Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Oj! Behövde dina nattmat fortfarande vid 8 mån ålder? Det slutade min med när han var drygt två och han har vuxit som bara den trots det. Så olika det kan vara!
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Lustiga tider ni har! ;) (Jag hade gärna haft sådana tider själv också, tänk att få sova till 12 *drömmer*)

Han verkar sova mkt och äta ganska sällan din pojk, låter bekvämt. ;)

I hans ålder så åt Alma ungefär lika mkt ersättning/välling + att hon helammade.:crazy: Hon åt oftare var 3.e timme hela dygnet runt, oftast 10ggr, och sov väl totalt 11h/dygn. :crazy: Barn är helt klart olika! ;)
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

*kliar mig lite i huvudet* Du och någon/några andra säger dels att det ska gå max 2,5-3 timmar mellan målen och dels att Timsetim (och då även jag förmodar jag!) bör få in ännu ett mål mat till bebisen. Men hur i hela fridens namn ska det gå till egentligen? För det första går det max 3 timmar mellan våra resp bebisars måltider. Och för det andra så kan i alla fall jag inte få i min son mer mat eller oftare än så här!

Men för tillfället äter åtminstone min son var tredje timme, fem gånger per dag och han lär *inte* gå mer på mer mat eller oftare mat!

Jag tycker INTE att du/ni behöver lägga in fler måltider. Har ni en rutin som fungerar för föräldrar och barn och ni allihopa är galda och nöjda, samt att barnen växer som de ska så finns det ingen anledning! Sedan kan det ändra sig med tiden, men då är det ju bara att anpassa sig efter det.
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Jo precis. Hans matschema och ätande har ju inte sett ut så här från dag 1. När han var pytteliten åt han dygnet runt, 10-12 gånger/dygn, ca 1200 gr/dygn. Han var inte jättestor när han föddes (48 cm o 3295 gr) och dubblade sin vikt på två månader! Har tripplat på 7...vägde precis över 10 kg till 72 cm på 7-månaders.

Ska till BVC på fredag för 8-månaders (inkl BOEL). Blir intressant att se vad han väger/mäter. Tycker mig se att han har dragit iväg på längden ännu mer och fasat ut på vikten. Han har legat två kurvor över medel på vikten + en kurva över på längden, men har dalat lite i viktkurvan (tur det kanske haha!). Tror han kommer att ligga på "bara" en kurva över medel på vikten när vi väger på fredag.

Och nej, jag kommer inte att ändra på någonting. Våra rutiner fungerar jättebra och vi är nöjda alla tre. :-)
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Jo precis. Hans matschema och ätande har ju inte sett ut så här från dag 1. När han var pytteliten åt han dygnet runt, 10-12 gånger/dygn, ca 1200 gr/dygn. Han var inte jättestor när han föddes (48 cm o 3295 gr) och dubblade sin vikt på två månader! Har tripplat på 7...vägde precis över 10 kg till 72 cm på 7-månaders.

Ska till BVC på fredag för 8-månaders (inkl BOEL). Blir intressant att se vad han väger/mäter. Tycker mig se att han har dragit iväg på längden ännu mer och fasat ut på vikten. Han har legat två kurvor över medel på vikten + en kurva över på längden, men har dalat lite i viktkurvan (tur det kanske haha!). Tror han kommer att ligga på "bara" en kurva över medel på vikten när vi väger på fredag.

Här är det också dax för BOEL mm på fredag. Det blir dock hembesök, så antagligen ingen längd på henne utan bara vikt mm. Alma var visserligen stor redan när hon föddes (4580g, 55cm) så hon ligger också högt på kurvorna, 3 över på vikten, 2 på längden. :angel: Tycker också det skall bli spännande! Fortsätter nog i samma stil, hon är rund och go vår lilla tjej! (dock inte för rund, enl. BVC iaf)
5848853.jpg
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Bebisar kan inte bli *för* runda! Ev överskottshull försvinner av sig själv när de börjar krypa och än mer när de börjar gå och springa. Bättre att de har lite att ta av...speciellt nu när sjuksäsongen är i full gång.
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Bebisar kan inte bli *för* runda!.

Inte ens i USA? :angel: (Därifrån har man ju sett otroligt överviktiga småbebeisar, som inte kan röra sig "normalt" pga sin "stadiga konstruktion" Vissa har säkert varit sjuka på ngt vis, men inte alla... Undrar vad de barnen får att äta...?)
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Ingen aning. Själv bor jag i Sverige ;) och uttalade mig apropå svenska normer och bebisar. Visst finns det säkert extremfall här med, men jag tror de är få. Har aldrig sett någon av de feta amerikanska bebisarna du syftar på, så jag vågar inte uttala mig om dem. Men det låter ju inte bra. :(
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Jag reagerade mest över att hon skrev att alla bebisar skulle äta si och så. Mig veterligen är min son också en bebis, trots att han är 11 v och inte äldre som tråden efterfrågade.

Alla är ju som sagt olika! Han har gått upp ungefär 3 kg sen han föddes, och växt över 1 dm så allt är ju som det ska i alla fall :)
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Hihi. Fast jag har ju inget äldre syskon som behöver komma iväg till sin förskola/liknande heller. Jag har bara Sebastian och så hunden. Så dagarna består mest av att ta hand om hushållet, umgås med och underhålla Sebastian, och när han väl sover så får jag stimulera hunden så att han får det han behöver.

Men det är väldigt skönt att han sover så länge på nattpasset. Idag vaknade han kl 13 :D
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Visst är tiderna sköna? ;) Jag är en nattuggla, och sover gärna länge på morgonen, så att han är vaken sent gör mig inget alls. Det är underbart att slippa hans gamla rutiner, som innebar ätande varannan timme dygnet runt.. Därefter började han sova till ca 5, sen 7, sen 9 och nu runt 12 :p

Nu sover han sen en stund tillbaka i soffan, efter att ha varit inne i stan och handlat idag. Då blir en liten kille trött! ;)

(Tillägg också. Han sover ju väldigt länge på nätterna, men det är väldigt sällan som han sover på dagarna. Så i gengäld för min sömn, så har jag en väldigt vaken och pigg bebis hela dagarna. Vilket är lite besvärligt när man ska försöka att hinna med disken, och han är gnällig. Men det är ju smällar man får ta som mamma :))
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Jag har fått kritik från "svärmor" på att barnen får för mycket mat.

Jag håller med de som säger att det snarare verkar vara för lite. I alla fall om man jämför med det som står i all info man får, och med vad BVC säger.

Enligt bvc ska barnen nu ha lagad mat två gånger om dagen eftersom de är 8 månader. Vet inte riktigt när jag ska ge det isf. Vid 11.00?

Jag har oxå svårt att få till det. Nu får sonen (åtta månader) två mål vanlig mat. Puré till lunch och gröt på kvällen. Resten ammas han bara. Det är ju för lite enligt böcker/bvc, men det verkar passa hans aptit perfekt, och tjock är han ju så det räcker till och blir över.
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

*kl*

Tack för alla svar och era synpunkter!!

lupin och nordsvensken Vi gjorde Boel-test förra veckan. Det gick jättebra! Vi hade lite sjå med att få den som inte testades till att inte snacka för mycket! :D :love:

Båda barnen följer sina kurvor perfekt, vilket sköterskan är nöjd med, de kom ju tre veckor för tidigt!

Hugo väger 9.8 kg och är 71 cm lång. Alice väger 8.2 kg och är 70 cm.

De blir 8 månader idag!! :)

Jag har nu börjat med nytt matschema som fungerade bra igår och som jag ska fortsätta med idag.

Välling
Gröt + fruktpuré
Lagad mat + fruktpuré
Mellanmål, förmodligen lite frukt
Lagad mat + fruktpuré
Välling

Vad tror ni om det? De kan inte få för mycket frukt väl!? ;)

/Timsetim
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

En sak till, skulle min svärmor börja laborera med tiderna skulle jag göra fullständigt klart att jag vill att hon följer våra matregler så långt det är möjligt om hon vill fortsätta sitta barnvakt.

Jag gjorde väldigt klart för henne att det inte var acceptabelt!

/Timsetim
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Vad skönt att boel-testet gick som det skulle!

Ska bli spännande i morgon! nu har hon dock fått feber så det kanske inte blir av... mitt bekymmer är annars att hon är så rädd för bvc-sköterskan, hoppas hon har gott om tid så alma hinner vänja sig lite vid henne först, annars lär det inte bli ngt test!

matschemat ser bra ut, och frukt är ju gott OCH nyttigt! egentligen borde nog alma också få mer frukt, men det blir liksominte så! :crazy: (samma sak med lagad mat 2ggr/dag)
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Vi ska göra BOEL-testet imorgon. Vet inte hur det kommer att gå med tanke på att han har öroninflammation och är lite hängig. Har fått penicillin sedan i måndagskväll, men det tar ju ett tag innan de är helt friska.

Skönt att det gick bra för tvillingarna med BOEL. Grattis på deras 8-månadersdag!
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Nu när min plutt har varit dålig (konstaterade öroninflammation i måndags em + jättesvullna mandlar och feber såklart) så har fruktpuré i stort sett varit det enda han fått ner. Aptiten har ju dalat och med ont i halsen (och säkert dålig smak i munnen med) har ju inte mycket varit gott. Men jag är glad att han accepterat fruktpuré i stora lass, det är ju både vätska och lite energi.
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Måste ju få berätta om min lilla dotters matvanor även om hon bara är strax över 2 månader nu.....

Ammar sista gången mellan 21-22 på kvällen.
Hon vaknar mellan 7-8 ammar 4 minuter, fortsätter sova till ca 9-10.
Sedan äter hon 1 gång per timme hela dagen tills hon somnar för natten. Hon sover max 15-30 minuter åt gången under dagen.

Idag sov vi båda två till 11.30 med bara en ammning vid 8.30 så idag är vi pigga och totalt utsövda båda två, fast det brukar vi ju vara ändå. Det som är lite jobbigt är att hon minst suger 1 gång per timme under dagen, det blir ju 13-15 ggr.....
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Timsetim och Lupin:
Nu har vi också gjort BOEL-testet. Det gick jättebra, däremot blev jag ordentligt sur på BVC-sköterskan. Såsom jag tolkade det hon sa, så ammar jag för mkt och det är anledningen till att våran dotter är tjock. Hon ligger förvisso en kurva högre med vikten än längden, men det har hon gjort redan från födseln... :mad:
Dessutom tycker inte jag att det är för mkt att amma en 8-månaders bebis 4 ggr/dag. Herregud, i Sverige rekomenderar de väl tom helammning tills 6-mån?
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Vi har också gjort BOELtestet, det var snabbt avklarat.

Förstår om du blev sur, skit i henne! Något av det dummaste jag har hört... Man talar ju för sjuttsingen inte ens om "tjock" i samband med (svenska!) bebisar. Om du inte hade ammat utan bara gett ersättning i flaska så lovar jag att du fått höra att just det var anledningen. Din dotter kommer att slimma till sig tids nog när hon blir mer rörlig. Se det som att hon har lite att ta av i vinter ifall hon skulle få kräksjukan eller nåt. Och strunta i BVC-tanten, låt det rinna av dig som vatten på en gås.

Oavsett vilka rekommendationerna än är från år till år så tycker jag att man väljer själv hur man vill/kan ha det med amning och/eller ersättning och vanlig mat etc. Amma du så länge och mycket du tycker är ok för dig och din bebis. Uppenbarligen får hon i sig vad hon behöver, det är nog vanligare att de tappar i vikt eftersom amning oftast inte räcker efter 4-6 månader.

Min son får ersättning (NAN 2) som måltidsdryck till vissa mål och vatten till andra. Förutom helamning alt. helersättning till 6 mån så rekommenderas det ÄVEN att man delammar alt delflaskar upp till året.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 059
Senast: Amk
·
Småbarn I relation till mitt barn (och väl egentligen alla människor i min omgivning) har jag en önskan om att i möjligaste mån alltid...
Svar
18
· Visningar
1 838
Senast: Tora
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 891
Senast: Björk
·
S
Småbarn Har en dotter på 9 månader strax som är väldigt matglad. Mat har aldrig varit något problem med maten och hon får välling morgon och...
Svar
17
· Visningar
1 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp