Hur ska bröstselen sitta?

K

kajsalisah

Jag köpte en bröstsele till mina shettisar idag. Jag är bara van vid travselar så det här är lite annorlunda. Selen är förresten en Globus (inte bästa kvalitén, jag vet ;-)). Finns det kanske någon som har en bild med en sådan sele påselad????

Det som känns konstigt är att det är "extra" stroppar på bröstan.....är det för draglinor till svängel??? Om man som jag kommer att köra i Rockard utan svängel då? Struntar man i dom stopparna då eller?

Det medföljde två korta stroppar - jag antar att det är dom man ska spänna fast rockarden med. Men sätter jag dom i "ringarna" i bröstan eller i däckeln?

Hm.......bilder är nog enklast för att förklara. Hoppas någon har tid att besvara mina frågor.

Sv: Hur ska bröstselen sitta?

Det här låter farligt!

Vet inte vad det är för stroppar du pratar om...? Alltså, nu kommer jag att låta hemsk men: Om du inte ens vet var man spänner fast skaklarna på en vanlig bröstsele (som f.ö inte är så bra), så bör du gå en kurs i anspänning och körning. För du bör inte sitta upp i en vagn utan vägledning av en mycket kunnig.

Vilka trevliga svar! *jisses!*
Min fråga har fått trevliga svar på annat håll så i morgon ska nya selen provas. (och det kommer att gå så bra, så bra) :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Oj, oj, oj! Det var värst var det blev uppeldat här då.....

Jag har bara tränat travponny i drygt 5 år (själv är jag över 30 år) så jag vet nog inte hur man kör.....Det är BRÖSTSELEN jag är ovan vid....

Min fråga har fått trevliga svar på annat håll så i morgon ska nya selen provas. (och det kommer att gå så bra, så bra)

Jag tycker ingen häst ska behöva gå med dålig sele...
Trav är jag oxå emot, grym sport :crazy:
Du kanske ska läsa runt lite här på forumet för det står mkt lästvärt, om du inte redan gjort det :D

/L

Jaså, man kan välja sina svar? Vad bra, man kanske skulle fråga galoppsporten om det är ok att spöa sin häst, eller vissa tyskar om barrering är bra?

Det kommer inte gå så bra så bra Kajsalisah, för utan svängel kan inte din häst dra ordentligt, och din färd blir ryckig och obekväm. Din häst tackar dig om du utbildar dig ännu mera så att du kan göra det ultimat för din häst att vilja dra runt på dig. Den dagen du kör med en BRA sele och vet vad du sysslar med kommer du ångra dig att du valde svar efter ditt ointresse. Jag talar av erfarenhet, jag har också använt en sån dålig sele som du nu köpt. En dyrköpt erfarenhet.

Grym sport..

Å du har varit väldigt aktiv och insatt förstår jag LOL

Inget illa ment _L_ men jag är tillbaka nu :angel:

Å mina travare GARANTERAR jag användes...de vill säga de stod inte och va sysslolösa (det ska inga hästar vara) och blev tjocka i över ett halvår..
DET är grymt!!!

kram..vill inget illa

Tyckte det var ett trevligt inlägg av Trygg, kram på henne!

Jag har varit aktiv i travsporten, och vad jag tycker vet du redan Trygg :) Det finns bra och det finns dåliga travtränare..3 av 4 var dåliga som jag jobbade hos. Det speglar såklart mycket av mina åsikter, men man får en rätt bra uppfattning om att man inte vill utsätta sin häst för ett travlopp bara genom att se på TV tycker jag.

Att vara/bli något kroppsligt: tjock kan tyckas grymt
Men att bli illa behandlad är ju värre: dålig sele/vagn/spö/sporrar mm mm

Så länge hästen få vara häst, är att vara fet inte grymt, så länge den mår bra!
Sjukligt fet är ju en annan sak :D

Aktiv inom trav, för fn det syns ju på håll hur dom mår :devil:
Ja jag har praktiserat i travstall...
Visst visst det var ett mindre stall men dom hästarna hade iaf dåliga selar, små hagar och mkt stallvistelse!
Japp det tycker jag är grymt
shocked.gif

Att man har travhäst/travsele/travvagn betyder inte illa, man kan om man vill göra mkt gott för hästen iaf!
cheesy.gif

afro.gif

/L

Din beskrivning är ju inte den lättaste att begripa sig på men efter att ha kollat bilden på Globus hemsida kan jag konstatera att det är en helt vanlig bröstsele du köpt.
Jag sällar mig till de som säger att vet man inte eller ens begriper HUR man ska spänna för sin häst så kanske man bör ägna sig åt annan sport typ flugfiske eller så:devil:

VAD i hela fridens namn är det som är grymt med trav? Det var väl ändå bland det fånigaste och dummaste jag läst på länge:eek: och hur grundade är dina kunskaper inom travet så att du kan bedömma om hästarna har dåluiga selar eller inte???

_L_ skrev:
Att vara/bli något kroppsligt: tjock kan tyckas grymt
Men att bli illa behandlad är ju värre: dålig sele/vagn/spö/sporrar mm mm

Så länge hästen få vara häst, är att vara fet inte grymt, så länge den mår bra!
Sjukligt fet är ju en annan sak :D

Aktiv inom trav, för fn det syns ju på håll hur dom mår :devil:
Ja jag har praktiserat i travstall...
Visst visst det var ett mindre stall men dom hästarna hade iaf dåliga selar, små hagar och mkt stallvistelse!
Japp det tycker jag är grymt
shocked.gif

Att man har travhäst/travsele/travvagn betyder inte illa, man kan om man vill göra mkt gott för hästen iaf!
cheesy.gif

afro.gif

/L

Jag tyck att du har jätte fine häster _L_. Men det är int bra för folk eller fä att bli runde om magen. Dom får ont i sine knän. Jag kan int så myck om trav men när man ser dom på tv så tyck jag att dom ser fine ut. Dom sprin som bare den, dom är blanke och fine. En ledsen häst tror jag int kan springe så fort. Jag tror att man får betale böter om man slår hästen, så det tror jag int att man gör. Och int finns det väl någon som kör med sporrer? Rut.

ÖVERALLT där MÄNNISKAN finns finns det GRYMHET!!

Har ingenting med pengar att göra...
Utan det ligger i homosapiens natur..

Månge människor kan bli elake av penger med Trygg. Dom tror att dom kan köpe allt. Rut.

Då vill jag att du definierar det som är så grymt med travet och då menar jag inte AVARTERNA inom sporten för avarter finns inom alla sporter och företeelser inom allt över hela jorden!!!!

Så vad är det som är så grymt med vanligt hederligt trav med vanliga hederliga människor och djurmänniskor vid spakarna?

Ja det finns ju olika människor till allt, och jag vet att travhästar behandlas illa, men inte alla!
Dålig är ju selen när den ger skavsår (sett det med egna ögon :eek: ) grymt att vissa bara bryr sig om pengar o struntar i hästen, men det finns ju överallt. Se bara på SHV hästar var dom varit :eek:
Men i trav är det pengar med så då tycks människor bli lite mer okänsliga :crazy:

Sen finns det många bra ställen med välmående hästar och så ska det ju va! :D

/Lisa

Tycker inte sporrar är så trevliga så jag tog upp dom men det hör inte till körningen ;D

/Lisa

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag har fått med en sele från H**ks med min nya ponny. Beställde genast en bättre sele som visade sig vara för stor... Nu funderar jag...
Svar
5
· Visningar
1 367
Senast: Mli
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka