Hur ser ni på utsläppet på morgonen?

Sv: Hur ser ni på utsläppet på morgonen?

när jag hade eget stall så kom dom ut 6 på vardagar och 8 på helger och dom var lika nyvakena när jag än kom :D

Är det bara jag som får otroligt dåligt samvete om hästarna står inne 1 timme längre än vad de är vana vid? :o I veckorna så är det utsläpp mellan klockan 5 & 6 på morgonen, och på grund av det så kan jag inte ta sovmorgon på helgerna heller, utan hästarna ska ut tidigt. Någon gång har jag "försovit mig" och vaknat vid 7-8 och då har jag fått så himla bråttom med att få ut hästarna så jag går knappt på toa före :D Hoppar upp ur sängen, slänger på mig kläderna och rusar ut samtidigt som jag tänker nej nej nej stackars hästar som står inne ännu! och så har jag dåligt samvete. Är jag totalt knäpp :rofl: eller finns det någon annan som är likadan?

Skaffa lösdrift. Tadaa!! Problemet löst. :rofl:

Jag tror inte att någon timma hit eller dit spelar någon roll alls. Sen kanske man inte ska göra det till en vana att släppa ut dem vid 11 på helgerna om de brukar komma ut vid 6 ;) Men jag tror ni förstår vad jag menar. Huvudsaken är väl att de får stå ute sitt antal timmar. Säg att de går ute 12 timmar per dag, då spelar det väl mindre roll om de timmarna är mellan 05-18 eller mellan 10-22, tycker jag. Våra hästar går oftast ut mellan 7-8 på morgonen och in ca 22. Alla tider kan diffa lite beroende på jobb/skola och väder.

*kl*

Vi har släppt ut hästarna tidigast tio hela vintern. Då har de visserligen fått mat vid åtta, och är inte ett dugg stressade på att komma ut vid tio - halv elva. Nu är det dock ljusare o varmare, och de har fått gå ut vid nio. Alla utom två är lika yrvakna varje gång vid nio

Jag är precis likadan, blir totalstressad om inte hästarna är ute absolut senast kl åtta på möran...oavsett veckodag :/

När jag haft mina hästar inne om nätterna har dom fått anpassa sig efter mina arbetstider.
De har fått komma ut allt från 03.10 till ca 7.00.
In har blivit allt från kl 17-22.

Har inte gått att lösa på annat vis då jag inte har nån annan som kan hjälpa till.

Men oftast har jag dom på lösdrift och ser till att dom har att äta hela tiden.

*kl*
Hos oss är vi tre stycken som delar på utsläpp, hästarna kommer ut mellan 6.00-9.30. De stressar inte upp sig även om de får komma ut senare vissa dagar. Men då har de alltid mycket hö samt att vi har kraftfoderautomater som utfodrar samma tid tidigt på morgonen varje dag.

När man kommer sent så kan de som inte får gå ut först bli lite otåliga när första hästen fått gå ut, då vet dom att det snart är deras tur. Men annars står de snällt och väntar lugnt tills man kommer.

Har tagit hand om hästar som alltid fått komma ut kl 7 varje morgon, de var mer otåliga när jag kom kl nio och de var van att komma ut tidigare.

Våra hästar nu vet att man kommer när man kommer och verkar inte bry sig vilken tid. För dom betyder matte kommer = dags att gå ut, inte nu är kl 7 = dags att gå ut!

Skönt att kunna anpassa utsläpp efter jobbtider och lediga dagar :P

När jag hade hästarna installade fick de gå ut allt mellan 5-9 på morgonen beroende på hur jag jobbade.
Å in kom de också väldigt olika tider men de stod aldrig på stall mer än absolut max 12h men oftast bara 8-10h i boxen.
Mina hästar har alltid fått mycket stråfoder så det har inte gjort något att det blir som det blir med tiderna och skulle de mot förmodan vara hungriga har de alltid haft halm att gnaga på.
Jag upplever att de dessutom varit mer harmoniska än många hästar med fasta tider, för de får ofta mat och sovklocka å kommer man inte på exakt tid är det katastrof.
Så uppstyrt skulle jag aldrig vilja att mitt liv ska vara.

Håller med dig, vänjer man dem vid fasta exakta tider är de snabba på att lära sig klockan och då blir det oroligt den dagen man är lite sen. Smidigare att vänja dem vid att maten kommer när den kommer. Det brukar inte vara några problem :)

Vi hade tyvärr häst-Hitler i stallet, han tålde inte vid mer än 10 minuters försening innan han påbörjade demontering av stallet. Så det var bara att vackert masa sig upp och köra iväg och släppa ut, vardag som helg. Spelade heller ingen roll hur mycket mat det fanns, han skulle ut kl. 07:00, annars fick man så hatten passade.

Numera är vi hästlösa och jag kan istället njuta av att bli väckt 05:30 av fröken Rottweiler Tik som anser att det är mycket som ska uträttas på tomten, just den tiden.

Numera gör det mig inte så mycket, jag stiger upp och låter hundarna gå ut, käkar frukost och om det är jobbfri helg går jag och lägger mig igen (sover, läser eller bara myser).

Jag tittar sällan på vad klockan är. Det som är viktigast här är tiden som går mellan sista tuggan i sista högivan till första tuggan på första. Jag har inte fri tillgång men ger hö i finmaskiga hönät och här har det förlängt ättiden.

Undviker statiska rutiner eftersom man plötsligt ger sig iväg och ska träna, tävla eller vara borta en hel dag i skogen. Så klockslagen som hästarna får mat, gå ut och in o.s.v. flyter lite fritt över hela dygnet beroende på mina arbetstider. Dock ett minimum av 12 timmar ute på vintern är nåt jag håller hårt på...

Fast lösdriften löser väl inte att hästarna fortfarande ska ha morgonfodring?

Till Ts
Vi är noga med att följa rutiner någorlunda vardag som helg, bättre för hästarna med rutiner

Fast lösdriften löser väl inte att hästarna fortfarande ska ha morgonfodring?

Till Ts
Vi är noga med att följa rutiner någorlunda vardag som helg, bättre för hästarna med rutiner

Tills den dagen du behöver bryta deras rutiner, vilket sker ofta om du tex är i väg och tävlar odyl då mår de väldigt mycket sämre och blir väldigt mkt mer upprörda än hästar som är vana vid att tiderna flexar hit och dit så skulle istället säga att hästarna är mkt mer harmoniska om man inte har fasta tider för de med fasta tider vet att nu kommer det nu kommer det och börjar ofta en stund innan att bygga upp förväntningarna, medans de med flexibla tider inte reagerar förrän man väl dyker upp.

Vad gäller frågan om morgonfodring på lösdrift så har ju de flesta hästar alltid hö eller gräs att äta och när de skall få sitt kraftfoder spelar ju mindre roll om man inte återigen vänjer dem vid att prick kl 8 serveras det så blir de precis lika glada om de får kraftfoder kl 10 el 11 istället hungriga är de ju inte iom att de har grovfoder alt gräs att äta.

Precis min erfarenhet. Att vänja dem vid fasta rutiner är verkligen att binda ris åt egen rygg. Och åt hästens, den dagen det blir avsteg.

Djur har ingen tidsuppfattning, men deras mage kanske knorrar av ren tidsvana :D
Mina kommer ut mellan 7-8 varje morgon, det är den tiden jag är hemma från jobbet och in kommer dom mellan 20-21.30 nu på den ljusa tiden.
Men stressar inte och hästarna är inte stressade. Skulle jag komma rusande och vara stressig blir även hästarna det.

Du är nog lite överkänslig. Hästarna lider knappast av att stå inne en timme längre än vanligt. När mina varit inne om natten släpper jag ut dem strax före 07.30. När det är helg släpper jag ut dem en timme senare för lite sovmorgon tycker jag att jag ska få. Har aldrig märkt att hästarna brytt sig om det. Å andra sidan vill mina helst vara ute jämt och de är alltid ivriga när jag kommer. (därför har jag byggt en ligghall så nu är de inte inne lika ofta) Sen beror det förstås också på hur länge hästarna är ute. Om man tar in dem redan på eftermiddagen (vilket sker i vissa stall) så gör ju den där timmen en hel del, men om hästarna är ute till 22-tiden eller liknande så spelar den där timmen ingen roll alls.

Mina har konstant tillgång till hö i boxen och de bryr sig inte ett smack om vilken tid de släpps ut om det rör sig om mellan kl 06 - 10. Runt halv elva kan de bli lite otåliga om det är fint väder ute, men det är ju bara i undantagsfall det blir så tokigt att utslääpet blir så försenat. Jag håller med alla de som skriver att hästarna vänjer sig vid att tiderna är flexibla. Och det är praktiskt och skönt tycker jag.

KL

I och med att jag är i princip själv med att ta hand om mina hästar (får hjälp av mor eller hyresvärden ibland) så får dom komma ut och in när det passar. Jag jobbar skift så varannan vecka går dom ute ca 05.45 till kanske mellan 17-21 och varannan vecka ca 09.00-23.15. Försöker ha dom inne max 12 h/natt men helst bara 8-10 h/natt. Dom gillar att vara ute! Dom får frukost och lunch i hagen, kvällsmat inne.

Tills den dagen du behöver bryta deras rutiner, vilket sker ofta om du tex är i väg och tävlar odyl då mår de väldigt mycket sämre och blir väldigt mkt mer upprörda än hästar som är vana vid att tiderna flexar hit och dit så skulle istället säga att hästarna är mkt mer harmoniska om man inte har fasta tider för de med fasta tider vet att nu kommer det nu kommer det och börjar ofta en stund innan att bygga upp förväntningarna, medans de med flexibla tider inte reagerar förrän man väl dyker upp.

Helt min åsikt, är hästarna vana vid flexibilitet så bryr de sig inte om eventuella nya konstigheter som dyker upp en dag.

Jag hade en sån dag idag, fölning tidigt i morse och stoet var oerhört trött efter fölningen + att hon trampade sönder delar av hinnorna så den lilla stump som blev kvar åkte in, jag hann tyvärr inte fånga stumpen, så fort gick det.
Hur som haver, för att låta stoet vila så ville jag inte stöka runt för mkt i stallet så jag fodrade inne för en gångs skull på morgonen och inge nannan reaktion än att ahaa, mat nu..
Vid 12-tiden hade mina hästar fortfarande inte fått komma ut då jag försökte ha det så lugnt och stilla som möjligt i stallet förutom de korta perioder då jag tog ut det nyfölade stoet så att hon fick 'stressa upp sig lite' för att förhoppningsvis få igång ett bättre 'värkarbete' så att hon skulle klämma ut efterbörden och vid 13-tiden kom den, när det fortfarande var lugnt och stilla i stallet.
Hon behövde fortfarande få vila lite så ny omgång med lite hö till gänget och dörren stängdes igen och först på seneftermiddagen fick allihopa komma ut då stoet såg piggare ut och jag personligen ansåg att övroga ston med föl behövde få komma ut och sprattla av sig några timmar.
Nu när de fick komma in strax innan 22 hade de varit ute ca 1/3 av vad de normalt går ute, men alla var lika nöjda och glada för det när de skulle få komma in och få nattamaten.
Ingen utav hästarna har på nått vis stökat och tyckt att dagens rutin var konstig utan alla har stått/legat med långa underläppar hängandes när jag kikat in då och då för att leta efter efterbörden hos det nyfölade stoet.

Precis min erfarenhet. Att vänja dem vid fasta rutiner är verkligen att binda ris åt egen rygg. Och åt hästens, den dagen det blir avsteg.

Håller med :)

I tidigare stall har det varit väldigt tydligt med att hästarna ska ha mat exakt på klockslaget och de ska vara ute/inne på klockslaget.

Min uppfattning är att det bara stressar hästarna..som blir otåliga och börjar springa runt av minsta lilla tidsavvikelse (av någon konstig anledning, inbyggd klocka?) = högre skaderisk och en del kan bli odrägliga hanteringsmässigt om de råkar få komma in/ut en timma "för sent"..

I nv stall har vi "mellantider" på alla pass, dels för att inte vänja hästarna men också för att ge oss lite tidsspel, man är ju trots allt inte mer än människa och bor ju inte i stallet 24/7. Så tex morgon/utsläpp är 06 - 08.00 (helst i hagarna senast 8) och i vissa fall kanske redan vid 5tiden beroende på hur man jobbar.
De flesta av oss verkar även resonera att blir hästen tokig av att det diffar 1-2 timmar på tiderna ger man för lite mat per mål.

Största förändringen för min pålle är att han har slutat kuta som en idiot vid kvällsinsläppet, som han och många andra gjorde på förra stallet. Han står snällt och väntar på sin tur, om än lite otålig vid dåligt väder ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Behöver ventilera med hästfolk och hoppas på konstruktiva diskussioner. Köpte en häst förra sommaren (islandshäst) som har flyttat två...
Svar
8
· Visningar
2 849
Hästmänniskan Mår så fruktansvärt dåligt! Har haft min häst i fyra år nu, men började i julas fundera över att sälja honom, då jag är i en ny fas i...
2
Svar
31
· Visningar
4 641
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tränar tydligen hela tiden på att hitta balansen mellan aktiviteter och vila, och verkar fortfarande ha en del kvar att lära. Efter...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar