Hur ska bootsen egentligen sitta?

Miljon

Trådstartare
Jag använder nästan enbart gummiboots på mina hästar, men har blivit sugen på att köpa några andra. Det finns många fina och roliga, som dock har en utformning jag inte är säker på hur den ska sitta.
Lutningen är mer "utdragen" på motsatta sidan från kardborreknäppningen, och där kardborren är är det rakare. Åtminstone vissa av dessa boots är även tjockare på "andra sidan" sas från kardborren.
Det logiska i mitt huvud är att kardborren sitter fram på hoven, eftersom det är "helt" på baksidan av hoven när man vill skydda, och att bootsen även är förstärkta där. Men formen på bootsen gör att de bara snurrar runt så kardborren hamnar på baksidan :confused: Ska de sitta så?

Jag vet inte om det är okej att lägga in bilder, men hoppas ni förstår av min beskrivning vilken typ av boots jag menar.

Jag använder nästan enbart gummiboots på mina hästar, men har blivit sugen på att köpa några andra. Det finns många fina och roliga, som dock har en utformning jag inte är säker på hur den ska sitta.
Lutningen är mer "utdragen" på motsatta sidan från kardborreknäppningen, och där kardborren är är det rakare. Åtminstone vissa av dessa boots är även tjockare på "andra sidan" sas från kardborren.
Det logiska i mitt huvud är att kardborren sitter fram på hoven, eftersom det är "helt" på baksidan av hoven när man vill skydda, och att bootsen även är förstärkta där. Men formen på bootsen gör att de bara snurrar runt så kardborren hamnar på baksidan :confused: Ska de sitta så?

Jag vet inte om det är okej att lägga in bilder, men hoppas ni förstår av min beskrivning vilken typ av boots jag menar.

Den typen av boots brukar ha en "klump" som ska hindra bootsen från att snurra, klumpen ska vara i karleden...

Är det bootsen som heter PVC-Boots Pro. (protector)? Som finns i en massa starka färger? Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med hur de ska sitta. Jag brukar knäppa dem framåt, men sedan snurrar de nog så att kardborren för det mesta sitter bakåt. Men det verkar inte bekomma hästen det minsta, och hon har inte fått skvav trots många timmar i hagen med dem, så jag är jättenöjd. Dessutom är de hållbara - kardborren är stenhård efter flera veckors användning.

Är det sånna här du menar? :) Professionals choice och dy-noturn, båda med knöl bak.
collage-1469376306878.jpg

Här sitter de dock på bakhovarna, brukar ha dom fram, för någon på buke undrade hur de skyddade kronranden på bakhoven.
På islänningenhär snurrar de sällan. Ponnyns snurrar oftare men blivit bättre ju mer jag använt dom..

Är det sånna här du menar? :) Professionals choice och dy-noturn, båda med knöl bak.
collage-1469376306878.jpg

Här sitter de dock på bakhovarna, brukar ha dom fram, för någon på buke undrade hur de skyddade kronranden på bakhoven.
På islänningenhär snurrar de sällan. Ponnyns snurrar oftare men blivit bättre ju mer jag använt dom..

Ja, bland annat såna. Hur är ponnyns hovar mot för islandshästen? Antar att de är lite annorlunda om bootsen snurrar på den?

Är en annan sorts boots jag funderar över också, men har inte hittat nåt märke där man ser det ordentligt på bilderna. De jag har är från Globus, deras neoprenboots. Men de ser mer "jämna" ut på bilderna än vad jag upplever dem i verkligheten.

Ja, bland annat såna. Hur är ponnyns hovar mot för islandshästen? Antar att de är lite annorlunda om bootsen snurrar på den?

Är en annan sorts boots jag funderar över också, men har inte hittat nåt märke där man ser det ordentligt på bilderna. De jag har är från Globus, deras neoprenboots. Men de ser mer "jämna" ut på bilderna än vad jag upplever dem i verkligheten.
Ponnyn har något trängre trakter, men är nog inte det som gör det. Satte jag ponnyns boots på islänningen snurrade de på honom med och islänningens snurrade nästan inte alls på ponnyn, samma märke på båda. Tror att det var att bootsen var nya, oingådda, sitter bättre nu på båda. :)

Liknande trådar

Hoppning Jag har fått för mig att jag ska försöka få ut min ungponny på hopptävling (jag är dressyrryttare) och då är det ju det här med...
Svar
5
· Visningar
5 270
Senast: Lady_S
·
Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
1 005
Senast: krocket
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 197
Senast: Lavinia
·
A
Utrustning köpte boots idag för pållan trampar sig på framhovarna, men har faktiskt ingen aning om hur de ska sitta? det såg helt konstigt ut när...
Svar
3
· Visningar
1 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka