Hur ser man fysiologiskt att en häst arbetar rätt?

hmm, nu har jag försökt leta reda på min bok men jag måste ha lånat ut den eller nått, hittar den gör jag inte iaf :crazy: Kan se om jag hittar lite bilder datorn istället som visar U:et.

Hästen överlinje är i princip rygg och hals.
När bakbenen vinklas (det är det som är så bra med bakben, att de kan vinklas och är därmed mkt bättre lämpade att bära vikt än frambenen, som inte har några vinklar, jämför ex. när en människa ska lyffta ett tungt föremål och böjer knäna vs. mot att ha raka knän) börjar hästen bära mer vikt på bakbenen, det är iofs inte bara benen som vinklas utan även bäckenet. Vinklar hästen inte i bak, så upplever man det som ryttare ofta som en stel häst som är svår att sitta ner på.

Överlinjen är hela hästens överlinje, alltså den "linje" som är överst längs hela hästen.

magen dras upp, det blir liksom en rand på sidan
Men den där randen finns väl där annars också? Det var inte så länge sen jag stod och klämde och kände på min vinterpälsiga häst och undrade vad det var för nåt... :o

Nej, den randen betyder bara att de ytliga musklerna jobbar, dvs att hästen drar bakbenen fram och tillbaka. För god form och hållning behövs de djupa musklerna och dessa syns inte utifrån. Hästen på bilden går inte i nån som helst hälsosam form utan mer i hängmatteform.
Den randen kan man tom se på galoppörer i riktigt dåligt skick som aldrig burit i hela sitt liv.

Jag tycker också att det är jättesvårt att se hur en häst jobbar rätt och ändå svårare att "känna" rätt uppe i sadeln. Tycker dock att en häst som bär sig får ett mjukare mera fjädrande steg och att bakbenen vinklas mera men det är lätt att bli lurad av ögat om man ser en häst med mycket egen "studs" och mjukhet i steget. Ändå svårare är det att känna när det är rätt. Någon som har en bra "känsla" att lära ut ? Just nu tror jag att det är rätt när ryggen känns mjuk och behaglig att sitta på och hästens steg är mjuka och fjädrande samt att jag har en lät kontakt i munnen och kan länga hästen framåt nedåt. Rätt eller fel?
:confused:
Aker

Det behöver inte vara rätt.Och inte heller fel..som du säger så är det lätt att luras.En häst som är avslappnad i form kan man se att mankammen vajar på i takt med rörleserna t.e.x men de saker du angivit är ett steg i rätt riktning i allafall. :)
svårt att förklara :crazy: jag har lättare att förkara med en häst framför mig i irl..I text är det svårare.
Synd att sidan jag länkade till tidigare i den här tråden är nere nu..Där finns mycket intressant att läsa av någon som kan utrycka sig bra i text :)

min häst kan gå lång och låg med lätt kontakt och har nu fått lära mig i helgen att om jag kan "höja" honom framåt uppåt och sedan länga ut honom framåt nedåt med denna lätta kontakt då har han ryggen med sig...... :confused: det är finlir på högsta nivå (för mig iallafall) för det handlar om microkänsla....men hästen gick iallafall med svikt och gungig steg i ca 3/4 volt igår !!!! Och jag var helt salig :bump: ända tills jag började fundera på om det verkligen var så HÄR det skulle kännas :confused:

Aker

Jo du jag tror minsan du är på rätt väg :) Tänk dig sedan den känslan nästan hela tiden :d
Att få i gång den gången igenom kroppen kräver mycket träning från ryttare och häst..Man får ta det i små bitar.Inte är det lätt inte att komma till riktig ridning..Men man lever på stunderna länge när det väl sker :cool:

:) det KÄNNS bra och det känns RÄTT men den känslan är ju ingen vanlig känsla så visst blir man osäker......den här hästen är dessutom den typen som gärna kröker på nacken och ser tjusig ut för en betraktare...och DEN känslan vet jag hur den känns och så var det INTE igår.... :) Har många gånger fått höra hur fint min häst går men han har bara krökt på halsen och sett "högrest ut" ja det är lätt att lura ögat .........
Aker
PS Ja den känslan är ju nästen som en drog......vill bara ha den igen... :d DS

Liknande trådar

Ridning Nu vill jag också lära mig! Vad tittar ni efter, och hur skiljer ni det som är "rätt" från det som är "fel"? (Är medveten om att...
2
Svar
25
· Visningar
4 694
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar