Hur ska ja få i honom buttan`?

Sv: Hur ska ja få i honom buttan`?

Hej
Jag fick oxå komma på olika saker hela tiden när min häst skulle ha butta ena dagen gick d bra m hans vanliga mat sen fick ja pröva m betfor sen funkade inte d sen fick ja pröva m äpple å morötter funkade nån dag sen fick ja ett tips att pröva m sirap å blanda d i maten å buttan å då funkade d faktiskt;) Så pröva m sirap i maten för d funkade för mig ;) Hoppas allt går bra m hästen å lycka till m snabb tillfrisknad :laugh:

En fråga till er som ger medicin i maten: ger ni det i krubban?

Och i så fall; hur gör ni med risken för ofrivillig doping på andra hästar?

Hej. Min häst vägrade äta buttan när han fick det. tills jag rev ner morötter och äpplen i en hink och blandade med. Det funkade kanon, min häst äter inget som smakar konstigt, han är väldigt kinkig, men mycke morötter och äpplen ner rivet så åt han. :P

Byt till Metacam om möjligt - min häst JAGAR mig i boxen när Metacamen kommer fram:) Den luktar honung:d

En fråga till er som ger medicin i maten: ger ni det i krubban?

Och i så fall; hur gör ni med risken för ofrivillig doping på andra hästar?

Jag har inga problem med ofrivillig doping då de andra inte tävlat när det varit aktuellt, så jag ger i krubban för de som äter.

I dagsläget skulle jag kunna ge i krubban ändå, jag har ju en tombox mellan pojkarna.

Men skulle jag ha någon som tävlade (och inte var den som medicinerades), och hästarna i boxarna i bredd, skulle jag helt enkelt ge buttan på stallgången i lös krubba som diskades, och 'torka nosen' på hästen efteråt.

Många har ju inte eget stall, och att då ge medicin i krubban, som mycket väl kan frekventeras av gästande häst, eller ny hyresgäst, eller tillfällig gäst känns ju oerhört riskabelt...

I de stall jag stått inackorderad har det varit strängt förbjudet att ge medicin annat än med ingivare i spolspiltan.

Jo, det är alltid ett aber i stora stall. När jag stått i sådana har det varit spolspiltan också, men man har fått ge i lös hink/krubba om man velat. Bara hästen skött slabbandet med medicinen där, ev hinkar diskats och om hästen är grisig om mulen (oavsett om efter ingivare eller vid krubbätning) torkat av mulen.

Men vet många stall där det bara hamnar i kvällsmatshinken som vanligt, och sen i krubban. Ofta blandat i exvis betfor som 'slabbats' (av hästen) kring krubban, boxfronten och gärna angränsande mellanvägg... Tyvärr. Har varit folk som tävlat på låg nivå då, där dopingkontroller inte händer, så ingen har brytt sig heller..

Tillägg förresten, när jag haft 'bara' två hästar, så krubborna är i motstående hörn, dvs om de så slabbar så när de inte. Däremot kan ju nos mot noskontakt räcka med otur.

Det är ju inte bara tävlingshästar, vill det sig illa kan det ju vara försäljningshästar där blodprov visar på smärtstillande/inflammationshämmande. Eller hästar som ska gå till livsmedel.

Sedan kommer ju risken att någon säljare SKYLLER på att det kan vara oavsiktlig doping vid ett positivt blodprov. Blir det en tvist där har ju hela hästsverige förlorat på att inte vara försiktig.

vi har gjort så i de stallet ja står i att om de är någon som äter butta eller så och får de i krubban så står de en tydlig skyllt på boxdörren att inte ställa in någon häst i den boxen pga buttan.

Det är ju inte bara tävlingshästar, vill det sig illa kan det ju vara försäljningshästar där blodprov visar på smärtstillande/inflammationshämmande. Eller hästar som ska gå till livsmedel.

Sedan kommer ju risken att någon säljare SKYLLER på att det kan vara oavsiktlig doping vid ett positivt blodprov. Blir det en tvist där har ju hela hästsverige förlorat på att inte vara försiktig.

Absolut. Men som sagt, synsättet har varit att 'äsch, jag tävlar bara lokalt, inga dopingprov' så ingen har liksom brytt sig tyvärr =/ De tänker inte längre än så.

Jag har ett par ggr undrat över vad/om det finns några andra mediciner som reagerar kajko med NSAID. För om då hästen fått i sig NSAID av boxgrannen, hästen blir sjuk av annan anledning, och medicineras med ngt. Tänk om det reagerar med NSAIDEN, som ingen vet att hästen fått i sig? Långsökt kanske, men jag har funderat i de banorna härhemma. FÖr även om jag varken har slaktkarens eller dopingrisk att ta hänsyn till kan det ju finnas andra risker.

Jag tänkte på det när jag försökte få i min häst butta och frågade vad inackorderingsstallet hade för rutiner men det fanns inga och de som tävlade verkade inte bry sig heller. Började med att ge i krubban, min häst stod i en hörnbox och boxen bredvid var tom, och tvättade ur krubban ordentligt efter att jag insett att hästen vägrade äta ur den. Ingen pratade om risken att andra hästar kunde få i sig det och ingen undrade ifall jag gjort rent hinkar och krubba ordentligt.

Han har skött sig exemplariskt på kliniken och allt har vart kalas men medusin det vill han inte ha. Luktar snusk! Provat med spruta också men den kommer man inte i närheten av honom med, den luktar ju den med. Maten spottar han ut.

Hur gör jag nudå?

Nu är ju min ovanligt matglad men jag tog luzernpellets (man tager vad man haver), blötte upp med vatten till en massa, i med medusinen och sedan sirap tillsammans med det. Inga betänkligheter sedan. Nu går det utan sirap, visserligen slickas inte spannen lika ren som innan men ner går det.

Många mediciner är inte vattenlösliga, att tvätta av/ur kräver alltså kunskap om HUR man löser respektive ämne.

Visst är det så och därför var det ännu märkligare att ingen ens frågade hur jag hade gjort rent.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
772
Senast: hollypolly
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
596
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 920
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka