H

horsedream

Hur ser ni på stressiga, heta och nerviga hästar/ ponnyer?
Typ hästar/ ponnyer som kräver mycket arbete?
:confused:
Om ni ser en annons som säger att hästen/ ponnyn kräver rutinerad ryttare, vad anser ni om detta??

Oftast så är det hästens miljö och /eller ägaren som är orsaken att hästen är stressig/nervig.
För eget tycke så är det synd om sådana hästar. :(
Sen att en häst kräver rutinerad ryttare kan det ju finnas andra orsaker till.Endast ägaren som vet anledningen till detta. :smirk:

Det behöver ju inte heller vara ägaren eller miljön till att hästen under sadel är stressig, nervig och het.
Det beror ju på så många saker, men visst från början har det säkert varit en ägare som inte har gjort på rätt sätt. :cry:

Om jag ser att det står att det behövs en rutinerad ryttare, tycker jag det krävs att man har erfarenhet av att ha ridit utanför ridskolan och det vill säga även på hästar som är lite tuffa och kräver en bestämd ryttare

Angående en annons som det står att hästen kräver en rutienerad ryttare lägger jag inte så mycket märke till. Det kan ofta bara betyda att säljaren vill att den ska komma till ett kunnit nytt hem.

Angående stressiga ponnyer/hästar har jag sett så många sådana att jag faktiskt inte reagerar så mycket längre.

Det var ju en tråd för ett tag sedan angående uttrycket rutinerad ryttare för ett tag sedan och det kan ju betyda allt möjligt så det går omöjligt att gissa sig till, annat än att det inte är en nybörjare det talas om.

Själv är jag inte typen som skulle skaffa ett nervvrak eller jättestressad häst för att det skulle ta så himla lång tid och mycket svårt arbete för att få den bättre och jag själv har inte tillräcklig kunskap för att säkert klara av det.

Men jag håller med ovanstående om att det är hästens bakgrund som leder fram till hästars sätt att vara. Ja, hästar är olika ,vissa mer nervösa än andra, men det hänger ändå mest på hanteringen från det att de föds.

Usch, vad många hästar och ponnysar som man jämt ser, speciellt på tävling, som ser ut att vara så rädda och stressade att de inte vet vad de ska göra av sig själva. :cry:

Jag har en "utkikshäst" dvs den i flocken som håller utkik efter faror. Detta gör att hon ser allt, är extremt uppmärksam på allt som ser lite annorlunda ut och kan verka lite nervig. Hon är inte rädd utan vill bara kolla lite extra om det verkligen är farligt. :) Inte mycket jag kan göra åt saken.

Om ni ser en annons som säger att hästen/ ponnyn kräver rutinerad ryttare, vad anser ni om detta??
Då tänker jag att det nog är en häst som jag skulle gilla! :D Allt är ju relativt. Jag vill nog inte återigen ha en sån stressloppa som min förra häst. Inte för att jag inte klarade av honom, men för att all ridning krävde så mycket planering och att man alltid fick vara superalert för att rida honom bra. Däremot vill jag gärna ha en villig och PIGG häst som ändå är cool "i huvudet".

Att det finns alldeles för gott av dem med ryttare/ägare som inte har den tid som krävs för att arbeta med hästen/ponnyn och inte heller det lugn som behövs. Väldigt viktigt att de är väluppfostrade och lyhörda för ryttaren eller den som hanterar den. Den typen av hästar/ponnier passar kanske inte alltid på ett stort stall där många olika hanterar dem, kanske personer som inte är så vana och rädda. Om min häst var sådan skulle jag nog vara mycket noga med den miljö som den vistas i och se till att det är lugnt, stabilt och bra rutiner.
I en till salu annons skulle jag tolka det som att det krävs en ryttare med mycket erfarenhet, med bra balans och som kan ta en dust med hästen om så behövs för att visa vem som bestämmer utan att bli rädd. Sen kan det ju vara andra orsaker... :)

Jag anser att hästen antingen har ont, har felanpassad utrustning, felanpassad foderstat eller okunnig ryttare.

Vad menar du med kräver mycket arbete? Att det tar någon månad innan hästen har accepterat sitt nya arbete och fungerar lugnt, eller att man måste rida länge innan den är så trött att den inte orkar protestera?

Blir hästen stressig/nervös/stirrig när det är sadel på och inte annars så är det till99% ryttarens fel.Finns ingen anledning för en häst att skärra upp sig om inte ryttaren ger den orsaken. :devil:

Stressiga/nerviga hästar beror oftast på den miljö de står i...
HAr två isisar som exempel hemma... Vi köpte dem för 1 år sen. Den ena var gansak bångstyrig och jobbig att hantera, väldigt otrygg i stallet. Den andra var lugn men hade svårt att hålla hull och gansak mycket sommarexem. De stod i ett kombinerat ridskole och privatstall med ca 40-50 hästar och mycket olika mäniskor... Den första av dem är nu jättego att hantera och mycket lugnare och tryggare, den andra lagom rund och go och nästan inget exem. De står nu i ett litet stall med endast en häst till och bara 4 människor som hanterar dem allt som allt.

/Linda

Oftast tror jag att hästar blir stressade av för lite foder, ett stessigt stall eller att dom har blivit sönder avlade (avlat på fel hästar) eller att dom står brevid en häst i stallet som den inte tyker om, det tror ja är dom vanligaste orsakerna.

Om det står i en annons att hästen behöver en rytenerad ryttare så tror jag att det är en häst som har någon form av hyss för sig när man rider, typ bockar, sticker, stegrar sig eller dyrilgt.

Sv: Re: Hur ser

Shettisar skrev:
Blir hästen stressig/nervös/stirrig när det är sadel på och inte annars så är det till99% ryttarens fel.Finns ingen anledning för en häst att skärra upp sig om inte ryttaren ger den orsaken. :devil:

TACKSAM för din kommentar!
Men jag har mött fall där inte har varit så!!
Kan ha varit ifrån början men sedan har inte hästen/ ponnyn fått bort detta eller det går helt enkelt inte att få bort.
Mött hästar som kommit stressiga och nerviga, när det gäller sadel men som fortfarande inte går att göra något åt, eller man vet vad som kan ha hänt innan som kan ha orsakat detta.
På ett par har jag prövat några av de goda råd jag fått här inne genom åren men har inte funkat ändå.

*kramar av styrka*

Sv: Re: Hur ser

Att den kräver att man verkligen rider den.
En stressig häst kanske inte klarar av att skritta lugnt utan trippar hela tiden, speciellt i tävlingskondition. Den kan vara känslig etc etc.
Den kräver att du verkligen vet vad du gör och ger den tid. Du kanske måste jobba den lite längre i trav och galopp innan den är OK. Mer tempoväxlingar från trav till galopp och som alltid minst 20 min galopppass (båda varven tillsammans). :banana: :bow:
*kramar av styrka*

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 868
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 212
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka