hur ser man om en häst får tarmframfall?

sommarvind

Trådstartare
Har kastrerat min 1 åriga ardennerhingst stående i förrgår. Allt verkar bra och inget större svullnad. Men hur ser man om hästen får tarmframfall? Hur ser man vad man ska hålla koll på?

Sv: hur ser man om en häst får tarmframfall?

Det hänger tarmar utanför hästen i princip.
Grå-gula, spända eller sladdriga slyngor av tarm i kastrationssåret. Har tarmen väl börjat mata ut sig genom kanalen så märker man oftast ingenting förrän långa tarmslyngor hänger ner under buken.

Sv: hur ser man om en häst får tarmframfall?

Okej, jag pratade med min veterinär nu , jag var lite orolig för ja tyckte att det såg lite köttigt ut där testiklarna suttit. Tog nämligen en bild på hur de såg ut när kastrationen var klar så jag hade något att jämföra med nu under läkningsprocessen. Och ja tyckte att det sticker ut lite rosaaktigt från hålen där testiklarna suttit.

Men han berättade då att hinnorna kan sticka ut lite efteråt och att jag inte behöver oroa mig för tarmframfall vid detta laget då de brukar uppenbara sig strax efter ingreppet.

Så jag kan andas ut :)

Typiskt mig att alltid tro det allra värsta:o

Han var inte svullen i början men idag är han mer svullen runt skapet så jag får promenera extra mycket idag med honom:)

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
581
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 444
Senast: Zetly
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat