Jag är inte 100 på vad exakt jag gör fel, men en stor bov är att slarva med tempoväxlingar, avsaktningar& takt. Jag måste koncentrera mig på att vara stenhård;
Aldrig tillåta travtakt (som kommer när jag slarvrider och pressar för mycket)
Inte låta henne byta mellan trav& tölt på eget bevåg (hon blir väldigt lätt travtaktig)
Samt driva i halterna också så att hon inte tappar bakdelen i avsaktningar/ halter.
Samt inte slarva med förberedelserna innan tölt (för det är i tölten hon har störst problem (med mig
) Lösgörande& samlande, rida öppnor& skänkelvikningar mm.
Det tröttsamma är att det behövs så lite för att det skall gå bakåt. Rids hon EN gång slarvigt så rasar man tillbka tio steg! Och det tycker jag är svårare att rätta till från ryggen än från marken, bla för att jag är lite dålig på att driva (hon är lite trög, och jag får periodvis lätt ont i knäna om jag anstränger mig för mycket)
Konsekvens& koncentration är mina bästa "mantran" när jag rider. Säger jag halt så menar jag halt, säger jag trav så är det trav tills jag säger något annat. Osv.
Rider henne tyvärr inte så regelbundet nu när jag börjat plugga, men allt ovanstående sammantaget har verkligen hjälpt mig framåt med henne.