Hur ska jag bete mig?

carolineartemis

Trådstartare
Jag har precis köpt mig en ny häst. Problemet är att jag är så fruktansvärt feg. Jag får väl kalla mig rutinerad ryttare men som sagt en oerhört feg sådan. Idag var vi ute på vår första ridtur tillsammans. Vi skulle ta en lugn skrittrunda (trodde jag), hästen hade andra tankar. Hon bockade och fjantade och kastade sig åt alla håll och kanter. Jag är inte van vid sådant här, min förra häst skulle aldrig någonsin drömt om att bete sig på det viset. Detta resulterar i att jag blir livrädd för att sitta på hästen.
Är detta ett vanligt beteénde och finns det något man kan göra för att få bukt med det? Testar hon mig kanske bara och hur ska jag i såfall göra för att "vinna" över henne?
Jag kan tillägga att hästen precis är veterinärbesiktigad, kiropraktorn kommer och kollar henne nästa vecka och tandläkaren är också på G.

Sv: Hur ska jag bete mig?

Jag är lite "feg", precis som du. Speciellt på hästryggen, det är lättare från marken. Troligtvis testar hästen dig eller reagerar på det nya omgivningen. I din sits skulle jag låta ridningen vänta en vecka eller två och istället ta promenader tillsammans (låta henne lära känna området) och jobba henne från marken så att ni får en relation och lär känna varandra lite mer innan du sitter upp.

provred du hästen innan köpet? ålder på hästen?
Ge lite mer fakta om du kan så är det lättare att komma m råd:)

Alltså, min var helt galen ett par dagar efter köpet... Lät pållan bo in sig i tre dagar sen ut på första turen, den gick bra, men resten av veckan så ville hästen knappt gå från stallplan, hon rusade/hoppade/studsade in i trädgårdar och rabatter, in mellan parkerade bilar och allt man kan tänka sig. Jag troddet där ett tag att jag gjort ett jättemisstag - men det gick över.
Så håll ut! Och är du rutinerad så har du ju balans att hålla dig kvar.
Kan vara bra att ta med nån ut som promenerar och kan ge dig tips från marken om du blir stressad och glömmer vad som är bäst att göra. Det hade jag just vid stallplan där hon var som värst och det gav mycket - även lite extra mod!

Var hon inte så när du provred och de gamla ägarna har sagt att hästen är snäll så är det säkert bara test, hon känner ju att du är osäker så givetvis drar hon nytta av det! :)

Rid ut med en äldre häst som känner omgivningarna de första gångerna. Då ser hon att det inte är farligt.
Samma som med unghästar, de känner sig också trygga när de är ute tillsammans med en annan häst. Själva kan de bli väldigt nervösa...provade själv igår nämligen och det blev en hel del "hoppa av och leda" förbi allt livsfarligt och superläskigt.
Försök att inte stressa upp dig själv bara för det gör saken bara än värre. Kommer du till ett ställe där det är uppenbart att du kan skadas om hästen blir rädd (tänker mig ett djupt dike eller avsats där hästen kan trilla ner om den blir så uppstressad att den inte ser sig för) så hoppa av och led lugnt och bestämt förbi hästen. Du behöver inte gå fram till "det farliga" utan bara förbi det åt det håll som du vill. Se till att hästen inte springer på dig när du leder den bara för att den blir rädd för något, var noga med att den ska respektera ditt område och då får man ibland vara ganska omild. Man glömmer lätt det i uppstressade situationer. :)
Men för enkelhetens skull så ta med ett sällskap de första gångerna.
Lycka till! :)

Hästen är en halvblodskorsning på 11 år.
Jag provred henne innan köp. Säljaren sa till mig att hon kan protestera med att resa sig när man kräver för mycket av henne på banan, men hade aldrig visat någon sådan tendens utanför banan. Vid provridningen så höll hon på en del med säljaren men när jag red så gick hon som ett ljus.
Jag ska följa era råd, börja jobba med henne mycket från marken.
Någon som har några tips på bra ledarskapsövningar?

Den bästa sortens ledarskapsövningar du kan göra är att träna på att själv vara lugn, avslappnad och konsekvent.

Det du beskriver ser jag som ett helt naturligt beteende för en häst som hamnat i en ny miljö med ny ryttare och det kan ta lite tid innan den kommit tillrätta. Mitt tips är att du helt enkelt börjar med att göra saker som du känner dig bekväm med för då är det lättare för dig att vara lugn och avslappnad och det kommer hästen känna. Efterhand bygger du på men ta det i din egen takt. Finns ingen anledning att stressa fram något för ni ska väl vara tillsammans länge hoppas jag ;).

Ja det hoppas jag med att vi ska. Jag ska göra som du säger, jag ska ta det lugnt. Longera henne, promenera runt i omgivningarna och lära känna varandra.

Det kommer säkert gå alldeles utmärkt!

Jag är ju själv i den situationen att jag har en ny häst sedan två månader tillbaka så jag vet hur det är :D.

Fortsätt aktivera hästen. Låt den inte vila upp sig ytterligare, det blir bara mer stallmod och fjant.

Ett bra tips kan vara att tömköra dagen innan ridning, och verkligen träna och se vad hästen gör. Inte pressa, pressa, pressa, utan helt enkelt gå igenom en del övningar för att se att ni förstår varandra. T ex att framåt ALLTID betyder framåt, att halt betyder STOPP - varje gång. Enkla saker som känns skönt att ha på plats när man kommer upp. Då får man också ett bra kvitto på vad hästen gör om något skulle vara obekvämt. Kan kännas skönt att veta om det kommer bockar, sparkar, stegringar, ryggning i 190 knutar - eller något helt annat.

Sedan är det bara att klättra upp - skjut inte upp det för länge. Det blir bara obehagligare ju längre du väntar. Rid ut i sällskap med någon lugn häst, ha sällskap på banan av någon lugn häst när du rider de första gångerna. Och ge dig inte. Fråga någon kompis eller stallkamrat om det vill prova, så du får se hur hästen uppför sig med dem. Det kan ge dig nytt mod att ta itu med ridningen.

Finns det nåt inhägnat område du kan rida i? Typ en ridbana eller nåt. Då kan du ju börja där, först från marken sen uppsuttet, rida ett tag med fokus på att lösgöra hästen (ev. sen samla) och avsluta med en skrittrunda i närområdet. Då har hästen fått jobba innan och uteritten blir mer som en nedvarvning.

Jodå, det finns både ridhus och paddock att tillgå.
Idag har vi varit ute och promenerat i en timme. Det gick bra. Jag såg till att hon stannade när jag stannade osv. Vi gick förbi riktigt läskiga saker utan nämnvärd reaktion. Jag kommer fortsätta så här. I morgon tar vi longering och en promenad. Efter kiropraktorn varit och kollat henne på måndag så ska jag ge mig upp på ryggen igen!

Nu håller jag på att jobba hästen från marken. Bara helt basic att hon ska stanna då jag stannar osv.. Jag har en fråga bara, vart ska hästen gå när man leder den för att den ska förstå att det är jag som bestämmer? Jag har hört både att den ska gå jämte mig och att den ska gå bakom.

Vill du visa dig som ledare så ska hästen gå bakom eller snett bakom dig.

Kul att det verkar gå bra!!!! Det kan vara läskigt med nya hästar, har själv varit en riktig fegis och är det fortfarande ibland.

om hästen går bakom kan det bli den effekten att den struntar i dig och går över dig, ett sto håller alltid sitt föl vid bogen för att leda den och hålla koll, låt hästen inte ställa dig vid sin bog , då det betyder att hästen dominerar dig. utan gå vid dess huvud tills hästen litar på dig och även följer efter bakom dig utan att gå över.

Rid ut med en äldre häst som känner omgivningarna de första gångerna. Då ser hon att det inte är farligt. Samma som med unghästar, de känner sig också trygga när de är ute tillsammans med en annan häst. Själva kan de bli väldigt nervösa...provade själv igår nämligen och det blev en hel del "hoppa av och leda" förbi allt livsfarligt och superläskigt. Försök att inte stressa upp dig själv bara för det gör saken bara än värre. Kommer du till ett ställe där det är uppenbart att du kan skadas om hästen blir rädd (tänker mig ett djupt dike eller avsats där hästen kan trilla ner om den blir så uppstressad att den inte ser sig för) så hoppa av och led lugnt och bestämt förbi hästen. Du behöver inte gå fram till "det farliga" utan bara förbi det åt det håll som du vill. Se till att hästen inte springer på dig när du leder den bara för att den blir rädd för något, var noga med att den ska respektera ditt område och då får man ibland vara ganska omild. Man glömmer lätt det i uppstressade situationer. :) Men för enkelhetens skull så ta med ett sällskap de första gångerna.
Lycka till! :)

:bow: Detta har fungerat mer än en gång.

:idea: Det TS beskriver är inte att vara feg ! :mad: Det är att försiktig och förståndig ! ;)

Vill bara trösta dig med att du inte är ensam:crazy: Fick hem min pålle i fredags en vecka sen snart.....för det första skulle den vara lättlastad.....det tog 2 tim...det var ett av mina grundkrav...men jag har en duktig NH tjej som jag ska ta hjälp av, men ändå...
Red ut med dottern de första gångerna och det gick bra, sen har jag ridit ensam på sandbanan, då är han skrikig och jag känner mig liiiten men han gör ju inget, låter bara ja och är ju lite skvatig så klart men det hör väl till.
Red ut själv i dag för första gången, han blir jätteorolig av att vara själv i stallet...gnäggar och går fram och tillbaka i linorna.....ridtur i STORM ...han gnäggade från det att vi gick från stallplan till vi kom tillbaka 30 min senare, gnäggade i alla gångartern:crazy:
Man känner sig så dålig som ryttare och hästmänniska, anser mig också rutinerad, men har väl åldern emot mig:angel: och är återfallsförbrytare så det var ett tag sedan. Men jag HAR köpt en läromästare, valack 15 år så jag ger mig den på att det ska gå. Han var jättelugn i stallet och ensam både på sandbana och i skogen när jag provade...
Men självförtroendet får sig en knäck helt klart!! Jag gillar dessutom INTE att leda hästen känner mig trots allt tryggare på ryggen.
Men ville bara säga att jag tror att många undra vad man gett sig in på och att man får ha tålamod, mycket tålamod.
majeld/Wille

Nu håller jag på att jobba hästen från marken. Bara helt basic att hon ska stanna då jag stannar osv.. Jag har en fråga bara, vart ska hästen gå när man leder den för att den ska förstå att det är jag som bestämmer? Jag har hört både att den ska gå jämte mig och att den ska gå bakom.

Nu kommer du att få en massa svar "gå där eller där annars tror hästen att den är ledaren" och jag tycker att alltihop är kvalificerat struntprat måste jag säga. Jag har gått mycket med mina hästar. Ibland där stigen är bred har vi spatserat bredvid varandra och samtalat medans jag vilar en hand på manken, där den är smal har jag gått före. Min förra arab hade ställts ut några ggr i sin ungdom och ibland fick han för sig att jag var handler och han skulle showa lite för osynliga domare och dansa runt mig, ibland fick han göra det och leka showarab och ibland tyckte jag inte att det passade. Det viktiga är den grundläggande känslan av att det är DU som bestämmer var du ska gå och hästen ska gå och DU som bestämmer hur hästen ska bete sig. Att kunna vara flexibel ang var man går tycker jag är bara bra, då förstår hästen att du bestämmer i alla lägen och inte bara från ett ställe. Tömkör man så bestämmer man bakifrån ju t ex...

Du ska leda hästen där det känns bekvämast för dig inte på något annat ställe!

Personligen vill jag ha hästens huvud bredvid mig så jag ser minsta öronspel, ffa om man har lite problem med hästen eller inte känner hästen.
Hästarna lär sig var du vill ha dem, de kan skilja på människa och häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 860
Senast: Trissa
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 821
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare