Hur ska ja få i honom buttan`?

K

karatefisken

Han har skött sig exemplariskt på kliniken och allt har vart kalas men medusin det vill han inte ha. Luktar snusk! Provat med spruta också men den kommer man inte i närheten av honom med, den luktar ju den med. Maten spottar han ut.

Hur gör jag nudå?

Sv: Hur ska ja få i honom buttan`?

Kolla med vet om ingenting annat skulle funka. Metacam t ex. Butta är hopplöst och jag fick definitivt inte i min 1.77 häst något sådant. Han kunde göra sig hög som en giraff när det gällde butta.

tack för snabbt svar.
Tänkte försöka med buttan en dag till funkar det inte då ringer jag och snackar med kliniken.

men tänkte finns de nån extra smarrig matblandning man kan testa i ?

Jag lyckades i alla fall inte. Försökte till och med "operera" in butta i äpplen m m. Resultatet blev en häst som var mycket misstänksam mot äpple och den äpplebiten med butta i han provade spottade han till andra änden av stallet. Betfor var inte att tänka på heller. Vet inte kanske melass om det är en riktig sockergris men buttta är ÄCKLIGT!

Nej - är han dålig? Vad har hänt?

Det är knivigt det där med mediciner.. Går alltid att testa mumsiga betforblandningar med äpplen och morötter, men det är inte så lätt alltid att lura dem.

Har turen att ha haft hästar som snällt tagit sin medusin utan krusiduller!

är det pulver? lös upp det i vatten, ta en spruta (inte med kanyl) och ge det som avmaskningsmedel.

Ett stadigt tag i grimman och snabbt in med sprutan i munnen. Orkar du inte hålla honom själv, be någon om hjälp och ev. ta till brems.

Var på kliniken idag. Han har vart svullen i ett bakben ett tag, inte halt nånstans. inte på böjprov eller nått. men en liten liten blödning i en sena där han är svullen. men hon trodde han skulle få komma igång och skritta om fyra veckor. Sen har han muskelinflamation i ryggen därför han vart så känslig. Så måste få bort den.

Jenny82 - Om du får tag i huvudet ens ska ja va nöjd. Han är så känslig. Han älskar att bli kliad på huvudet så har försökt lura honom med att stå å klia honom och sen i smyg försökt ta fram sprutan men nej han är snabbare än vinden:devil:. Han ska INTE ha den. Avmaskning ja då går det fina fisken. Bremsa skulle man kunna försöka med.

Imorn ska vi prova betfor med bvitamin.... och butta i :angel:

min förra häst hon älskade allt såntdär, de va ba o viffta med avmaskningsmedlet så gapa hon och samma sak med buttan. men den här han klarar inte ens av flugmedel för de luktar så snusk.

Senast ändrad av en moderator:

INGEN kan hålla fast en häst som inte vill. det borde alla som varit i närheten av en rädd häst veta..:p

ts;
fråga vet om han kan få metacam istället. den smakar honung! min häst åt butta utan att protestera men metacamen var ju rena godiset tyckte han, stod och slickade på sprutan efter att den var tom.:angel:

tack för snabbt svar.
Tänkte försöka med buttan en dag till funkar det inte då ringer jag och snackar med kliniken.

men tänkte finns de nån extra smarrig matblandning man kan testa i ?

ödsla inte tid på buttan om hästen redan från början inte vill äta den. det blir INTE bättre, som flera redan redogjort för. Det spelar ingen roll vad man försöker blanda i, smaken är så vedervärdig att de känner den ändå, ibland går det skapligt de 2:a dagarna, och sen går det bara utför, men eftersom du har grava problem redan från början så kan jag säga som sagt att det INTE blir bättre.
be och få metacam istället - det är smakligt och brukar förtäras med glädje av de flesta : )

Min häst som går på butta får lite betfor med lite vitlök. och havre och det gick fint att få i sig :D

INGEN kan hålla fast en häst som inte vill. det borde alla som varit i närheten av en rädd häst veta..:p

Nej, men jag har sett väldigt många som stått och försökt gulligulla i medicin i en häst där det bara behövdes ett snabbt och bestämt handtag....

Därmed inte sagt att så är fallet med ts och hennes häst!

Var på kliniken idag. Han har vart svullen i ett bakben ett tag, inte halt nånstans. inte på böjprov eller nått. men en liten liten blödning i en sena där han är svullen. men hon trodde han skulle få komma igång och skritta om fyra veckor. Sen har han muskelinflamation i ryggen därför han vart så känslig. Så måste få bort den.

Trist, men hoppas det ger med sig. Och att du får utskrivet Metacam istället!

Äter han vitlök? Isf prova krydda buttamaten med vitlök.

Mitt förra sto var hopplös. Hon kunde känna vittringen av medicin i maten (oavsett sort) på en kilometers håll. Sniffade i luften framför krubban och vägrade röra dem. För att vara HELT säker på att inte bli förgiftad såg hon till att inte äta något kraftfoder på minst en vecka framåt med. Även om det var 'opreparerat' :crazy:

Samma sak med äpplen etc. Spruta gick EN gång, sen fick man inte komma nära.

Hon fick finadyne, i injektionsform, och så gav jag henne intramuskulärt istället. Det var enda sättet.

(Metacam var aldrig aktuellt, det var i de fall det var aktuellt med butta/finadyne inte ett alt att byta till metacam enl vet, så jag fick injektionsvätska istället och kanyler, så vet inte om metacam skulle fungera bättre)

är det pulver? lös upp det i vatten, ta en spruta (inte med kanyl) och ge det som avmaskningsmedel.

Det där är ett jättebra tips. Fick göra samma sak med min valack när han vägrade äta när han fick buta, men att spruta in med vatten funkade superbra.

Håller helt med. Fullblodet kan vara fullkomligen vidrig att trycka i medicin, han har av olika olycksskäl fått Tribbissen och Butta i många, många omgångar nu. Ena på fm, nästa på em. Han vet precis vad som väntar, han hatar det men vet också att det inte går att undvika. Självklart ger vi medicin i spruta i munnen, utanför boxen för att inte sprida ämnet till andra hästar (genom mat, krubba, hästen gnider ut idet i boxen etc)

Rakt fram till hästen, hugg tungan, tryck in långt in på tungan. Släpp och hästen drar ner äcklet i svalget och känner inte smaken fullt ut. Sätt in hästen i boxen och låt den vara ifred efter att ha kontrollerat att allt gått ner.

Jag tycker hemligheten är att göra det snabbt och smärtfritt samt få in det så långt att det är lukten och inte smaken som känns.

Det där är ett jättebra tips. Fick göra samma sak med min valack när han vägrade äta när han fick buta, men att spruta in med vatten funkade superbra.

det är exakt så jag försökt. de ja menade med spruta. kanske skrev otydligt.

vi har blandat buttan med lite stark äppeljouice (i spruta), då har det gått bättre.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
772
Senast: hollypolly
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
596
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 920
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka