Hur ska islandsbettet sitta?

Praefatio

Trådstartare
Min medryttarhäst (hingst, snart 5 år) bråkar mycket vid ridningen just nu och även från marken. Har erfarenhet av dominanta hästar och unghästar innan så det är inga problem, men jag föredrar att arbeta med problemen från grunden. Ägaren tycker att jag ska prova islandsbett med stång och kedja och egentligen är jag inte mycket för såna "genvägar" men okej, det skadar väl inte att prova en gång och min instruktör sa det samma, så när helgen är slut ska jag testa och se hur det går.

Har dock alltid ridit på vanligt tränsbett, två- och tredelade eller raka, oavsett häst och temperament så jag har ingen som helst erfarenhet av stång. Vill inte gärna göra fel första gången, stämmer det att sidostycket ska fästas i översta ringen och tygeln i nedersta? Visst rider man på en tygel på islandsbett?

Jag har dessutom rätt dålig koll på stångbettets effekt i munnen på hästen. Jag är mjuk i min hand och kommer vara väldigt försiktig men det är aldrig dumt att veta exakt vad som händer i hästens mun när jag tar i tygeln så om någon vill förklara så skulle jag bli oändligt tacksam!

Vill, till sist, påpeka att det här inte är en permanent lösning utan (om han verkar funka bättre på det) någonting jag experimenterar med vid sidan av mitt andra arbete med ledarskap. Vi jobbar mycket från marken just nu. Kommer oavsett att byta mellan vanligt tvådelat och stång då och då. Dessutom kan det löna sig att nämna att hästen inte har ont, problemet sitter i huvudet på min hormonstinna lilla häst som tycker att han borde få bestämma mer än han får... :grin:

Sv: Hur ska islandsbettet sitta?

stämmer det att sidostycket ska fästas i översta ringen och tygeln i nedersta? Visst rider man på en tygel på islandsbett?

Det stämmer bra!

Jag har dessutom rätt dålig koll på stångbettets effekt i munnen på hästen.

Jag är inte säker, men som jag har förstått det så som att, när du tar i tygeln så trycker det även lite i nacken, vilket ska underlätta eftergiften i nacken.
Rätta mig någon om jag har fel, för jag kan mycket väl vara ute och cykla!

lite OT här. Jag är ingen expert på bett åsådär och det är klart att du kanske borde lyssna på vilka nu dina tränare är men(nu kommer jag låta som någon som har läst mig till allt jag vet men just i det här fallet har jag bara läst för jag rider själv aldrig på islandstång) i Atlis bok skriver Atli ett kapitel om just islandstång. Där kan man läsa att islandstång ska INTE användas på unga eller otränade hästar och att Islandsstång kan hjälpa bra och rutinerad ryttare och hästar att bli bättre men det är inget bör använda som inlärning eller liknande. Så jag får för mig att han menar att man inte ska använda det när en häst (som för dig) strular utan bara om man vill förbättra något som redan finns där.

Hursomhelst så är mitt tips att kanske köpa atlis bok just för det kapitlet. han går igenom olika islandstång hur dom ska sitta hur hårt kedjan ska spännas och hur det inverkar. Då har du iaf ett liten inblick över hur du ska använda bettet.

Där säger många andra tvärtom. Många rider in hästarna på stångbett direkt. Skulle tro det står så Atlis bok pga dålig erferenhet - handen gör bettet och handen skapar problem. Stångbettet är skarpt i fel hand och käkar har gått av. Det är f ö alla bett öht.

Tulla, du har en klok inställning. Jag skulle föredra att hästen lyssnar helt på mej och stannar för röst och spö mot bog samt säte bara så långt det går. Kanske en halsring kan göra nytta? Den sägs ha lugnande inverkan. Men prova om du känner du vill. I Reynirs ridskola - bokeh, står en läsvärd bit om just stångbett. Så föredrar jag tredelade, raka och Novabett samt kan tänka mej pelham i värsta fall.

Så kan det vara hästen har vargtänder eller andra problem, det vet man ju aldrig...... Det hormonstinna förstår jag...har haft en.

Är heller ingen expert på stång, men jag tycker jag har hört att hästen ska "skolas in" på stång. Det tolkar jag som att hästen ska ha en ryttare med goda kunskaper om stångens inverkan i början, och skolas in på rätt sätt så den förstår stångens inverkan.

Jag, som ovan vid stång, skulle inte våga sätta det på en häst som trilskas och som aldrig ridits på stång... Tänk om han trilskas pga vargtänder el liknande, då kanske det blir ännu värre med stången?

Om ägaren absolut vill testa med stång så skulle jag iaf be ägaren tillsammans med tränaren skola in hästen på stången. :idea:

Oj, tack för alla spännande svar! Svara alla, lite huller om buller...

För det första är det helt hundra att han inte har vargtänder eller andra munproblem! Pga två utslagna framtänder i ett bråk i hagen är tandis en ständig gäst i stallet och utöver dessa tänder (som redan är på utväxt tack och lov) så är munnen hans fin. Annars hade det såklart ha kunnat vara en anledning. Det är skönt när man kan "räkna bort" problemen ett efter ett...

Min stora tvekan är det faktum att det inte går att ta ledande tygeltal på samma sätt som med ett vanligt bett. Hästen vill gärna bestämma vart vi ska gå och börjar gärna dra iväg åt ett håll, då är ledande tygeltag, skänkel och lägga spöet på halsen det som funkat bäst, jag lär ju få tänka om ifall detta händer med stången...

Huruvida man skolar in unghästar på stång eller ej vet jag ingenting om själv, så fler erfarenheter och pålästa hästmänniskor får gärna skriva vad de vet.

Jag rider redan hästen mestadels på vikt, röst och skänkel, red western innan jag gick över till islandshäst så det sitter liksom i. Därför ska jag ändå testa stången, mest för att ägaren gjort sig besväret att beställa ett stångbett. Jag har slutat se det som att "testa eftersom det kanske kan vara en lösning", och se det mer som ett litet experiment. Funkar det så fortsätter jag kanske att experimentera lite då och då och funkar det inte... ptja, då lägger jag hela idén åt sidan :)

skuggi: ägaren är inte överhuvudtaget intresserad av honom som ridhäst, hon rider inte själv (någon gång då och då ett av sina ston men har aldrig suttit på Faxi vad jag förstår det som) och tränaren har tyvärr lite för mycket att göra för att kunna ta sig tid att skola in hästen på stång. Ska det göras så görs det av mig, med stöd från tränaren då. Men som sagt, tanken är väl från ägarens sida inte att skola in honom på stång utan snarare att ha en extra handbroms när han drar iväg. Jag ser det inte på samma sätt, men tänker testa ändå. Alla erfarenheter är bra erfarenheter i ridvärlden och jag kommer inte att förstöra hästen genom att prova en gång... :)

Balderum: Kul att du nämner det, ska faktiskt på en kurs (utan min häst) i TTeam där vi bland annat ska få prova på att rida med halsring! Innan dess kommer jag inte att prova själv (har ingen aning om hur det funkar, betydligt mindre än stångbett...), men eftersom målet så småningom är att rida hästen i bara halsring så... ;)

Gud vad långt det blev... Men ska till slut säga att målet fortfarande är att jobba med hästen från grunden. Istället för ridlektion i fredags bad jag min tränare ha lektion från marken istället och det tog visserligen 30 minuter av bråk men de sista minutrarna följde han mig superfint och var lyhörd och uppmärksam. Efter att ha återupplivat lite småknep så går han mycket finare efter det också. Känns jätteskönt, han verkar mycket mer harmonisk när han äntligen förstår vad jag försöker säga till honom. Har bara ridit en gång sedan i fredags men han kändes mer följsam och samarbetsvillig och för första gången på länge stod han still när jag satt upp och stegrade sig inte och grejade... Härligt!

Jag tycker absolut man kan experimentera med stång för att lära sig dess verkan om man har en mjuk hand. Men jag förstår inte riktigt hur du tänker när du vill prova på en ung häst som du har en del problem med. Att rida en någorlunda stabil och enkel häst på stång ser jag inga problem med, och där kan man verkligen lära sig hur stången fungerar och lära sig av detta.
Däremot att sätta den på en unghäst skulle jag nog inte göra. Bland annat pga det du säger med de ledande tygeltagen. Hästen bör kunna lyssna bra på vikthjälper och gärna kunna flytta bogen genom tygelns tryck på halsen. Då kan man börja lite finlir med stången.

Jag tycker du ska se över andra alternativ för att få bättre koll på hästen. Är han stökig även när du tränar på marken är det där jag skulle lägga mest krut, och sen sitta upp när det funkar bättre med markarbetet. Är det att han drar som gör att du vill prova stång?

Mitt förslag är det ovan och att du provar stången på en välinriden häst, så att du lär dig hur det funkar.

/Jonaz, som rider på stång med jämna mellanrum

Precis som du skriver fungerar det ju inte med ledande tygeltag på stång vilket gör att tex one rein stop (som jag tycker är en effektiv "nödbroms" och ofta ett måste på en häst som trilskas bla för att kunna böja den för att tex förhindra stegringar) inte fungerar. Därför vill jag inte rida hästar som inte är 100% lydiga för sidoförande skänkel på stång, jag anser att stång fungerar bäst på välutbildade hästar som rids ffa på vikt och skänkelhjälper.
Jag skulle inte våga rida en unghäst på stång eftersom då först kan det bli svårt att stoppa dem om nåt händer.
Att prova skadar dock säkert inte och om han är lydig för skänkelhjälper så borde det inte vara ngt problem.

Jonaz: Redan från första början var det ju inte så mycket tanke bakom, som sagt. Tanken på att rida på stång har aldrig slagit mig utan det var i det här fallet ägaren som tyckte jag skulle prova. Från början blev jag jätteosäker, är "mesig" med allt vad konstiga bett och inspänningar och sånt heter eftersom jag aldrig jobbat med sånt, precis som jag skrev i första inlägget, av den enkla anledningen att jag som du skriver vill jobba från grunden och därmed främst från marken och med enkel utrustning. Men så sms:ade ägaren mig ang bettet, det är redan beställt, och jag frågade min tränare som i princip ryckte på axlarna och sa "testa, det kan inte bli värre än att ni har en bråkigare ridtur än vanligt och då får du väl bara byta tillbaka när ni kommer hem igen."

Vi tränar från marken redan och i fredags hade jag lektion från marken då jag skrapade av det sista av ringrosten sedan jag höll på med den här typen av träning mer vardagligt sist. Sedan ett par veckor tillbaka, då han för första gången blev svårhanterad från marken, har jag ridit mindre och "ledigare" och tränat avsutten istället. Med denna häst hjälper det ju inte heller bara att "träna NH" någon gång om dagen eller i veckan, utan det är ett ständigt pågående hanterande av honom som ger effekt. Vi får in både och i vår vardag eftersom jag har väldigt mycket tid över för honom :)

Jag är inte allmänt nyfiken på stången i sig egentligen, utan på just den här hästen och på vad jag får för reaktion av honom. Därför tänker jag under lugna omständigheter testa när bettet kommer. Som sagt, funkar det så är det väl spännande men gör det inte det så... ja, då gör det inte det. Då fortsätter vi att kämpa på precis som innan. Och oavsett så kommer bettet inte på något sätt utgöra en grundpelare i hans utbildning, mitt långsiktiga mål för oss är inte att rida snyggt på stång utan på att rida snyggt utan bett alls som sagt :p

Mist: Jag förstår vad du menar, vi är inne på samma tanke där... Mitt problem från första början med denne lille kille är ju inte att han är okänslig för NÅGRA hjälper... när han väl vill. Oftast så vill han samarbeta och då är han käslig för alla hjälper; vikt, skänkel, tygel och framför allt röst och "tankekraft" (=omedveten kroppshållning från min sida antar jag). Det är ju när han bestämmer sig för att nej nu jäklar, nu gör vi som JAG säger!.. det är då han blir svår, och ofta mer eller mindre ignorant för samtliga av hjälperna. Såklart. Och det är då kampen börjar. Är ganska säker på att bettet inte kommer lösa problemen, som sagt, nu har jag mest bestämt mig för att testa en gång av ren nyfikenhet.

Summan av kardemumman är att jag får hit bettet och testar det under lättsamma former, typ skrittur i skogen. Det kommer förmodligen inte hjälpa, men kommer inte heller stjälpa honom. Vi provar.

Men kom gärna med fler argument för och emot, mer erfarenheter! Jag tycker det är intressant att se hur vissa tycker det är en bra idé och andra en dålig, och alla har smarta argument. Det är galet vad många kloka människor det finns på buke.

En tanke är att ha två tyglar. Så att du fäster en tygel som man ska i skänkeln på bettet, och ett par mer som i ett tränsbett. Då kan du göra ett kraftigt ledande tygeltag om det skulle behövas. Jag har aldrig provat detta själv, men det var en tanke på en häst som kanske inte är helt styrbar än?

/Jonaz

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 314
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama