Hur sitter man "bra" i en Dressyssadel

M

M_y_r_a_n

Jag går på ridskola och jag fick rida en häst, som har en dressyrsadel.
Jag har alltid fått rida Allroundsadel, väldigt länge och är van med det.
Så till saken, jag förstod rätt snabbt att det var en dressyrsadel jag skulle få sitta/rida i.
Men när jag väl sitter upp på hästen så blir jag aldrig klok på stigbyglarna.
Jag vet att man ska ha längre stigbyglar, men det känns inte bra för min del.
Det kändes som om jag inte hade någon kontroll på min egna ben och skänklar.
Jag satt jätte bra i sadeln men det var mina ben jag inte visste vart jag skulle ha dom, jag ville hela tiden korta upp stigbyglarna..

Kan någon ge råd hur jag ska träna mig att ha kontroll över benen?

Sv: Hur sitter man "bra" i en Dressyssadel

Jag hade kortat upp stigläderna så att du har dom ungefär ett hål längre än vad du tycker är bekvämt, sedan efterhand längt dom lite mer.
När du sitter i dressyrsadeln så använder du din muskler ganska annorlunda jämfört med vad du är van i allroundsadeln som i uppbyggnaden i stort sett alltid påminner mer om hoppsadeln, så det är en omställningsprocess innan du vänjer dig.

/Camilla

Bara för att det är en "dressyrsadel" så är det inte säkert att just den sadeln passar dig och din rumpa.
Men prova att när du skrittar fram så lägger du knäna framför sadeln, ibland så stannar hästen då och undrar vad du sysslar med, smacka bara fram då. Skritta så ett halvt varv eller nåt, sen släpper du tillbaka benen, nu sitter du exakt där du ska. Känns då stiglädren fortfarande för långa så är det bara att länga.

Håller med om att det inte är säkert att sadeln passar dig. Om det är på en ridskola så brukar de ju ha något större sits för att alla ska få plats, och då blir det väldigt obekvämt och som du säger lite flängigt med benen, för det blir inte rätt vinklar och man får inte stöd på rätt ställen.

Men om sadeln passar och du bara är ovan så testa att rida runt utan stigbyglar i 10-15 min, rid precis som vanligt och slappna av i benen så du inte sitter och drar upp dem. Sen kan du ta stigbyglarna igen. Stigbyglarna kan du lägga upp framför sadeln så de inte dunkar hästen i sidan när du travar och galopperar.

Korta lädret lite nästa gång. Det ska kännas bekvämt för dig. Är du inte van vid att rida med långa stigläder så tar det ett tag innen du kommer ner i sadeln ordentligt. Prova rida en stund utan stigbyglar. Det kan hjälpa dig komma ner ordentligt.

I en hoppsadel ska knäna och tårna peka mot tio i två för att vaden ska komma åt hästen. I en dressyrsadel ska knäna och tårna peka mer rakt fram.

Prova att ställa dig upp på golvet, benen lite isär som om du satt i en hopp-/allroundsadel, knäna böjda, tårna pekar mot tio i två. Sen testar du att räta upp benen som om du hade längre stigläder, jag tycker att detta känns fel. SÅ! Ställ dig med tårna pekande mot fem minuter i ett/nästan rakt fram och låtsas som om du satt i en dressyrsadel med längre stigläder. Känns det inte lite mer flexibelt i kroppen än när du hade knäna och tårna vinklade mot tio i två?

Böjningen eller vinklarna i dina ben kommer från hur du har höften, fråga din ridlärare om den kan hjälpa dig att hitta det efter du satt dig upp så du känner att dina knän och tår naturligt vinklas mer framåt mot hästens huvud.

Vilka bra svar jag har fått.
Nu vet jag vad jag ska tänka på och vad jag ska göra med mina fötter och ben.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
582
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 268
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama