Hur ser eran vecka ut i stallet?

I

IaOnDaFluff

Är lite nyfiken på hur ni lägger upp en vecka i stallet med ridning, smörjning av sadel, tvättning av täcken etc.. eller gör ni bara allt lite på måfå?

Sv: Hur ser eran vecka ut i stallet?

Sommar eller vintertid???

Sommaren just nu blir inte mycket i stallet av olika orsaker.
Tvättar täckena på sammaren.
Jag lägger heller aldrig upp ett riktigt schema när jag gör det utan mera när jag får tid och har orken.
Ridningen är lite schema men drar på det lite.
Funkar bra för mig!

Menade i säsong.. ex. hösten/våren...

för mig har det alltid berott på hur många hästar jag haft/haft ansvar för. ju fler hästar ju mer planering ;)

måfå vill jag inte kalla det, men rent schemalagt är det inte (vi har bara 5 pållar nu)

tvättar täckena gör vi när det behövs, tvättar av träns och övrig läderutrustning görs varje gång den använts. rena vojlockar ska alltid finnas, dom byts en gång i veckan ungefär. senskydd och strykkappor tvättas av när det finns behov, likaså lindor och padd men det ska alltid ligga rena uppsättningar.

Har tråkigt - därav längden :p

Utrustning
Grund"regeln" är att man tvättar det som är skitigt. Sadel och träns smörjs upp efter användning, benskydd sköljs av när de blivit leriga, lindor tvättas när de bytt färg, rena schabrak ska alltid finnas. Täcken tvättas mer sällan, samma sak med grimma/ledträns.

Motion
Rids så gott som dagligen. På grund av de dåliga hagarna runt stallet försöker vi även ta ut och promenera/beta med honom 1-2ggr per dag. Det tar en jävla massa tid men så är vi 4 pers som hjälps åt också.

Stallet
Mockar boxen åtminstone en gång per dag ordentligt och plockar sedan lite om jag har tid och ser att det behövs. Håller efter krubba, vattenhink och vattenkopp och försöker ha det någorlunda strukturerat i skåpet/sadelkammaren. Även stallgången och skötspiltan sopas dagligen eller efter behov.

Så något exakt veckoschema finns inte förutom i ridningen men det bestäms från vecka till vecka.

Senast ändrad:

Är lite nyfiken på hur ni lägger upp en vecka i stallet med ridning, smörjning av sadel, tvättning av täcken etc.. eller gör ni bara allt lite på måfå?

Jag rider, eller motionerar min häst på annat vis 5-7 dagar i veckan och jaa... det är lite på måfå, beroende på ork och inspiration hos mig och hur hästen känns. Jag tycker inte att man ska låsa sig vid ett föreskrivet schema, då tappar man lätt lusten att göra något BRA av dagens motion.

Jag rengör hästens sadel och träns dagligen efter ridning, samt smörjer vid behov, skakar av paddar och lindor (plockar halm och boss vid behov) alternativt borstar av benskydden.

Byter schabrak och paddar vid behov, beroende på arbetsintensitet och hur rengjord häst jag haft :o:crazy: men minst var 14'e dag. Täcken byts vid behov, när det är täckessäsong, stalltäcken, svettäcken och "undertäcken" byts självklart oftare än utetäckena som ligger ovanpå. Vi har bara grimma o grimskaft till och från hagen, samt kortare stunder uppbunden i gången, så grimmorna håller sig fräscha rätt länge. För närvarande har jag lädergrimma, så jag putsar ändå av den minst en gång i veckan.

En riktig mockning, per dag och så "underhållsplockning" när man ser, eller till nattfodringen. Det gör det så himla mycket enklare att mocka dagen efter och har man en skimmel, är det nästan ett måste, även om det inte hjälper.

Jag diskar glas, tallrikar och bestick varje dag hemma, känns så äckligt att äta med gamla matrester på tallriken och dricka ur "rinniga glas". Jag gör likadant i stallet och tvättar alltså krubba, vattenkopp, vattenhinkar, vattenkar och foderhinkar varje dag. Dessutom går jag över boxen och stallgång med dammvippa efter spindelväv och svampar av boxgaller och ovanliggare på boxen från damm och fågelskit, varje dag.

Senast ändrad:

Nu i sommartid går det åt mycket tid och kraft åt att köra ner vatten till hästarna, vilket riktigt får än att längta tillbaka till förra sommarns regnperiod för fy vad tungt och svettigt det är:D!
Vi ser till hästarna dagligen, men tar inte in dem för natten som vi gjort föregående år. Vi har alltså islandshästar och några av dem är importerade från island, så när de kom var de extra känsliga för mygg och knott så då tog vi in dem för natten för att undvika exsem. Nu när de är mer resistenta låter vi dem gå med täcke på 24 timmar om dygnet.

Jag rider nästan varje dag och ganska så varierat. Försöker oxå hålla mej till de senare timmarna på dygnet eller rida när det regnar.
Jag smörjer och putsar all använd utrustning (träns, sadel) varje gång de använts och skyddar sadeln genom att sätta på ett skyddsöverdrag över natten.

Mocka och fixa och trixa i stallet gör vi inte så mycket nuförtiden då hästarna knappt står inne

Måndag: Träning av något slag, ridning, promenad, markarbete, lösgalopp i ridhuset etc.

Tisdag: Jag är hästledig, så det bli antingen vila eller promenad med skötaren. Hon rider inte Elvira ännu. :)

Onsdag: Jag "gör en snabbis" i stallet direkt efter jobbet och köper pizza på hemvägen. Brukar bli lite markarbete på stallbacken eller ett kort men intensivt ridpass på banan.

Torsdag: Träning av något slag, som måndagen.

Fredag: Som måndag och torsdag, eller vila beroende på vad vi gjort onsdag-torsdag. Ibland kanske jag ska iväg på något, och då brukar jag anpassa arbetet dagarna innan så att det passar med vila.

Lördag: Träning av något slag, ibland för instruktör, ibland löshoppning. Gärna uteritt med sällskap, har svårt att få det i veckorna då jag är sen.

Söndag: Som lördag, eller vila beroende på hur intensivt det blev dagarna före.

Jag tar mest upp hästens träning, eftersom det är det som tar tid.

Lädervården brukar förläggas till någon helg, men jag försöker att dra av det som använts efter varje gång. Eller varannan... :angel:

Täckestvätt brukar bli en gång under sommaren, då jag har svårt att tvätta i maskin. När jag hade heltäckad häst fick jag istället ha många ombyten. Elvira använder bara regntäcke när det regnar eller blåser riktigt hårt, så det behövs nog inte ens tvättas varje år, framöver. :D

Jag brukar rida utan sadelunderlägg, just för att inte skapa så mycket tvätt att släpa fram och tillbaka... *lat*

Senast ändrad:

Jag har tre tävlings hästar men sex hästar hemma på stall.
Börjar varje dag med att fodra släppa ut dem i hagen sen mocka.
Jag rider varierat varje dag markarbete, skog, kondition, hoppning m.m. Efter varje ridtur putsar jag träns och sadel. Tvättar schabrak så fort det börjar bli lite skitigt för att undvika hrsäcksinflammationer. Tvättar av hästen efter ridtur tar liniment och lindar ben om nödvändigt. De står oxå med magnettäcke 20 min efter träningspass.
Sen tar jag in dem och fodrar och "nattar".
Inte så detaljerat men i stora hela vad jag gör.
Vad de gäller täcken så tvättar jag tunnare täcken i min vanliga tvättmaskin men vintertäckena lämnar jag till eb som tvättar täcken åt folk, har extra stor maskin.. :banana:

Med tanke på att vi bor i Jämtland och inte har ett ridhus inom närmsta tre milen är det svårt att planera. Men precis som innan sagt kan lusten och orken tappas av strikt schema, så jag lägger efter väder samt efter mina arbetspass (jobbar nätter, kvällar, mornar) som är inne i stan (4 mil). Men jag satsar på två NH-pass vecka, en långpromenad, en utritt i skog och mark. Sadeln använder jag inte så det är bara tränset och det smörjer jag efter användning :) Enkelt! :)

Jag har ingen strategi. :D Gör allt som det kommer.

Smörjer väldigt sällan utrustningen efter som att jag rider mestadels utan. När det gäller ridningen så gör jag det jag känner för när jag kommer till stallet. Men just nu är jag lite på g efter som att hästen är under igångsättning.

Denna vecka

Mån Arbete vid hand: Öppna. Ca 10-15 min. Sen fock han en promenad i skogen tillsammans med hagkompisen och hans matte/husse.

Tis Gymnastiserande arbete i skogen. 2-3 timmar. Barbacka.

Ons Dressyrarbete med fokus på övergångar. Med sadel. Smörjer efteråt.

Tors Lättare konditionsarbete (om underlaget tillåter) med vagnen.

Fre Arbete vid hand: Öppna. Ca 10-15 min.

Lör Dressyrarbete med fokus på övergångar. Med sadel. Smörjer efteråt.

Sön Gymnastiserande arbete i skogen. 2-3 timmar. Barbacka.

Jag motionerar kusen oftast 6-7 dagar per vecka. Men med varierande intensitet och inte alltid just ridning. Försöker variera så det max blir 4-5 dagars "dressyrande" (krav på samling) och max 5 dagar i ridhuset per vecka för att inte få för enformigt underlag, ridhusbotten är dock halvhård och bra. Försöker också sänka intensiteten om jag vet att hästen fått jobba hårt utifrån sin styrka och kondis så att det ibland blir vilodagar med rörelse, ser till att hästen går med ryttare på ryggen max 5 dagar per vecka. Även så försöker jag matcha inför kommande lektioner och träningar så vi ska kunna vara hyfsat på topp inför träningen och inte bara kasta pengarna i sjön, just nu blir det mycket sån matchning eftersom jag ridit lektion en gång per vecka.

Exempel på hur det träningsmässigt kan se ut just nu (överlag lågintensivt pga att hästen sprungit väldigt mycket i hagen):
Måndag Dressyrridning ca 30-45 minuter inklusive uppvärmning och nedvarvning, relativt högt i intensitet men samling och rakriktning/lösgjordhet snarare än kondisträning.
Tisdag Arbete för hand (och ev. kort stunds uppsittning efteråt) med ungefär samma typ av jobb som gårdagen men bara ca 20-25 minuter och enbart skritt.
Onsdag "Vilodag" med ca 30 minuters promenad i skogen och lite blandat klättring, lättare lydnads/gymnastikövningar som att gå samlat och göra halt i nedförsbackar, lite lättare öppna/sluta, lite lugn trav.
Torsdag Arbete för hand + uppsutten dressyr, mest lydnadsträning men lite styrketränande och ffa för att bygga upp grunder som ofta får återfall av att vara dåliga emellan träningarna (att man tappar annat när man tränar på nytt), kan vara så basics som att stå stilla vid uppsittning, 20-45 minuter beroende på vad vi gör och hur det går.
Fredag Träning för tränare 30-45 minuter, ganska intensivt/krävande.
Lördag Helvila eller variation i form av kort pass från marken/promenad/NH-träning eller dylikt, mer lågintensivt och lite vila för hjärnan.
Söndag Dressyrridning, öva på hemläxa från föregående lektion men oftast mer lågintensivt än lektionerna. ca 45 minuter totalt.

Ibland lägger jag också till en promenad efter träningen eller en "riktig" uteritt eller bara lite lek från marken.
Utöver det så tjärar jag hovarna på hästen varannan till var 5:e dag beroende på hur hovarna ser ut och hur blött det är ute.

Använder fårskinnspad och har faktiskt ingen att byta mellan(:eek:!) men är noga med att borsta av fårskinnet innan jag lägger padden på hästryggen och försöker hålla hästryggen ren. Tvättar den så sällan som möjligt, faktiskt bara en gång på ett år hittills.

Lindor borstar jag av någon gång ibland vid behov och tar då oftast flera lindor på samma gång, kanske en gång per kvartal :angel: (använder bara lindor när jag åker bort på träning vilket inte är så ofta).

Lädret borde jag sköta om mycket bättre. Det som är hemma och inte används rengör och smörjer jag ca 2-3 gånger per år för att det inte ska torka ut och gå sönder, det jag brukar använda rengörs lite oftare men alldeles för sällan! :o Kanske 1-2 gånger per kvartal. Skumt nog håller det rätt bra ändå och brukar hålla sig fint. Har det blivit blött brukar jag rengöra och smörja efteråt för att det inte ska torka ut.

Täcken tvättas så sällan som möjligt men efter behov. Noll till två gånger per år beroende på hur mycket det använts och hur skitit det blivit. Använder täcken så lite som möjligt.

Sammanfattningsvis kanske man kan säga att jag är en slarver som vill min häst och utrustning väl men hellre gör för lite än för mycket så länge hästen inte riskerar att ta skada av det... :angel: Och försöker hålla träningen "snäll" mot hästkroppen men ändå försöka stärka hästen och låta den motionera regelbundet.

täcken tvättar jag en gång per år. Det blir varje sommar. Sadeln smörjer jag ett par gånger om året. Det blir ju inte torr och smutsig. Torkar av den med lite sadeltvål om det behövs annars. Tränset putsar jag efter varje användning. Det ska vara rent, samt att jag håller koll på att alla sömmar är som de ska också.
Grimman putsat någon gång i veckan.
Jag rider hästen oftast 5 gånger i veckan. en dag har hon ledigt och en dag tränar vi från marken. Markträning kan bli flera gånger beroende på väder och underlag. Om vintern när det är is men ingen snö blir det oftare.

Eftersom mina hästar går på betesvila nu + en del skadade hästar är det inte mycket att hojta om just nu, men när allt är på G så planerar jag noggrannt. Utöver mina 6 egna hästar har jag 8 till som jag ansvarar för. Därför är det viktigt att allt görs ordentligt direkt och läggs tillbaka där det togs för att slippa extra arbete.

- Putsar träns efter användning
- Putsar sadel 1-2 ggr/månad då efter ridturen
- Tvättar stall/fintäcken varannan vecka
- Byter schabrak efter varje användning (om det inte är jätte rent)
- Borstar ut/sköljer benskydd efter användning (tvättar i maskin varannan vecka)
- Tvättar alla täcken som inte används och lägger dem redo för säsongen oftast precis till betessläpp/täcken som inte ska användas på ett tag

Annars blir det rykt varje dag av mina hästar men sedan också:
Häst 1 : motion 3 ggr/vecka
Häst 2 : motion 2 ggr/vecka
Häst 3 : motion 4 ggr/vecka
Häst 4 : vila + hullar upp sig (sedan motion 3 ggr/vecka)
Häst 5 : Unghäst pyssel och väjning 1-2 ggr/vecka
Häst 6 : Se ovan

Jag måste göra en del saker väldigt effektivt för att hinna med att lägga tid på "rätt" saker.

Åh!:laugh:
I ditt stall skulle jag trivas!

Är noggran och kräver ordning och reda av dom som rider hos mej.
Fast dammvippa har jag inte. Men det var en bra ide!

Har dammsugare i sdelkammaren.

Läder rengörs efter varje gång, schabrak och lindor tvättas efter behov, nu på sommaren oftare för dom blir mkt svettigare.

Jag rider min 5-åring ca 5 dagar i veckan (eller tömkör eller promenerar) Bruklar lägga upp schema efter vad jag har för andra måsten. Rider 2-3 dagar och sen en dag vila. Jobbar mkt längs skogs och grusvägar och ännu inte mer än ett pass i veckani ridhuset.
(på vintern blir det naturligt fler ridhuspass när marken fryser)

Jag är en såndär sjukt pedant hästmänniska (får ångest, ja faktiskt om det är minsta lilla spånet på golvet)
jag smörjer varje dag - träns, sadel, hjälptyglar samt tvättar skydden.
ryktar och borstar i minst en halvtimme, filar lite på manen och svansen om det behövs. ser alltid till att foderburkarna är rena innan jag fyller på med nytt foder, skurar vattenhinken varje dag.
jag håller också på mycket med att damma av saker som står i fönstret osv så att allt är rent och snyggt. alltid.

well, jag håller på med mycket detaljgöra utöver det vanliga hästarbetet, rider minst 5 ggr/ vecka (har en 20årig pensionär) och det tar ca 4-5 timmar per dag.
:)

Jag rider ca 5 dagar i veckan, sedan har han en vilo dag och en fag lättare arbete från marken.
jag rycktar innan varje ridpass, fixar man och svans..sprayar och fixar...på hans vilo dag blir det bara göra rent ben och visitera då han kommer in för natten.
sadel och träns smörjs efter VARJE användning. schabrak används ett par gånger innan de byts. (vissa schabrak anänds endast vid träningar osv,.)
benskydd/lindor rengörs efter varje användning
stallet mockas och sopas varje dag, lika så vatten byte sker varje dag.

sadel kammaren städas ofta, täcken o schabrak är sorterade i färg ordning....

avelston o föl/unghästar som inte rids pysslas med varje dag, dock går de ute på bete dygnet runt nu o då rycktas de inte utan visiteras endast varje dag.
vinter tid då avelstona kommer in på kvällarna borstar vi dom, spolar ben osv...

täcken tvättas vid behov.

Rider gör jag regelbundet, 4-5 dagar i veckan oftast nu på sommaren, 5-6 gånger i veckan övrig årstid. Rider mest ut nu på sommaren ialf.
Mockar gör jag minst 1 gång per dag.
Tvättar schabrak gör jag rätt ofta men inte direkt regelbundet, täcken används inte på sommaren.
Tvätta krubba, vattenkopp osv gör jag sällan.
Vattenhinken rengörs varje dag.:)
Ska tillägga att dom dagarna jag inte rider promenerar och eller betar oftast en stund också.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 033
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama