Hur ser hästmarknaden ut?

D

Duva

Då jag emellanåt (ganska ofta) tittar på annonser där hästar säljes av ren nyfikenhet, då det inte just nu är läge för något inköp. Då tycker jag att det finns väldigt många hästar till salu och jag undrar om det finns köpare till alla hästar som annonseras ut. Jag får alltså en känsla av att det finns fler hästar än köpare, men eftersom jag inte vet hur det är, undrar jag hur eran uppfattning är i frågan?

Sv: Hur ser hästmarknaden ut?

Vet inte om det finns fler hästar till salu än köpare, men jag vet att en del vill ha mycket mer betalt för sina hästarna än vad de flesta köpare är beredda att betala. Jag letade häst för ett år sedan och provred ganska många hästar. Jag har kollat lite annonser på skoj och har hittat någon som fortfarande har varit till salu, då borde man som säljare fundera på om den lovande 4-5-åringen som bara är grundriden verkligen är värd 100'...

En häst är värd (i pengar) precis så mycket som någon är beredd att betala för den. Sen kan ju hästen vara "värd miljoner" för sin ägare på andra sätt ;)

Jag tror nog det är fel årstid att sälja häst! Konstigt nog köper många häst starx innan tävlingarna drar igong ute!
Våren är den bästa tiden att sälja häst har jag märkt då vi bara har lyckas sälja hästar den sidan av året! Kan gå på sommaren oxå men det är knepigt! ;)

Jag tror det beror på omsättningen av hästar.Man kanske säljer en gammal å köper en ny.

Som någon sade: allt är säljbart till rätt pris :) Håller dock med ditt intryck, att det verkar finnas hur mycket hästar som helst till salu. De flesta man ser ute på annons länge länge, och återkommande är ju hästar som endera har pris som inte är gångbara, (vad nu anledningen är - tiden för försäljning, efterfrågan/behov etc),eller hästar som det är något ev. vajsing på, som kanske inte framgår av annonsen.

Lyckades en gång (fast jag är en trevlig person, jag lovar :) bli osams med en säljare på telefon när jag ringde på annonsen... priset var inte utsatt, hästen var ganska ung och outbildad, dock trevlig stam och bra förutsättningar, men jag hade ett annat "skäligt" pris i huvudet för något sånt än säljaren, så när hon sa 80.000 så började jag skratta....! Var verkligen inte elakt menat, skrattet var genuint för det var komiskt från min synvinkel. Hon blev skitsur och försäkrade mig att jag aldrig skulle hitta ngt billigare, att allt under 50.000 var det något fel på. Så med det så bestämde vi oss att gå skilda vägar ;) Kunde inte låta bli att sväva ut på det minnet, för det var väldigt komiskt och man bara måste skratta....! :D

Jag tror att det finns alldeles för många säljare som överskattar sina hästars värde, därför är det många hästar som annonseras ut länge.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag planerar att sälja min ena häst. Frågan är nu hur man prissätter? Jag har försökt titta på hästnet men gav upp då jag inte hittade...
Svar
1
· Visningar
734
Senast: Elisha
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 424
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 119
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 150
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama