Sv: Hur ser eran vecka ut i stallet?
Jag motionerar kusen oftast 6-7 dagar per vecka. Men med varierande intensitet och inte alltid just ridning. Försöker variera så det max blir 4-5 dagars "dressyrande" (krav på samling) och max 5 dagar i ridhuset per vecka för att inte få för enformigt underlag, ridhusbotten är dock halvhård och bra. Försöker också sänka intensiteten om jag vet att hästen fått jobba hårt utifrån sin styrka och kondis så att det ibland blir vilodagar med rörelse, ser till att hästen går med ryttare på ryggen max 5 dagar per vecka. Även så försöker jag matcha inför kommande lektioner och träningar så vi ska kunna vara hyfsat på topp inför träningen och inte bara kasta pengarna i sjön, just nu blir det mycket sån matchning eftersom jag ridit lektion en gång per vecka.
Exempel på hur det träningsmässigt kan se ut just nu (överlag lågintensivt pga att hästen sprungit väldigt mycket i hagen):
Måndag Dressyrridning ca 30-45 minuter inklusive uppvärmning och nedvarvning, relativt högt i intensitet men samling och rakriktning/lösgjordhet snarare än kondisträning.
Tisdag Arbete för hand (och ev. kort stunds uppsittning efteråt) med ungefär samma typ av jobb som gårdagen men bara ca 20-25 minuter och enbart skritt.
Onsdag "Vilodag" med ca 30 minuters promenad i skogen och lite blandat klättring, lättare lydnads/gymnastikövningar som att gå samlat och göra halt i nedförsbackar, lite lättare öppna/sluta, lite lugn trav.
Torsdag Arbete för hand + uppsutten dressyr, mest lydnadsträning men lite styrketränande och ffa för att bygga upp grunder som ofta får återfall av att vara dåliga emellan träningarna (att man tappar annat när man tränar på nytt), kan vara så basics som att stå stilla vid uppsittning, 20-45 minuter beroende på vad vi gör och hur det går.
Fredag Träning för tränare 30-45 minuter, ganska intensivt/krävande.
Lördag Helvila eller variation i form av kort pass från marken/promenad/NH-träning eller dylikt, mer lågintensivt och lite vila för hjärnan.
Söndag Dressyrridning, öva på hemläxa från föregående lektion men oftast mer lågintensivt än lektionerna. ca 45 minuter totalt.
Ibland lägger jag också till en promenad efter träningen eller en "riktig" uteritt eller bara lite lek från marken.
Utöver det så tjärar jag hovarna på hästen varannan till var 5:e dag beroende på hur hovarna ser ut och hur blött det är ute.
Använder
fårskinnspad och har faktiskt ingen att byta mellan(
!) men är noga med att borsta av fårskinnet innan jag lägger padden på hästryggen och försöker hålla hästryggen ren. Tvättar den så sällan som möjligt, faktiskt bara en gång på ett år hittills.
Lindor borstar jag av någon gång ibland vid behov och tar då oftast flera lindor på samma gång, kanske en gång per kvartal
(använder bara lindor när jag åker bort på träning vilket inte är så ofta).
Lädret borde jag sköta om mycket bättre. Det som är hemma och inte används rengör och smörjer jag ca 2-3 gånger per år för att det inte ska torka ut och gå sönder, det jag brukar använda rengörs lite oftare men alldeles för sällan!
Kanske 1-2 gånger per kvartal. Skumt nog håller det rätt bra ändå och brukar hålla sig fint. Har det blivit blött brukar jag rengöra och smörja efteråt för att det inte ska torka ut.
Täcken tvättas så sällan som möjligt men efter behov. Noll till två gånger per år beroende på hur mycket det använts och hur skitit det blivit. Använder täcken så lite som möjligt.
Sammanfattningsvis kanske man kan säga att jag är en slarver som vill min häst och utrustning väl men hellre gör för lite än för mycket så länge hästen inte riskerar att ta skada av det...
Och försöker hålla träningen "snäll" mot hästkroppen men ändå försöka stärka hästen och låta den motionera regelbundet.