Hur ser/känns grisepass?

G

guldmane

Nån som har bilder? Jag rider en 5-gångare rätt i mest "vanlig dressyr" i skritt och trav. Ibland testar jag tölt och kort tölt går rätt så bra. Jag sitter helt still och hästens känns mjuk och bärig under mig. Men ökar vi tölten så blir den väldigt studsig och då är det väl inte tölt? det är iallafall inte trav så mycket känner jag. För några år sedan kunde han bli passaktig i tölten och då känns det som att gunga på ett hav i sidled. Så känns det inte nu så jag undrar vad det är han gör?

Sv: Hur ser/känns grisepass?

Jag är kanske inte den största experten på området, håller själv på att kämpa med samma sak. Hur det känns när hästen inte går taktrent varierar från häst till häst, men som du noterat så går grisepassen mot vagande rörelser (på vissa blir man nästan sjösjuk) och nu när det skumpar så är det troligen så att tölten går mot travakt. När min pålla blir travtaktig så beror det oftast på att hon antingen inte riktigt orkar eller att jag inte rider ordentligt, oftast saknas drivning, men det kan även bero på att jag lutar mig lite framåt eller strular till det på annat vis.

Oj jag skrev lite fel menade ju inte att jag rider en 5-gångare rätt! Menade att jag rider en 5-gångare rätt mycket i "vanlig dressyr".

Lobelia skrev:
men som du noterat så går grisepassen mot vagande rörelser (på vissa blir man nästan sjösjuk) och nu när det skumpar så är det troligen så att tölten går mot travakt.

Ok så nu är det mer travaktig tölt när vi försöker öka istället för passaktig tölt, är det ett steg framåt eller bakåt vi tagit?

Det kan vara så att hästen drar mot travtakt, men även lite snabbare grisepass kan bli rätt så stötig utan att man känner det karakteristiska vaggandet från sida till sida.

Har du ingen som kan titta åt dig?

Vad händer om du släpper tygeln när hästen är sådär "stötig" i gången? Trillar den då ner i trav direkt är sannolikheten för travtaktig tölt större än grisepass.

Han känns så otroligt "hård" i kroppen, släpper jag tyglarna börjar han trava men kan även ta några halva? galoppsteg. Eller ja det känns nästan som att han galopperar på fram och det blir inte lika stötigt.

Jag är intresserad av att rida för någon och lära mig islandshästsridning, letar just nu både efter en tränare, medhjälpare och transport först.

Det kan ju också vara så att han blir längre i formen och inte lika bärig i högre tempo, att han tappar ryggen och det blir då mindre sviktande och ett mer stötigt steg, kanske spänner sej. Galopp framtill kallas rollningar och kommer oftast när hästen tappar balansen av en eller annan anledning och börjar galoppera för att återfå den, tror jag ....det kan ju okcså vara så att han går mer mot pass och i ett högre tempo blir inte gunget i sideled lika tydligt

Jag rider en 5-gångare som är ganska svår att känna om han går i travtaktig tölt, trav eller grisepass. Förut hade vi värsta problemen. Jag brukade göra så att så fort jag blev osäker så försökte jag svänga till höger/vänster eller göra en volt för att se om han snubblade till lite grann. Gjorde han det så var det ren och skär grisepass :eek:
Han är väldigt studsig i både trav och grisepass, så det var lite svårt att avgöra om han gick rent eller ej. Men nu har vi tränat bort det :)
Inte bra att gå i grisepass :crazy:

Fast jag tycker nog inte att all grisepass vaggar från sida till sida när man sitter i sadeln, det kan kännas förbaskat skumpigt också.

mandalaki skrev:
Fast jag tycker nog inte att all grisepass vaggar från sida till sida när man sitter i sadeln, det kan kännas förbaskat skumpigt också.

Joo... det finns alla sorters grisepass... bara för att krångla tilld et lite extra. :crazy:

Men ofta så beror ju det på hästens steg väl? Så då borde inte en mjuk grisepassare helt plötsligt börja gå i skumpig grisepass?

Jag har en jättemjuk grisepassare med en skumpig trav och stötig tölt och långt steg, då är det inte lätt att välja..

nä precis en häst med låga benlyft och sänkt rygg kan ha en relativt bekväm grisepass. Min häst hade (grisepasssar i princip inte längre)grisepass med väldigt stora steg(kastade fram bakbenen raka långt framför framhovens nedsätttning)det var inte bekvämt.

Ja, grisepass e inte så skönt.. prova me att driva me rumpan så att säga..

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 346
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar