Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Timsetim

Trådstartare
Jag har fått kritik från "svärmor" på att barnen får för mycket mat. Så jag är nyfiken på hur ert upplägg ser ut. Vi är ju några stycken som har barn i samma ålder och även ni med äldre barn kommer kanske ihåg?

8.00 Välling
11.00 Gröt
14.00-15.00 Ersättning/välling
17.00-18.00 Lagad mat
19.00-20.00 Välling

Jag har gett ersättningen/vällingen på eftermiddagen eftersom de inte varit så bra på att äta maten. Har börjat gå över till mellanmål med fruktpuré etc.

Enligt bvc ska barnen nu ha lagad mat två gånger om dagen eftersom de är 8 månader. Vet inte riktigt när jag ska ge det isf. Vid 11.00?

Oftast vaknar dom vid 8, men ibland 7 och då är de hungriga vid 10. Känns väldigt fel att ge lagad mat så tidigt.

Hjälp mig! Hur tänker ni? Är jag kanske för inrutad?

Ska också tillägga att vi har tagit det väldigt lugnt med maten pga att de, efter en bra start med gröt, hade en period där de bara klöktes och vägrade äta. Så vi fick börja om från början. Har nu börjat med bitar i maten, små bitar bröd osv. Så vi ligger kanske lite efter "normala" 8 månaders bebisar.

/Timsetim
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Kan man ge för mycket mat till sina barn? Jag menar gröt och sånt?
/barnlös med noll koll på barn wse
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Ärligt talat, skit i din svärmor. Slå näven i bordet om det behövs! Bebisar kan inte få för mycket mat, de blir aldrig "feta" (enligt vuxennormer) och behöver inte bantas. Den ev rultighet bebisar har försvinner när de börjar krypa och sen gå!

5 måltider per dag är perfekt, man arbetar ju mot tre huvudmåltider + ett par, tre mellanmål. Mat var tredje timme är dessutom optimalt för en bebis.

Min kille blir 8 månader imorgon. Jag stressar inte med två lagade mål mat (typ middagar) utan tar det lite som det kommer. Vissa dagar blir det "mat" vid två tillfällen men för det mesta bara vid en måltid. Gröt är också mat!

Så här gör jag:

ca 0700 (oftare 0645) Frukost: Välling + smörgåsbitar
ca 1000 Mellanmål: Ersättning + fruktpuré
ca 1300 Lunch: Mat + fruktpuré, antingen vatten eller ersättning att dricka till
ca 1600 Mellanmål: För det mesta gröt + vatten att dricka till
ca 1900 Kvällsmat: Välling + smörgåsbitar, ibland äter han av vår mat istället och ibland något tidigare än 19, och ibland ersättning istället för välling. Rörigt? *skratt*

Jag tvingar aldrig i honom någonting, han får äta tills han visar att han är mätt, oavsett om det innebär några få munsbitar eller en hel stor burk (motsvarande). Han bestämmer när han är mätt, jag frågar någon gång till och respekterar sen.

Bry dig inte om ifall dina bebisar "ligger efter". Det är alltid någon före, efter eller mitt emellan. Det viktigaste är att följa sin egen bebis! Och verkligen inte bry sig om alla förståsigpåare man har i familjerna.... Mammor och svärmödrar brukar vara värst. De kan och vet allt typ. BVC har inte alltid rätt heller, man får väldigt olika råd på de olika BVC!

Jag tror min plutt skulle gilla att få lagad mat två gånger per dag, han är väldigt matfrisk och föredrar helt klart hemmalagat. Men det är ju inte alltid det passar in, men jag börjar få lite mer rutin jag med och vem vet, snart kanske det blir rutin med två lagade mål mat med? Men jag tror faktiskt inte det är hela världen ifall man serverar gröt istället, eller som alternativ. Gröt är bra mat!
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Strunta i svärmor...
Elin ut ungefär så här när hon var i den åldern

runt 07 00 Välling
09 frukostplock tillsammans med oss
11 30 lunch
14 mellanmål eller ersättnin
17 kvällsmat "alla tillsammans"
runt 20 välling och sen sängen

Hon totalvägrade gröt, annars hade vi nog annvänt det på kvällen... Och hon var väldigt "liten" i maten och jag fick relativt tidigt plocka bort mellanmål och dyl för annars åt hon inte vanlig mat.

Freddan han helammade ju då oxå... :crazy:
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Jag skulle snarast säja att det låter som för FÅ måltider...
Mina barn har nog ätit ungefär sådär PLUS ett fruktmål om dagen också.

Vill du byta ut ett till mål mot lagad mat, så kan du ju försöka få ihop det med dina egna mattider, för det bästa är att barnen äter när du äter.
Och funkar det inte så hade jag nog bytt ut välling/ersättning mitt på dagen mot ett mål lagad mat. Sen tycker jag nog att du kan lägga till ett fruktmellanmål också.
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Div. olika människor brukar ha åsikter om hur Alma äter också, framförallt tycker de att jag ammar för mkt. :crazy: Jag har väldigt lite mjölk, men Alma är en riktig snuttetjej och ammar gärna och länge trots att hon inte får många ml i sig. ;) hon blir ju föresten 8 mån i morgon!

Så här brukar det se ut för henne (ca tider):
7:00 ammar (i sängen så jag slipper gå upp så tidigt! ;) )
9:00-9:30 fullkornsgröt med katrinplommonpure och mjölk
11:30 ersättning oftast ca 100ml, enstaka ggr upp till 200ml
14:30-15:00 lagad mat ca 1dl (1½om det är favoriträtt)
17:30 en banan eller fullkornsrån m. pålägg. Ersättning ibland, 100ml (alternativt består även detta mål av lagad mat)
20:00 ammar samt smakar på våran mat, kanske ½dl?
21:00 fullkornsgröt med katrinplommonpure och mjölk

Dessutom brukar hon amma en eller två ggr under dagen, inte för att hon är hungrig utan bara för att det är mysigt.

Förstår inte varför just SVÄRMÖDRAR ska ha så mkt åsiker om barnen?! :crazy:
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Nu ska jag försöka minnas...
Om jag kommer ihåg så åt de liknande så här båda tjejerna.

Välling på morgonen när de vaknat.
Sedan åt de frukost med mig/oss - smörgåsbitar etc.
Till lunch serverades det i regel färdigköpt burkmat. :o (fanns sällan matrester kvar från dagen innan, och jag brukar inte laga lunchmat annars)
På eftermiddagen - mellanmål, frukt
Middag tillsammans med oss på em/kvällen
Till kvällen/natten välling eller gröt.

Strunta i svärmor! Du vet väl bäst vad dina barn behöver.
Man tvingar ju inte i icke hungriga barn mat - likväl som man inte
ger dem mindre mat än de vill ha.
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Tycker absolut inte att det låter för mycket, men egentligen ska de väl inte ha mer än 3 mål med gröt eller välling per dag?

Dottern som är 7 månader får mer mat än dina:
06 amning
08.30 välling
10 litet mellanmål smörgåsrån/macka i pyttebitar el frukt el amning
12.30 lunch lagad mat
15 litet mellanmål frukt el amning etc
18 middagsmat eller gröt
20 amning

Nåt mål kan falla bort eller skjutas på om hon sover extra mycket eller det verkar som om det inte behövs
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Jag skulle snarast säja att det låter som för FÅ måltider...

Det skulle svärmor fått höra! :devil:

*svarar alla*

Svärmor passade barnen häromdagen och hade "kommit på" att de klarade sig på 4 måltider om dagen. Istället för att ge gröt vid 11 så hade de fått det 1. Detta hade gjort att hela dagen förskjöts och kl halv fem fick de lagad mat och ersättningen uteblev.....

För mig handlar det inte så mycket om hur lång tid de klarar sig mellan måltiderna utan att de ska få i sig den näring de behöver. De sover 10-12 timmar på natten och får ingen näring och då tycker jag inte det gör något om de äter var 3 timme på dagen.

Barnens matrutiner är upplagda efter hur barnen vaknar och efter mina/våra mattider.

Har funderat på att skjuta lite på 11-målet så att det hamnar mer vid lunchtid, kanske skulle föra in lite fruktmellanmål vid 10 som ameo föreslog? På tal om frukt så får de fruktpuré både till gröten och den lagade maten.


mino: Har inte hört talas om det med välling och gröt. Innan vi fick ordning på maten så levde de på 2 x välling, 2 x gröt, 2 x fruktpuré och 1 x ersättning. På inrådan av bvc.

/Timsetim
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Bebisar ska inte ha längre mellan målen än max 2,5-3 timmar under dagen,så jag håller nog med "övriga" här att det snarare skulle behövas ett mål till per dag!
Min yngsta äter lunchen mellan 10-11 ,det varierar efter hur trött han är.Jättetrött = lunch tidigare!
Man ska inte stirra sig blind på klockan det är bättre att följa bebisens rytm,tycker jag.
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Barn äter sig mätta inte mer.
Min yngste son åt frukost tre gånger varje morgon i den där åldern...
han var väldigt hungrig!
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Säg det till min son då ;) Han är visserligen mycket yngre, men han äter 4-5 ggr om dagen, och sover i 12-14 timmar varje natt. Han har valt sina rutiner helt själv, och får alltid mat när han är hungrig..

Så alla bebisar vill/behöver faktiskt inte ha mat med 2,5-3 timmars mellanrum.
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

*kliar mig lite i huvudet* Du och någon/några andra säger dels att det ska gå max 2,5-3 timmar mellan målen och dels att Timsetim (och då även jag förmodar jag!) bör få in ännu ett mål mat till bebisen. Men hur i hela fridens namn ska det gå till egentligen? För det första går det max 3 timmar mellan våra resp bebisars måltider. Och för det andra så kan i alla fall jag inte få i min son mer mat eller oftare än så här!

Min plutt äter var tredje timme under sin vakentid (07-10-13-16-19). Han äter sig mätt vid varje måltid och är lagom hungrig till nästa. Han har aldrig visat att han vill ha mer mat eller ännu fler måltider. Såvitt jag vet är fem måltider/dag optimalt för en bebis/litet barn. Tre huvudmåltider och två mellanmål. Vartefter barnet växer kommer det möjligtvis att vara vaket lite längre och kanske ev behöver ytterligare ett mellanmål.

Men för tillfället äter åtminstone min son var tredje timme, fem gånger per dag och han lär *inte* gå mer på mer mat eller oftare mat!
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Vet iofs inte när din son vaknar eller somnar, men om han sover drygt 12 timmar per natt så misstänker jag att han faktiskt äter var tredje timme under vakentiden! Precis som min egen plutt. Han sover också hela nätterna, utan mat. Har gjort så sedan han var drygt två månader gammal.
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Min son som blir 8 månader på söndag äter så här ungefär

kl.6 ammar
kl.7-8 gröt
kl.10 ammar
kl.12 lunch, en stor burk, ibland hemlagat + fruktpuré
kl.15 ammar
kl.17 middag, ca 1 dl kanske
kl.19 välling

Ammar ofta runt 4-5 på natten/morgonen också.
Och nån gång på dagen får han färsk frukt. Tiden för det varierar.
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Jag hade nog velat peta in ännu ett mål så jag tycker din svärmor är ute och cyklar! Vid den åldern behövde mina små ett nattmål bröstmjölk eller ersättning när vi gick och la oss (ca 23 - om de fick ersättning åt de den i sömnen, fyllde sedan flaskan med uppvärmt vatten så de fick skölja ur munnen för att inte riskera "tandtroll"). Om jag ska drista mig till att tycka något så är det att dina barn får för mycket gluten, högst 3 glutenmål (välling/gröt) per dag är vad jag fick höra på bvc så jag skulle rekommendera att du försökte byta ut ett vällingmål mot lagad mat. Om de inte är för trötta på kvällen kan det vara idé att ge ett grötmål då, de står sig ännu bättre på det än välling. Är de för trötta så de bara orkar med ett "drickmål" så är det förstås bäst med välling.
Du ska självklart lyssna på ditt eget hjärta, ingen känner sina barn så väl som föräldrarna och det är självklart bättre med flera glutenmål än matvägran! Men går det så försök få in mer lagad mat!

En sak till, skulle min svärmor börja laborera med tiderna skulle jag göra fullständigt klart att jag vill att hon följer våra matregler så långt det är möjligt om hon vill fortsätta sitta barnvakt.
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Hans ungefärliga tider ser ut såhär. Dom kan växla ganska mycket beroende på vad vi gör om dagarna, för åker vi mycket bil eller vagn så sover han en del på dagarna också.

Hans rutiner har ändrats sen ungefär en vecka tillbaka. Innan såg dom ut såhär;

Vaknar runt kl 09, äter välling (Nutramigenvälling, ersättning mättar inte så bra längre)
Kl 14 ca, ersättning
Kl 17:30 ca, ersättning
Kl 20 ca, ersättning
Kl 24 ca, välling igen

Nu har han, självvalt, tagit bort ett mål om dagen och äter ungefär såhär;

Vaknar kl 12 ca, välling
Kl 17 ca, ersättning
Kl 21 ca, ersättning
Kl 23-24, välling

Vi får se om han ändrar sig mer senare. Antagligen växer han inte lika mycket längre, eftersom han börjat äta lite mindre. Äter dock lite över 700 ml om dagen fortfarande, så mängden är okej. Innan åt han runt 800 ml om dagen, men växte massor då också.
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Säg det till min son då ;) Han är visserligen mycket yngre, men han äter 4-5 ggr om dagen, och sover i 12-14 timmar varje natt. Han har valt sina rutiner helt själv, och får alltid mat när han är hungrig..

Så alla bebisar vill/behöver faktiskt inte ha mat med 2,5-3 timmars mellanrum.
Det är iofs en väldig skillnad mellan en spädis som ligger i princip still och en 7-8-månaders som rör sig som bara den, min kryper ju tex och är inte still särskilt många stunder. Men visst märker man om de är nöjda, går de upp som de ska och är pigga så är det ju inget problem.
 
Sv: Hur ser erat matschema ut för bebisen?

Shit, sover han till kl 12 på dagen?
Hur hinner ni med saker?
Vi går upp vid 7 men har ändå svårt att hinna med allt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 059
Senast: Amk
·
Småbarn I relation till mitt barn (och väl egentligen alla människor i min omgivning) har jag en önskan om att i möjligaste mån alltid...
Svar
18
· Visningar
1 838
Senast: Tora
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 891
Senast: Björk
·
S
Småbarn Har en dotter på 9 månader strax som är väldigt matglad. Mat har aldrig varit något problem med maten och hon får välling morgon och...
Svar
17
· Visningar
1 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp