Hur ska ja få i honom buttan`?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare karatefisken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 3 000
Sv: Hur ska ja få i honom buttan`?

Mitt sto får butta med betfor,mkt vitlök och en näve korn+pelleterade mineraler.Det har faktiskt blivit bättre och kräver mindre vitlök än från början!
Men,det går inte med det vita pulvret,utan detta är ett brunaktigt pulver!
Kräsen?Inte då!:eek:
Ett tips jag fick av vetererinären var att blanda i sirap i buttan.Har dock ej provat själv!
Min häst är mkt svår att få i avmaskningsmedel,så henne skulle jag aldrig drömma om att lyckas med spruta i munnen.Dömt på förhand.
Lycka till!

Jag lyckades bra genom att blanda det med äppelmos och ge det med spruta i munnen. Eftersom äppelmos är ganska sött verkar det som om det mildrar den beska smaken och hästen gjorde inga stora protester utan svalde snällt

jaha idag provade jag med betfor o bvitamin mycket. men nej. de dög inte. får ringa täby imorn.

Du verkar ju ha provat det mesta.. :crazy: När min häst fick butta blandade jag det i riven frukt tillsammans med kraftfodret och det gick ner med en gång! Men då har jag en inte så kräsen ponny...

min nordis som går på butta nu och slukar det glupskt om jag blandar det med rivna morötter, dock äter han alltid allt typ. andra illaluktande grejer har gått ner med lite apelsin/ äpplejuice.

Jag ber alltid om metacam så slipper man bekymra sig.

Dock brukar vi doppa sprutan i andapsin (receptbelagd magsårsmedicin) så smakar det verkligen mumma. Annars funkar det med lite sirap eller honung.

Min häst har precis gått på butta och efter lite experimenterande med mat osv lyckades vi bra på detta sättet. Jag blandade pulvret i lite vatten, drog upp i en plastspruta sen använde jag "handen som brems" och tog ett stadigt tag i överläppen och vips stod han stilla och det var bara att spruta in i munnen, som när man avmaskar. Jag klarade till och med att ge honom medicinen själv trots han är 170+, lite kelande på nosen först bara.
Lycka till!!!

äppelmos och betfor funkade riktigt bra för våran del. hade valacken en riktigt dålig dag så fick man ev blanda i lite rivna morötter eller äpplen också. :)

Jag fick tipset av min veterinär att blanda buttan med lite messmör och sedan spruta in det i munnen. Lite meck, men det fungerar. Han lärde sig dock vad det var som väntade...

Jag blandar med nyponsoppa! Min häst älskar nyponsoppa så där kan man nästan blanda i vad som helst.

Går det inte trots alla försök så smakar Finadyn mindre illa!

prova med metacam, min häst drabbades ju av samma sak och vi fick metacam istället när buttan verkligen inte gick och de gick helt superbra.

Jag försökte precis alla knep med min häst men när vi någon gång lyckades överlista henne gick hon inte på det mer. Det slutade med att hon under flera dagar vägrade äta det som las i krubban och att det fortfarande, nästan fyra år senare, kan vara besvärligt att avmaska henne!
Det är inte värt besväret och följderna kan sitta i länge så jag hoppas att du fått metacam istället. Det äter min häst utan problem.

försöker få tag på vet. men de värkar ha det rätt stressigt. men hon i receptionen trodde inte de ville skriva ut metacam istället för de trodde inte han skulle äta det heller. så jag vet inte riktigt vad som händer nu..

Till mig ville Täby skriva ut Metacam istället för Butta, de tyckte att det var viktigt att hon fick i sig medicin.

ja har nog inte mött på en enda häst som inte äter metacam, min häst älskade de och kom till o med fram till sprutan och smaskade i sej de, slickade tillome upp de som hamnade utanför.
så de är nog värt att tjata till sej metacamen.

försöker få tag på vet. men de värkar ha det rätt stressigt. men hon i receptionen trodde inte de ville skriva ut metacam istället för de trodde inte han skulle äta det heller. så jag vet inte riktigt vad som händer nu..

Som sagt, alternativet att ge intramuskulärt, är det uteslutet? Det har som sagt jag fått använda på förra stoet, som VÄGRADE äta butta som sagt, inkl via spruta i munnen.

(Svarat om det tidigare i tråden)

ja har nog inte mött på en enda häst som inte äter metacam, min häst älskade de och kom till o med fram till sprutan och smaskade i sej de, slickade tillome upp de som hamnade utanför.
så de är nog värt att tjata till sej metacamen.

Båda mina araber tyckte Metacam smakade apa. Dock var det inga problem ändå, de var så snälla att det gick att hålla i och spruta in. Men de grimaserade illa, och tyckte INTE om. Valacken var jag inte förvånad över, han gillade sällan sött (han åt dock butta rent...!), stoet blev jag mer förvånad över.

Annars har alla accepterat det, men ingen har faktiskt tyckt det varit så gott som den du beskriver slickade upp och ville ha mer. (Däremot, som spin off, bimectin avmaskningsmedel med äppelsmak, det nästan slogs de om).

Har aldrig haft några problem med metacam.:d

ne klart inte alla hästar gillar de men min häst va väldigt positiv till de.

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår... 2
Svar
37
· Visningar
4 425
Senast: Ratax
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
781
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Fick idag tid för operation, för jag behöver ta bort min gallblåsa. Tiden är om två veckor, och i brevet var det med papper där det står...
Svar
7
· Visningar
769
Senast: bollen__
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
656
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka