Hur ska en treåring se ut?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ewertsberg
  • Startdatum Startdatum
E

Ewertsberg

Vet ej om tråden ligger rätt, isåfall får moderator flytta den.

Min fundering är, Hur ska en treåring se ut exteriört? Är det ok att den är överbyggd bak, kommer det att rätta till sej när den växer? Frågan gäller en treårig arabhingst som för övrigt ser ok ut förutom att han inte har så mycket hull, kanske för att han fortfarande växer.

Sv: Hur ska en treåring se ut?

Det är ju väldigt olika. Vissa är ju inte färdiga på långa vägar, medan andra är nästan färdigväxta.

Om vi föreställer oss, att hästen växt klart, och då är överbyggd, vilka problem kan uppstå, låt säja om man vill använda hästen som ridhäst och eventuellt som distanshäst? Nu säjer ägaren att han fortfarande växer, och eftersom jag är intresserad av eventuellt köp, så vill jag veta vad som skulle kunna bli problem i framtiden, ifall det skulle vara så att han växt klart.

Eller ska jag vänta tills han är i fyraårsåldern, är det mer säkert då, hur han kommer att se ut som vuxen? Jag är inte så kunnig på exteriörfrågor och hur mycket hästar växer i början som unghästar, iallafall inte araber.

Jag är inte så inne på araber eller distans heller utan tänker i halvblod/dressyrbanorna, och spontant skulle det ju inte kännas optimalt (för dressyren då) med en häst som är överbyggd bak och liksom i nedförsbacke, men som sagt vet jag inte hur det är inom distans.

Men om hästen är tre år iår så borde han ju växa lite till och liksom "växa i" kroppen.
Här är en bild på min häst när hon var runt 2,5-3år, inte så bra uppställd tyvärr
31478608.jpg

och en från treårstest
31478616.jpg

Hon var rätt färdig i kroppen då, och har mest breddat sig och musklat upp övelinje m.m. (klar vuxit lite i mankhöjd med).

Araber växer längre än halvbloden.
så den kan jämna ut sig sedan.

men dock är det ganska vanligt med överbyggda araber.

Med tanke på att man inte slutmäter ponnyer förrän vid 8-års ålder så är 3-åringar precis som föl - det kan ändra sig på en månad.
Så en överbyggd 3-åring är inget att oroa sig för.

För vissa egenskaper är det en fördel om hästen är överbyggd för andra inte. Nu vet jag inte vad man prioriterar för en distans häst. Men överbyggnad kan ge bättre påskjut med bak så om det är en bra sak kan det vara en fördel. För ren dressyr som varit uppe tidigare i tråden är det en nackdel för det blir svårare för hästen att få upp framdelen i "uppförsbacke" som prioriteras där.

En lindrigt överbyggd häst behöver inte ge några men alls om ryttaren känner sig bekväm på den. Om det är en treåring och det är det enda du hittar på honom som känns "fel" hade jag själv inte tvekat en sekund över att köpa honom. Om du inte ska ha honom som hingst så lär både tillväxt och hull lösa sig mycket enkelt vid kastration. Unga hingstar är svåra att hålla i hull och växer ofta sämre än jämngamla valacker.

Vi köpte en 7-årig arab som var lite överbyggd bak. Men han var oriden/felriden och med rätt träning rättade det till sig när han lärde sig sätta bakbenen under sig och lyfta upp framdelen.

Tack för alla svar. Ja jag kanske inte behöver oroa mej för mycket för att han är överbyggd just nu. Och säjer uppfödaren att han fortfarande växer, och att föräldrarna ser bra ut exteriört, så blir han förmodligen rätt i ställningen när han väl är färdigvuxen. Har sett stoet, men inte hingsten, men man kan kanske be att få se bilder/film på hingsten och meritpoäng o liknande..

Jag var väl mer orolig för att hästen skulle kunna få problem med rygg och ben, ifall han skulle fortsätta vara överbyggd, och man använder honom som ridhäst alt distanshäst. Jag gillar ju att kunna rida allround/ både dressyr och distans..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 759
Senast: lizzie
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 089
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 876
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka