon mer häst i hagen), tagit små promenader, tränat på de allra mest grundläggande sakerna som jag var ganska säker på att hästen redan kunde så att det skulle bli en positiv upplevelse för honom etc. etc.

Jag körde min nuvarande första gången efter tre veckor. Red första gången efter sex veckor. Då hade han redan visat i många situationer att han litade på mig från marken i vart fall.

Jag håller med dig om att många reder ut problem med hästar. Och att nya hästar kan innebära problem som inte går att förutse.

Men om man köper en häst med olater och blir rädd första ridturen kan jag tycka att det är lite självförvållat. Inte så mycket hjälp, men så kan det vara.

Om nya ryttaren är livrädd efter en ridtur vet inte jag om det är så mycket som kan räddas eller förbättras.

I det läget kan jag tänka mig att det bästa alternativet vore att få lämna tillbaks hästen. Lite osäkert dock, framförallt om man köpt av privatperson eller näringsidkare.

Om man blir livrädd första turen vet inte jag vad man kan rådge för att klara läget. Jag har inte sett hästen, och jag tror inte att du har gjort det heller. Kanske är det lätt att åtgärda, kanske är det svårt. Kanske behöver hästen expterthjälp av annat slag.

Norrland

Tack! Både till dig och Kulla123. Jag kanske gjorde en "dum" affär men gjort är gjort och jag tänker inte ge upp för jag tycker väldigt mycket om hästen. Dessutom är jag övertygad om att det finns en orsak till ett sådant beteénde,jag har väldigt svårt att tro att en häst gör sådant för att vara "dum". Därför kommer jag ge det massor utav tid, ingen press alls på vare sig henne eller mig. Jag kommer också kolla igenom rygg,tänder och prova ut en ordentlig sadel.
Min förra häst hade också ett oerhört starkt psyke även om hon inte just bockade utan hade andra saker för sig. Jag lyckades vinna hennes förtroende och jag fick henne riktigt fin, vi var ett perfekt team. Det tog lång tid med många tårar, men i slutet (innan hon gick bort) kunde jag rida henne i bara grimma barbacka utan minsta problem.

Jag är övertygad om att man kommer längst med respekt och ödmjukhet, det är iaf min åsikt!

Visst är det självförvållat men det hindrar väl inte från att man kan be om råd från människor som har erfarenheter av liknande beteénde?

Hästen kommer inte lämnas tillbaka, vi har redan gjort stora framsteg tillsammans och så ska det fortsätta.
Jag har noterat din åsikt, och jag kanske tog ett dumt beslut men jag har hoppet kvar om att få det att fungera även om det kommer ta tid. Det gör dock inget för tid har jag gott om!

Senast ändrad:

Nej jag har givetvis inte sett hästen. Inte ryttaren heller för övrigt. Däremot kanske hon kan hitta hjälp i de berättelser andra lämnar om hur de gjorde? Jag hoppas det i alla fall!

Menade inte att hacka på dig Norrland - ville bara föra tråden vidare för TS skull faktiskt.

God afton allesammans!!!

Så nu var det över och jag har överlevt :) Tjejen skötte sig bra, inga bocksprång iaf. Lite spänd och hoppig, men det är ju inte så konstigt när man får se nya farliga saker runt omkring. Nu får vi hoppas att det fortsätter att gå framåt, ska bli spännande att se vad kiropraktorn säger om henne också.

Vad härligt!!!

Det här med att hästen har protesterat på ridbanan med förra ägaren kan ju mycket väl bero på felaktig utrustning, ryttaren eller något i hästens fysik och detta är ju sånt som du håller på att kolla upp och åtgärda.

I övrigt så kan även en snäll och olatsfri häst testa när den byter ägare och omgivning. Det är min häst ett exempel på. Han är supersnäll och hade inga konstigheter för sig hos förra ägaren men visst har han testat mig ett par gånger. Velat vända och springa hem när nåt läskigt dykt upp på ridturen t ex. För mig är det naturligt att en häst kan reagera så när allting är nytt så jag har inte sett det som ett problem. Nu har han varit hos mig i 2½ månad och reaktionerna är numera väldigt små. Kan väl sprätta till lite emellanåt om något är farligt....och går man förbi kohagar så måste man faktiskt takta lite för kor är lömska :D.

Menade inte att hacka på dig Norrland - ville bara föra tråden vidare för TS skull faktiskt.

Jag tog det inte som om du hackade, heller. Så det är ingen fara! :)

Jag kan ärligt säga att jag inte vill hacka på ts, heller. Även om jag förstår att det kan tas så. Men för mig är det bara så självklart att problem skulle uppstå, utifrån vad hon skriver här i tråden.

Men jag önskar dig lycka till ts! Hoppas det löser sig med hästen! :)

Norrland

HeJ!

Jag håller helt med om att kor är lömska djur, står oskyldigt och betar för att i samma sekund som man slappnar av och tittar bort omedelbart rusar fram och ska ... vad det nu är de tänker göra... Min häst är av exakt samma uppfattning- kor är livsfarliga saker, även om stenar och vattenpölar på var sin sida vägen är ännu värre- där bor det monster.

Till TS.

Du kanske inte gjorde världens smartaste köp, men nu står du för det och det är det få som gör- många hade omgående försökt lämna tillbaka hästen! Du fick lite mer än du räknat med- men är bestämd på att klara ut det.
Lycka till, säjer jag! Ge hästen lite tid så kommer det nog gå bättre. Själv brukar jag inte rida nya hästar på minst 1 vecka, så de får lära känna mej, flocken och området under tryggare former- men det beror mest på att jag vet att jag kan bli lite rädd och jag vill inte börja med det:-)

/ Lavinia

Är hästen van att ridas ut på själv? Annars kanske du kan fortsätta med promenaderna när du är själv, och passa på att rida ut när du har sällskap.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 860
Senast: Trissa
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 821
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare