Hur ser ni passtaktig tölt?

A

Aannah-Mani

Hej!
En tränare jag red för för ganska länge sedan sa att det fanns "tusen" olika sätt att se att en häst är passtaktig eller travtaktig i tölten.
Hur brukar ni se det? :) Vore kul att veta, vilka sätt det finns..

Sv: Hur ser ni passtaktig tölt?

hästen är rentaktig när frambenet är vid sin högsta punkt då bakbenet slår i marken. Passtaktig är hästen om samma sidors ben slår tillika i marken och travtaktig om diagonalerna slår tillika ner i marken så har jag lärt mig.. Vet nog inte hur det kan finnas flera sätt att se det :S:P

Sv: Hur ser ni passtaktig tölt?

Oftast är det ju dock inte så lätt som att samma sidas ben slår i samtidigt vid passtakt osv. Hästen kan ju ha olika grader av feltakt och då kan det vara riktigt svårt att urskilja ibland. Men lättast blir det tycker jag om man tittar på en tänkt linje mellan bakhov till framknä.
Är hästen ren i sin takt håller alltid denna linje samma längd oavsett i vilken fas hästen är.
Är det däremot travtakt blir avståndet mellan bakhov och framknä väldigt kort, och det ser nästan ut som att hästen kommer att "klocka" (slå i hovarna).
Och slutligen då passtakt, där strecket istället varierar sig till ett långt avstånd mellan hov/knä. I ren takt skall ju bakhoven stå i backen då frambenet har nått sin högsta punkt, men i passtakten är alltid bakhoven fortfarande kvar i luften vid detta tillfälle, vilket ofta gör det ganska så lätt att urskilja passtakt.

Kanske låter krångligt, men det är det lättaste sättet tycker jag :D Om man inte kan få lyssna på takten såklart.

edit:
tips! Kom på att kolla HÄR, det är en superbra sida! "Gångartskola"

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 508
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka