Hur ser ni ut i höstmörkret??

Sv: Hur ser ni ut i höstmörkret??

Är lite tveksam till om jag har för många reflexer när jag rider ut. Brukar rida ut ungefär vid fem-halv sex, och det är på gränsen till mörkt. Men å andra sidan vet man ju inte hur fort det mörknar...
Eller förresten, som många har sagt: Det går inte att ha för många reflexer!

Jag brukar ha på mig:
Hjälmreflex
Lampa
Reflexväst (eller en rosa slags reflexsele som går diagonalt över kroppen)

Pållen brukar ha på sig:

Reflexbrösta
Benreflexer på alla fyra
Reflexländtäcke
Svansreflex
Tränsreflex ibland

Kram från reflextjejen

KL
Ni som använder svansreflex, hurdan har ni och hur får ni den att sitta kvar?:confused:

Jag har en från Boett som är som ett band med kardborr runt svansen och 3 flärpar som hänger ner. Men hur hårt jag än spänner den så glider den av i något skede, speciellt om man rider fortare än skritt.:crazy:

Jag drar ut en tofs från svansen ovanför svansreflexen och fäster den med ett gummiband nedanför. Verkligen inte snyggt, men då sitter den iallafall kvar hela ridturen även i medryttarpållens taniga svans. :p

Jag är skitskraj för att rida på vägen i mörkret!
Men om jag gör det så har jag reflexväst, ibland reflexer på benen.
Hästen har reflextäxke, reflexbrösta och benreflexer på alla fyra. Ska införskaffa tränsreflexer åxå.

Jag drar ut en tofs från svansen ovanför svansreflexen och fäster den med ett gummiband nedanför.
Nu fattade jag inte riktigt...:o. Alltså fäster du reflexen i tofsen eller binder du fast reflexen med tofsen på nåt sätt?

Jag har: Reflexs väst alt. reflexjacka, hjämreflex och något i stigbygeln.

Hästen har: Fyra benreflexer, brösta med reflex, svansreflex, tygel reflex och ibland har dom också reflex på nosgrimman och ländtäcke med reflex.

Jag suger på att förklara. :o Jag pillar ut en hårtofs ovanför reflexen, så att den kommer på utsidan av reflexen istället för under/genom den. Nedanför reflexen fäster jag ihop den hårtofsen med en tofs från resten av svansen. Då blir det som en ögla av tagel som håller reflexen på plats. Jag gjorde en jättesnygg illustration i paint, men givetvis funkar inte photobucket just nu.

Precis av den anledning du nämner så bär jag även reflexer i skogen, på både mig och hästen.
För om jag flyger av och slår mig medvetslös så hittas jag bättre i mörkret med en reflexväst. Och sticker hästen iväg (oavsett om den stannar i skogen eller sticker ut efter vägen) så syns även den.

Har olika reflexer beroende på vad jag gör. När jag rider i djupsnö (isen eller skogen) så har Carissa ländtäcke och brösta på sig och jag har väst och pannlampa. Lillen har bröstan och svansreflex.

Efter vägen så har vi ovanstående reflexer på oss, plus benreflexer och jag lägger en armreflex runt handleden. Ibland byter jag ut ländtäcket mot ridtäcke, om det tex. är kallt eller om vi bara ska ta det lungt.

Luna10: Min Lilleman har så pass tjock och yvig svans att den sitter kvar som den där. Det man drar runt svansen består av neopren och har kardborrefästning, sen så hänger det 3-4st avlånga reflexer neråt.

Ett billigt tips är att man köper metervara av reflexband (sånnadär gråa). Klipper ett par längder som är nästan lika långa som svansen och knyter fast alla längder reflex i ett resårband/hårsnodd - sen fäster man den bara i en tagelbit mitt i svansen:idea:

olika vad jag har, men försöker ha mkt reflexer både på mej och hästen. Ofta blir det iaf reflexväst, ländtäcke, benreflexer + mera.

Jag:
reflexväst

Hästen:
Benreflexer alla 4
Reflex ridtäcke
Svansreflex
Reflexbrösta

Ska köpas: pannlampa

jag: illgul reflexjacka, stigbygelreflexer, hjälmreflex och äger även 2 varianter av västar (en vanlig man har ovanpå en jacka, och en lite varmare man har ovanpå en tjockare tröja bara).
hästen: reflex-ländtäcke, brösta och benreflexer..
borde kanske köpa: reflexer till träns och/eller tyglarna också, och en pannlampa, men har inte haft pengar eller tid ännu.

på förra medryttarhästen (dec.-jan.) knöt vi fast svansreflexen med tunnare resår-trådar :angel: först satte vi fast reflexen med kardborrebandet som fanns på, och sen knöt vi ca 3-5 resårtrådar runt reflexen också. funkade rätt okey, reflexen satt oftaaast kvar. inte speciellt snyggt, men vi syntes iaf :P (har inte köpt svansreflex till bianca, som jag rider nu, eftersom jag köpte ländtäcket + benreflexer. täcket ligger ju så att det syns bakifrån också..)

men nog syns vi alltid :)

Senast ändrad:

Jag har dom två senaste veckorna blev rejält rädd. Det har dykt upp både gångare och ryttare utan reflexer på små kurviga vägar. Nu verkar dock många här synas rejält men det finns en skara som inte har en enda reflex på sig om kvällarna :crazy:

Jag är reflexfetishist, tror jag... Bilförarna brukar sakta ned 200 m bort och sen stanna och säga "jag undrade vad det var för vandrande julgran därborta!" :rofl:

Jag tror jag har en likadan som dig. Jag gör inget speciellt med den, den sitter kvar ändå. Men jag sätter den högt uppe på svansen. Det du kan göra är ju att på något sätt fläta in den. Typ ta en tofs ovanför reflexen och två underifrån och sedan göra en fläta.

*KL*
Förra vintern åkte jag av hästen en bit hemifrån. Ett snällt par kom och plockade upp mig eftersom de sett hästen passera, och då berättade de att det varit svårt att se hästen eftersom den hade reflexer på sig, men ingen lampa, billyktorna var inte riktigt riktade rätt mot. Därför har jag nu sett till att sätta fast ett par lampor på hästen, även om jag själv har pannlampa.

Hur man gör med sitt eget liv är ju en sak, men jag vill inte ha en hästs liv på mitt samvete. Den kan ju inte välja att ta på sig reflexer eller inte. Samma sak med mina medtrafikanter, händer en olycka för att jag inte syns har jag ju skadat någon.

Den reflexbröstan jag använder är egentligen mer som en halsrem, den går inte ner mellan frambenen. Men den skulle ju funka även på honom. Vet inte var den är köpt, men hittar du inte en sån så är det inte svårt att göra en själv. Reflexband och fastsättning i kardborre, klistra eller sy ihop.

Har satt massa reflexer på vagnen.
På hästen har han på benen, brösta, och tygelreflexer fast det blir tömreflexer då.
Och jag har en väst på mig.

Givetvis har man reflexer på sej när man är ute i mökret!
När jag är ute med häst så har den benreflexer, reflexbrösta, reflex på träns och tyglar/töm, svansreflex och ländtäckereflex, kör jag så är det ju även reflexer på vagnen. Själv har jag reflexväst, hjälmreflex och pannlampa. Bäst att vara riktigt 'relfexad' anser jag, även att man ser mycket rolig ut, men man märker ju att man syns, bilisterna bländar av och saktar in en bra bit ifrån en, så det märks att man syns tydligt!

På mig:
Hjälmreflex
Pannlampa
Reflexväst eller jacka beroende på hur kallt det är

På hästen:
Ben reflexer
Reflexbrösta
Svansreflex

Sen så rider jag inte på trafikerade vägar när det är riktigt mörkt.

Jag har : Stoor reflexväst och insydda reflexer på min termo ridbyxor
hästen har: Reflexländtäcke, Benreflexer ( 4 st ) ska även köoa relfex brösta

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 907
Senast: Piek
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Efwa
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 488
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama