Hur ser ni på detta??

A

albasanis

Vet ett sto som står alldeles ensam iskogen med sig själv som enda sällskap. Fin så länge sommarbetet fanns men nu när snön ligger ca 30 cm och gräsets tillväxt avstannat så har hästen i fråga ej fått något stödfoder, utan endast fått krafsa fram gräs.

Kraftfoder sträcker sig till en näve pellets! Hästen är mager, blev chockad idag, inga muskler alls! Höbuk och revben. Funderar på att ringa kommunens djurskyddsinspektör....

Sv: Hur ser ni på detta??

Kan tillägga att mockningen sker nog bara en gång i veckan..

Det är väl bara att ringa? Att hästen går själv är inte förbjudet, även om man kan tycka det är fel. Vet du att hästen inte får kráftfoder?

Skulle ringt med en gång! Hästen måste ju ha mat!!

Fundera inte, ring!

Att den går själv är inte som sagt förbjudet, men däreot att den är mager = får för lite mat. Och sedan får häatsr inte stå ute mer än 12 timmar samt att de måste ha tillsyn varje dag! (någon måste titta på den)

Senast ändrad:

Ring!!!!!!!!!! RING RING RING!!!! Du har väl inget att förlora på det? Just calllllllllllll! :D :banana: :rofl: :banana:

Inte så mycket att fundera på....de e bare å ring...

Har ringt idag! Känns bra att de ska dit å kolla, får bara hoppas att det händer något nu...

Sammet skrev:
Och sedan får häatsr inte stå ute mer än 12 timmar samt att de måste ha tillsyn varje dag! (någon måste titta på den)

Hästar får gå ute 24 h/dygn 365 dagar per år om rasen/individen är av sådan typ att den är lämplig för utegång. Dock MÅSTE de ha ligghall och den ska vara utformad så att den ANVÄNDS av hästen om de går ute mer än 12 h/dag under den del av året som betestillväxt ej sker.

tyvärr måste den inte var utformad så att den används... Det finns vissa regler för hur lösdrifterna skall se ut, men dessa är tyvärr inte utformade av en häst utan av människor som kanske inte vet hur det bör se ut för att en häst skall vilja använda det samt få ett vettigt skydd.

Vet en som blev tvingad av djurskyddsmyndigheterna att bygga ett extra vindskydd utöver ligghallen de redan hade. Vindskyddet skulle ha vissa mått och det fick inte finnas en springa i väggarna, vilket gjorde att vinden alltid sugs in i ligghallen och det finns inte ett hörn i den där det är lä.
Dessutom ställer sig alla hästarna i ligghallen istället...

Ja givetvis, har de ligghall så är det något annat, men i detta fall verkar den inte ha det. Fast det kanske bara var min uppfattning?

emindy skrev:
tyvärr måste den inte var utformad så att den används... Det finns vissa regler för hur lösdrifterna skall se ut, men dessa är tyvärr inte utformade av en häst utan av människor som kanske inte vet hur det bör se ut för att en häst skall vilja använda det samt få ett vettigt skydd.

Vet en som blev tvingad av djurskyddsmyndigheterna att bygga ett extra vindskydd utöver ligghallen de redan hade. Vindskyddet skulle ha vissa mått och det fick inte finnas en springa i väggarna, vilket gjorde att vinden alltid sugs in i ligghallen och det finns inte ett hörn i den där det är lä.
Dessutom ställer sig alla hästarna i ligghallen istället...
Så synd egentligen. Våra hästar fick ny hall i år och dom invigde den med att skita där allihopa. Sen står dom och solar sig i den för den vetter mot söder. Dom står ofta där och det känns så skönt efter alla skräckhistorier man hört om oanvända ligghallar. Stona har en annan hage och dom formligen kastade sig in där och käkade halmen och låg ner och bara gosade. Ska bli kul att se islänningarna när det börjar snöa och blåsa hur dom beter sig då!!!!!

helst skall väl öppningen vara mor sydväst när det gäller ligghallar o dyl....är iallafall vad jag hört....hmm, eller sydost..nu blev jag osäker...oftast blåser det ju västerifrån..så sydost bör ju vara rätt...

Nån som riktigt vet??

Senast ändrad:

djurskyddslagen säger bara helst söderläge, vilket är samma som ett bör, mao ingen lag utan en rekommendation, tyvärr :crazy:

exakt säger den:

Allmänna råd:

En ligghall bör normalt bestå av 3 väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge

...blir det inte väldigt varmt på sommaren då tro ???

jag vet att det bara är rekommendationer...som när man kanske ska bygga ett "kallskafferi" då bör det ju var i nordost läge för temperaturens skull...( sånt visste folk förr...utan att läsa rekommendationer :rofl:)

albasanis skrev:
Vet ett sto som står alldeles ensam iskogen med sig själv som enda sällskap. Fin så länge sommarbetet fanns men nu när snön ligger ca 30 cm och gräsets tillväxt avstannat så har hästen i fråga ej fått något stödfoder, utan endast fått krafsa fram gräs.

Kraftfoder sträcker sig till en näve pellets! Hästen är mager, blev chockad idag, inga muskler alls! Höbuk och revben. Funderar på att ringa kommunens djurskyddsinspektör....
Om detta är säkert o sant (är du såpass nära och på plats att du VET att de inte fodrar andra tider än du är där?) så skulle jag inte fundera längre utan ringa och anmäla direkt!

emindy skrev:
tyvärr måste den inte var utformad så att den används... Det finns vissa regler för hur lösdrifterna skall se ut, men dessa är tyvärr inte utformade av en häst utan av människor som kanske inte vet hur det bör se ut .

Enligt chefen för den nya djurskyddsenheten så SKA det vara utformat så att de används. Dvs det räcker inte med att smälla upp ett på 'fel' plats och 'fel' utformat. Utan det ska finnas och hästarna ska använda det.

Men det kanske är hans egen åsikt då (som jag iuofs tycker är vettig, skit i millimetermåtten och se till att hästarna använder det). Vet iaf att djurskyddsinspektörerna här godkänner nästan alla ligghallar/vindskydd som används. Oavsett mått, läge och utformning.

Ponnyerna vi hade när jag var liten hade ett litet vindskydd/ligghall. Typ 5*5 meter (detta var B-ponnyer), ett litet fönster (utan glas men med myggnät) samt en öppning stor som en boxdörr som det hände två filtar omlott för. Uppfyllde inte ett enda krav, men ponnyerna (2 st) var bästisar och bodde i samma box när de var inne med, och de använde det flitigt. De brukade turas om att stå med huvudet ut genom 'draperiet' och kolla läget. Ett sådant vindskydd skulle inspektören här utan tvekan även idag godkänna, för det används, det fungerar och hästarna har skydd. Och det vore ju trevligt om det vore så överallt, och jag tolkade den där chefens uttalande som att det var en allmän norm de hade, men då verkar det som han bara applicerade det lokalt då.. Trist =/

Mina använder inte ligghall oavsett, så där skulle jag få riktigt problem med att uppfylla användningsnormen :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka