Hur ser ni på utsläppet på morgonen?

Scarry

Trådstartare
Är det bara jag som får otroligt dåligt samvete om hästarna står inne 1 timme längre än vad de är vana vid? :o I veckorna så är det utsläpp mellan klockan 5 & 6 på morgonen, och på grund av det så kan jag inte ta sovmorgon på helgerna heller, utan hästarna ska ut tidigt. Någon gång har jag "försovit mig" och vaknat vid 7-8 och då har jag fått så himla bråttom med att få ut hästarna så jag går knappt på toa före :D Hoppar upp ur sängen, slänger på mig kläderna och rusar ut samtidigt som jag tänker nej nej nej stackars hästar som står inne ännu! och så har jag dåligt samvete. Är jag totalt knäpp :rofl: eller finns det någon annan som är likadan?

Sv: Hur ser ni på utsläppet på morgonen?

Jag tillåter mig ½-1 timmes sovmorgon på helgerna, mer tycker jag inte är acceptabelt. Men för mig handlar det om att de ska få mat vid ungfär samma tid varje morgon.

Mina hästar reagerar inte ens på att jag tar en sovmorgon. Å andra sidan har de alltid mycket mat, oavsett inne eller ute och de får i princip aldrig kraftfoder på morgonen. Och jag nattar de senare på fredag och lördagkvällar.

Vill man ha sov morgon kan man ju ta in hästarna senare på kvällen innan så är stall tiden lika lång.

Men allvarligt talat så dör inte hästarna av att äta senare än de är vana vid.
Och du är ingen djur plågare för det.

Nej, mina reagerar inte heller, de står lugnt i sina boxar och kikar ut oavsett vilken tid jag än kommer. Det är mer jag som är lite "skadad" när det gäller det här :D

Dör gör dom ju absolut inte ;) Det är nog bara jag och min inställning som gör att jag tänker på det här viset. Helt knas, jag vet :D

När jag hade uppstallat tänkte jag precis som du, och hade alltid dåligt samvete för att hästarna stod inne och väntade. Nu har jag lösdrift, och kan sova gott! :D

När jag stod inackorderad tyckte jag det var extremt viktigt, men sedan när jag fick eget stall och skulle ta ut dom själv vareviga morgon var jag inte alltid helt noga med att dom kom ut samma tid varje morgon. Men det är inget som har påverkat dom, 1 - 1,5 h skillnad är inget som märks.

Mina är vana vid att jag flexar ganska mycket med tiderna och jag har inte dåligt samvete för det :) Men tar jag sovmorgon får de också sin kvällsmat senare så antalet timmar är ungefär det samma.

kl
Jag går upp samma tid varje morgon och släpper ut hästarna för att sedan gå in och lägga mig och sova igen. Det kanske vore något? Jag har iofs väldigt lätt för att somna om, vilket jag förstått (från min sambo) att alla kanske inte har :crazy:

Annars är det ju, som andra sagt, inte hela världen om de får stå en stund längre...

mina hästar går ut mellan 8-9 men idag så kom dom inte ut förens halv 10, ingen skada skedd och de hade bara extra lång tid på sig att äta upp höet, frukost får hästarna kl 7-8 kraft + 2kg hö. mellan frukost och hage så går jag och lägger mig igen :p

Jag har lagt mina foder rutiner med ca 3 timmars att spela på. Det viktiga för mig är att hästarna inte står utan mat för lång tid. Då dem är skapta för att äta i stort sett hela dygnet.

Mellan 22.00 och 24.00 får de sista målet för kvällen. Mellan 6.00 och 9.00 serveras frukost. De får tillräckligt på kvällen för att inte stå helt utan längre tid än 6 timmar.

Just nu står hästarna på lösdrift, men har även haft samma rutiner i stall. Hästar är vanedjur. Så det handlar ju om vad man vänjer dem vid. Fodrar man/släpper ut samma tider varje dag, får man också hästar som förväntar sig att man kommer exakt då, och som blir otåliga om man är sen. Sedan får man exakta tider att hålla sig till varje dag som människa, vilket också kan vara besvärligt.

Mina hästar har fått anpassa sig till mina jobbtider. När det var som värst kunde insläppet variera från kl 18-03 och utsläppet från kl 04-11 beroende på hur mina jobbpass såg ut. Men de stod nästan alltid inne samma antal timmar.

Jag går upp samma tid varje morgon och släpper ut hästarna för att sedan gå in och lägga mig och sova igen.
Så har jag gjort under alla år.

Hästar som förväntar sig att man kommer exakt då, och som blir otåliga om man är sen.
Hihi, det hade jag en häst som gjorde.
Hon stod bildligt talat och pekade på klockan och sa att "du är en kvart sen och det är dålig service på det här stället". Hennes kompis sade i stället att "så bra att du kom, jag är hungrig"

Full så exakt är jag inte nu, men inte långt ifrån. Nuvarande hästar är inte lika noga med tiden som ovanstående häst.

Fick f ö in en inhysingshäst som tydligen fick mat vääldigt tidigt för vi flög upp ur sängen första (söndag)morgonen då han började sparka i boxväggen kl 0400.....Tack och lov stannande han inte länge. Det är nog enda hästen jag haft i stallet som sparkat, tack och lov. Stall och sovrum är inte så långt ifrån varandra...

Så var jag också förr, alltid samma tid, de gick ut mellan 5-6 varje morgon, på helgen gick jag och la mig igen. Insläppet har jag inte varit så noga med men aldrig aldrig innan 17, helst så länge som möjligt. Men helst inte senare än 23.

Nu jobbar jag alla möjliga tider på dygnet så nu får de gå ut någon gång mellan 4-8, men insläppet är kvar på samma tider, helst så länge som möjligt som sagt, vintertid mellan 17-19 sommartid 21-23.

Ska påpeka att min förra häst blev orolig så fort solen gick upp och bara ville UT och det gick knappt att mocka om hon stod inne för länge på morgonen, de jag har nu bryr sig inte alls, gäspar lite och är glada för att man kommer. :)

När jag har haft hästarna hemma har jag haft lösdrift med fri tillgång till hö. Så frukosten (kraftfodret) har blivit senare när jag tagit mig sovmorgon, men dom står ju aldrig utan mat. Det är det enda :D Detta har ju gjort att jag kunnat ta sovmorgon utan några problem :D

Jag är lyckligt lottad som har en morgonpigg man :)
Han släpper ut hästarna före halv fem varje morgon. Innan han blev pensionär jobbade han borta varannan vecka, och då var det jag som släppte ut sju dagar i sträck, samma tid. Om jag så jobbade till klockan två på natten kom hästarna ut senast fem, samtidigt som hunden fick komma ut och kissa - sen sov jag gott till klockan tio :D

Det beror väl på hur mkt mat hästarna får på natten. Vill man ta sovmorgon är det ju bara att ge några kg extra på kvällen så de inte blir utan mat för länge.

När jag har hand om mina hästar på sommaren (de lyckas ju alltid skada sig...) så har hästarna olika tider varannan vecka eftersom jag jobbar skift. Det lider de inte av.

Däremot skulle jag nog aldrig ta sovmorgon bara sådär, i det fallet går hästarna före!
Det är ju bara att gå och lägga sig igen efter stallet istället om man vill sova mera.

Jag tycker om att ha en viss rutin/schema vilket innebär att vi gör saker på samma tid och samma sätt varje dag. Men hästarna bryr sig inte ett dugg om de får komma ut senare eller om maten är en halvtimme sen eller tidig, de är lika nöjda ändå.

Liknande trådar

Hästhantering Behöver ventilera med hästfolk och hoppas på konstruktiva diskussioner. Köpte en häst förra sommaren (islandshäst) som har flyttat två...
Svar
8
· Visningar
2 849
Hästmänniskan Mår så fruktansvärt dåligt! Har haft min häst i fyra år nu, men började i julas fundera över att sälja honom, då jag är i en ny fas i...
2
Svar
31
· Visningar
4 641
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tränar tydligen hela tiden på att hitta balansen mellan aktiviteter och vila, och verkar fortfarande ha en del kvar att lära. Efter...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar