Sv: Hur ser ert ridpass ut?, skogen/banan!!!
Gullan86 skrev:
-ja hur lägger ni upp ett ridpass?
-hur länge varar det?
-berätta om både banan och skogen, vad ni tränar på de olika ställena?
-varför gör ni de övningarna som ni gör?
-vad tycker ni är dom bästa övningarna för en unghäst(inriden, oinriden)
-vad tränar ni utöver ridningen?när var hur?
-berätta allt som kan vara intressant om era hästar eller hästar i allmänhet om träningen m.m helst då islandshästar eftersom jag skriver här=)
lycka till
Jodå jag kan berätta lite. Det är ju lite olika beroende på vad vi ska träna men ungefär såhär kan en träningsvecka totalt se ut:
* 1-2 vilodagar, då vilar han helt går i hagen med polarna bara.
* 2 dagar träning på ridbana
* 2 dagar uteritt
* 1 dag longering
Ofta så har vi 3-5 träningsdagar i rad och sedan en vilodag. Undantaget är om vi varit på kurs 2 dagar och mitt schema inte är så bra, då kan det bli vilodag både före och efter kursen. Jag jobbar skift så det är väldigt olika om vi rider på förmiddag eller eftermiddag.
Ett typiskt ridpass på ridbanan:
* Sitter upp och tränar på att stå still då (jag trillar av lite för lätt annars)
* Skrittuppvärmning på lång tygel, övar att göra halt med sätet.
* Fortsätter med samma övning men kortar successivt tyglarna och kräver mer form.
* Samlar ihop skritten med bibehållen mjukhet i nacken.
* Släpper ut skritten till mellanskritt igen. Upprepar den samligen minst 2-3 ggr.
* Börjar sedan från samlingen att driva för att få mer energi. Ungefär hit kan han vara lite smålat. Ökar till skritt-tölt.
* Så småningom ökar vi takten till arbetstölt och jobbar sedan med att aktivera bakbenen via sätet. Lägger in en del halter och ryggningar för nu brukar han vilja springa iväg lite väl mycket annars. Börjar oftast på volt och sedan längs hela 4-kantsspåret. Rider ganska ofta 8-volter i olika storlekar och serpentiner.
* Efter töltträning brukar jag lägga in något eller några andra moment också. Tex sidförande övningar i skritt (öppna, sluta, skänkelvikning, bakdelsvändning osv), trav, galopp, tölt på lös tygel, eventuellt går vi ut ur ridhuset/ridbanan och tränar lite pass också. Ibland rider vi igenom tävlingsprogram bortsett från pass då för att jag ska få in programmen (T2 och F1) i ryggmärgen inför tävlingsdebuten.
* Passet är oftast mellan 30-60 min lite beroende på hur högt tempo vi håller. Mycket skrittövningar = längre pass. Sedan brukar jag försöka sluta när det går bra också. Ibland rider jag barbacka men då tränar vi aldrig galopp eller pass.
Ridpass ute:
* Sitter upp och tränar på att stå still.
* Skrittar på lång tygel uppför liten backe och nerför brantare backe.
* Kortar sedan tyglarna och börjar efter förberedelse tölta.
* Töltar uppför icke-brant-backe och nerför backe som inte heller är särksilt brant. Allt detta är i ett litet bostadsområde på fina grusvägar. Är det lite passig tölt först så brukar det fixa till sig i nerförsbacken.
* Töltar vidare en bit efter backen och går så småningom över till trav. Rider sedan åt något håll längs banvallen. Antingen rider vi någon av vändorna eller så vänder vi och rider hem igen. Ibland tränar vi pass om underlaget känns ok för det. Men max 1 gång/vecka med passträning.
* På hemväg så töltar vi mest, ingen trav för det blir bara galopp om jag försöker...
* Sedan brukar vi skritta på lång tygel en bit och så kommer vi till backarna enligt ovan (fast åt andra hållet).
* När jag kortar tyglarna inför första backen så diskuterar vi lite innan vi exploderar i galopp.
* Sedan skritt på lång tygel nerför backen och så kortar jag tyglarna och det brukar bli lite diskussion om tempot även då. Sedan galopperar vi igen i full fart.
* Avslutar med skritt på lång tygel hem.
Tid ca 30 min nånting, vändorna tar kanske lite längre tid. Ibland rider vi med sidepull. Vi kan även rida åt ett annat håll men då ser terrängen lite annorlunda ut (fast fortfarande på fina grusvägar).
Longering:
* Longerar i grimma + longerlina
* Skritt först och sedan trav i vänster varv, byte till höger varv och samma sak.
* Är vi ensamma i ridhuset/på ridbanan brukar vi köra löslongering sedan, en del galopp och så trav.
* Har vi sällskap så brukar jag jobba med att öka och minska traven och volten. Ibland även lite galopp på volt (men det är lite svårt i höger varv, funkar ok i vänster dock).
Min häst är en 15-årig 5-gångsvalack som tävlats på hög nivå i många år. Det är min första häst så han håller på att lära upp mig. Det är ganska svårt att tölta honom rent, även om han har fin tölt med en skicklig ryttare. Övningarna kommer från mina båda instruktörer, den ena av dem red in min häst. Det mesta vi gör syftar till att hålla tölten så ren som möjligt och lära matte rida 5-gång.
Unghästar vet jag tyvärr inte så mycket om...