Hur ska en pleasurehäst röra sig?

alazzi

Trådstartare
Alla säjer att det ska se annorlunda ut än vad som visas på tävlingar. Jag ställde frågan redan tidigare när min usla ridning blev sågad och jag väntar fortfarande på att få se hur det ska se ut. Ingen har ännu filmat något ekipage som visar hur det ska se ut när det är bra? Det har ju varit några större tävlingar nu och jag hoppades att de som varit åskådare där hade filmat lite och kunnat lägga ut filmer. Men inget har hittills kommit?

Jag har sett några ekipage i Kreuth som såg bra ut men de vann förstås inte och därför kvarstår frågan. Varför vinner fortfarande de hästarna som går med öronspetsarna nedanför manken och som ser halta ut?

Hoppas på en givande debatt!

Sv: Hur ska en pleasurehäst röra sig?

Antagligen beror det på att domarna inte vet vilken sport det är dom sysslar med...

Den där filmen är bra, men den visades ju redan i den förra tråden.

Jo, att visa toppridning utaför tävlingssituationen är ju en sak. Jag vill veta var jag kan se denna ridning i verkligeheten;)Förstår du nu vad jag är ute efter?

Jo, att visa toppridning utaför tävlingssituationen är ju en sak. Jag vill veta var jag kan se denna ridning i verkligeheten;)Förstår du nu vad jag är ute efter?

Aha.. Du kan få komma och titta när jag rider :angel: Haha nej, skämt å sido.. Jag förstår faktiskt inte riktigt va du menar.. Detta är hur en pleasure häst SKA röra sig. Och det strävar jag efter när jag nu håller på och utbildar min 3 åring (pleasure) och han rör sig bara :bow::bow::bow: tusen ggr om.. Men honom har jag aldrig bromsat, utan hans jogg och takt har kommit allteftersom han har byggt muskler och orkat mer. Felet jag tror många gör är att dom redan som unghästar inte låter hästen trava på och jobba i den hastighet som hästen erbjuder. Utan de bromsar och bromsar och tillslut har man en häst som går som en tre bent giraff. Detta ser man allt för ofta. Var det något slags svar? :confused::crazy::p

Nu börjar vi komma vidare:) (avskyr den här nya smilelyn, den ser ju sjuk ut) Det finns ekipage där det ser bra ut, även på tävling. Men än så länge så har jag aldrig sett de ekipagen placera sig högt så därför känns det som om något är fel på hur man dömmer.

Inte ens i videon från tävlingen ser det ju särskilt bra ut, inte med mina ögon. Och videon har ju dessutom en del år på nacken numera. Inte ens på nyare tävlingsfilmer ser det ut som på instruktionsvideon.

Har du film från din egen träning av visa? Du vet väl att man kan lägga upp filmer privat på youtube? Man behöver inte visa hela världen om man inte vill det.

Alla lider ju inte av samma störning som jag gör. Jag har tappat alla hämningar:rofl:

Nu börjar vi komma vidare:) (avskyr den här nya smilelyn, den ser ju sjuk ut) Det finns ekipage där det ser bra ut, även på tävling. Men än så länge så har jag aldrig sett de ekipagen placera sig högt så därför känns det som om något är fel på hur man dömmer.

Inte ens i videon från tävlingen ser det ju särskilt bra ut, inte med mina ögon. Och videon har ju dessutom en del år på nacken numera. Inte ens på nyare tävlingsfilmer ser det ut som på instruktionsvideon.

Har du film från din egen träning av visa? Du vet väl att man kan lägga upp filmer privat på youtube? Man behöver inte visa hela världen om man inte vill det.

Alla lider ju inte av samma störning som jag gör. Jag har tappat alla hämningar:rofl:

Nä jag har tyvärr aldrig blivit filmad:o
Men jag tror också att det är många domare som fortfarande tycker trebenta giraff gången är bättre än dom som rör sig framåt. Men sen finns det domare som rankar ner på dem på en gång. Det är nog från domare till domare.

Filmer är annars ett bra verktyg att komma vidare. Jag har haft stor nytta av att bli filmad och sen få diskutera filmen. Nu har jag ju tyvärr endast tränarhjälp ytterst få tillfällen per år, kanske max en gång per månad i bästa fall så jag behöver hjälp på annat håll också.

Filmer är annars ett bra verktyg att komma vidare. Jag har haft stor nytta av att bli filmad och sen få diskutera filmen. Nu har jag ju tyvärr endast tränarhjälp ytterst få tillfällen per år, kanske max en gång per månad i bästa fall så jag behöver hjälp på annat håll också.

Du har så rätt, dock har jag endast en mamma vars filmning inte skulle säga mig varken det ena eller de andra, då den skulle bestå av 99% annat än min ridning :angel:
Sen har jag ju iof en pojkvän men han skulle väl springa åt andra hållet om jag kom med en filmkamera och ridkläder.. (Om han inte skulle missförstå mig och tro att jag ville något helt annat, förståss:angel::D)

Jag tror nog att du och jag tänker ganska lika, satt och pratade med några ifrån min klubb för någon vecka sedan.. där jag sa att jag tycker att det är så tråkigt att dommare tar fram den sortens hästar som ni kallar det trebenta giraffer istället för de hästar som galopperar som en häst ska galoppera... Jag har ställt mig frågan många ggr... Tycker att det är synd att dommare gör så, för det gör att allt flera ryttare tvingar sina hästar ner i sånt tempo och efter några år till och med kanske kan gå sönder eftersom den knappt får med sig bakdelen bara för att det går så sakta att den inte orkar bära sig... Det tycker jag är riktigt tråkigt faktiskt..
Sen om man tittar i Wras regelbok så står det att hästarna ska vara framåt bjudna... Så på wras tävlingar förstår jag inte riktigt varför man plockar fram de hästar som travar med bakbena, som liksom inte har en riktig galopp... Jag struntar i allt sånt för jag vill att min häst ska få muskler och bära sig... och hålla i många många år.. ;)

Tack för att det är fler som tycker som mig (trodde nästan jag var ensam) hhihih

//Carro

Jag tror nog att du och jag tänker ganska lika, satt och pratade med några ifrån min klubb för någon vecka sedan.. där jag sa att jag tycker att det är så tråkigt att dommare tar fram den sortens hästar som ni kallar det trebenta giraffer istället för de hästar som galopperar som en häst ska galoppera... Jag har ställt mig frågan många ggr... Tycker att det är synd att dommare gör så, för det gör att allt flera ryttare tvingar sina hästar ner i sånt tempo och efter några år till och med kanske kan gå sönder eftersom den knappt får med sig bakdelen bara för att det går så sakta att den inte orkar bära sig... Det tycker jag är riktigt tråkigt faktiskt..
Sen om man tittar i Wras regelbok så står det att hästarna ska vara framåt bjudna... Så på wras tävlingar förstår jag inte riktigt varför man plockar fram de hästar som travar med bakbena, som liksom inte har en riktig galopp... Jag struntar i allt sånt för jag vill att min häst ska få muskler och bära sig... och hålla i många många år.. ;)

Tack för att det är fler som tycker som mig (trodde nästan jag var ensam) hhihih

//Carro

Helt ensam är du inte. Det kan jag lova !!;):):banana::D

En pleasure häst skall röra sig med framåt bjudning. det skall vara en tretaktig galopp. men ändå långsam, det är jobbigt för hästen att jobba på detta viset och måste därför träna upp mycket muskelr. (blandat ridning). att dommarna fortfarande placerar "halt galopp hästarna" före beror kanske på att det är amerikanska dommare som kommer till Sverige och bedömmer.. dom håller på att föra in detta med att man skall dömma ned på "halt galoppen" men det har inte riktigt nått alla än. men de är bara att stå på sig, man lyckas bra utan en halt galopp kan jag lova. min häst har inte den galoppen.. jag vinner ändå. ( låter som jag har världens självförtroende och tycker jafg är bäst , men det var inte så jag menade).

En pleasure häst skall röra sig med framåt bjudning. det skall vara en tretaktig galopp. men ändå långsam, det är jobbigt för hästen att jobba på detta viset och måste därför träna upp mycket muskelr. (blandat ridning). att dommarna fortfarande placerar "halt galopp hästarna" före beror kanske på att det är amerikanska dommare som kommer till Sverige och bedömmer.. dom håller på att föra in detta med att man skall dömma ned på "halt galoppen" men det har inte riktigt nått alla än. men de är bara att stå på sig, man lyckas bra utan en halt galopp kan jag lova. min häst har inte den galoppen.. jag vinner ändå. ( låter som jag har världens självförtroende och tycker jafg är bäst , men det var inte så jag menade).

Men det som är det värsta är att det inte bara är Amrikanska dommare som dömmer så, även de svenska dommarna dömmer fram de "halt galopp" hästarna.. och det är de som jag blir så bekymrad över... givetvis så struntar jag oxå i det.. för placeringen är inte den som är viktigast, de som är viktigast är att man själv är nöjd över sig själv och över hästens prestation.. jag själv skulle inte vilja att mina hästar galopperade så... och det gör dom heller inte... visst sen så finns det mycket bra dommare som vet att man inte ska dömma fram dessa hästar, jag skriver dock inga namn... men ändå... :smirk:
Då blir man iaf rätt bedömd;)

//Carro

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.