hur ser era eftergifter ut??

Santa

Trådstartare
Jag har problem med det här med eftergifter. Själv tycker jag att jag gör eftergifter men eftersom mina tränare ständigt kommenterar att jag ska göra en eftergift när jag tycker att jag gjort det förstår jag att jag gör fel på nåt sätt. Ska man släppa ut jättelångt på innertygeln? Hur gör man för att inte hamna framåt om man flyttar fram handen så mycket? Om hästen verkligen ger efter, låter man handen vara framflyttad då? Om hästen inte ger efter gör man direkt ett nytt försök med ställning och eftergift?

*förvirrad*
 
eftergift ger man inte på innerygeln. Efteriften ger man på ytter och man får då en ställning inåt och en sänkning framåt neråt. Man ger en mm var gång man känner att man har hästen med sig, ibalnd 22 gånger på ett varv, ibland en gång.
 
va?! på ytter?? Det förklarar ett och annat... ;)
Så om man gör en halvhalt blir det typ så här:
bromsar med sätet och fångar upp på yttertygel
driver framåt och lättar på yttertygel
Ställningen i inner bibehålls (om man rider på en volt)
Eller ger man en anings eftergift även på innertygeln?
 
Innertygel är ju aldrig så hårt använd att den kräver så mkt eftergift, den ska knappt användas, bara emellanåt signalera mkt fint till hästens nervsystem att den finsn där.De ska aldrig vara i kontakt, bara finnas där.
 
Det beror ju på vilken sorts tygeltag man tagit. Man kan inte säga att eftergiften ges på inner eller ytter tygel. Har du tagit en förhållning använder du ju båda tyglarna och måste givetvis ge efter på båda två. Däremot försöker jag att undvika förhållningar med hela handen. jag tar de finaste förhållningarna med fingrarna och om jag måste ge en kraftigare signal rör jag på handlederna. Flyttar inte hela handen alltså. Likadant är det med eftergiften. fjädra tillbaka i handlederna eller fingrarna.
Viktigt att tänka på är att eftergiften inte behöver vara lika stor som förhållningen.
 
En nyfiken fråga till Djurjouren - hur sjutton lyckas du länga ramen utan att ge eftergift även på innertygeln?
 
En stilla undran bara...Det är din tränare som säger detta, varför kan du inte få ett svar av din tränare? Och om tränaren inte kan förklara nog tydligt för dig vad avsikten är med eftergiften, eller hur den ska göras, då tycker jag faktiskt att du STARKT ska ifrågasätta kunskapen hos din tränare liksom om du verkligen får ut vad du vill av träningen.
 
Låter inte som nån bra tränare...en tränare finns till för att hjälpa...inte förvirra.
Min instruktör berättar och visar , hon är jätte bra!!
Och så lär man sig!!

Sam
 
Jag har inget i innertygeln så det behövs liksom inte eftergiftas där, ÄNNU ska tilläggas, jag är inte så skicklig att jag kan rida en häst helt rak så jag rider dem alltid aningens böjd åt ett eller annat håll (medvetet böjda alltså, inte för att de är det av sig själva). Antar att när jag klarar av att rida dem raka så får jag nått även i inner?
Eller så anser tränaren mig inte klar att börja fippla med inner ännu?
Vet inte riktigt vad du menar med du menar med ram?
 
Jag har lärt mig att rida en eftergift såhär: Händerna är helt stilla får bara röra på fingrarna om hästen har svårt för att ge efter. Överkroppen för jag bakåt och håller stilla där tills hästen själv ger sig belöningen genom att ge efter själv. då är det viktigt att man inte förtsätter röra överkroppen bakåt utan sitter helt stilla där man ska vara.
 
Om du rider hästen samlad rider du med kort ram - rider du en ökning så rider diu med stor ram. I samling ser hästen kompaktare ut sett från sidan, i en ökning får den sträcka ut.

Om du t ex vill låta hästen sträcka ut sin hals ordentligt och kontrollera att den söker sig framåt både med utsidan och insidan så kan du behöva länga ut båda tyglarna ett par dm. Hästen behöver inte vara rak för det, huvudsaken är att den kliver på med inner bak. Förutsatt att du inte sitter med total slack på innertygeln lär du ju behöva länga tygeln.
 
det enda jag vet är att jag får beröm för mina eftergifter när jag rider i skolan men jag vet inte hu jag ska kunna få ner i text hur man gör.
 
eftergift är för mig en mjukning i handen efter att du har tagit en förhållning, det är så mycket mer också svårt att förklara, men här är ett exempel på eftergift, du tar en hållning och gör en halt när hästen stannat helt mjuknar du i handen, det är ett exempel alltså.
 
Ja då är jag med dig, en sån längning behövs ju innertygeln oxå, när det är frågan om hellängning efter en övning tex. Det jag beskrev var bara eftergiften vad gäller urprungsfrågan, vid ställning i nacken.

Ang ram så har jag en undran, för mig är samling att hästen är lång fram och kort bak, osamlad är kort fram och lång bak. Är det så du oxå ser på det hela?
 
Fy fan vilken amatör jag är. Mina eftergifter är totala. Släpper allt tryck. Tygel skänklar sits.
Men för mig var det stor lycka när jag hittade den typen av ridning.
MVH
boel
Ps. Ser att djurjouren är tillbaka, nå jag känner dej bättre än du mej, eftersom jag tycker det är så himla viktigt för mig som nybörjare att läsa kunniga mänskors inlägg. Men nu pratar ni kinesiska för mig. Men det här med att rida hästen böjd... ja, det fick mig att tänka till. :idea:
 
Jag ger efter när hästen gjort rätt.T.ex. om man gjort en skänkelvikning släpper jag bara på trycket från skänkeln när han flyttat sig...osv osv...
 
Hej Djurjouren. Berätta varför du rider hästen böjd. Menar du jämt och ständigt?
Nämen det är mer så att jag kommer ihåg dina inlägg... från innnan du fick bebis. :)
 
Som jag ser det är kort fram men lång bak = hopdragen (och då är man ju förstås inte samlad) :D

Alltså, det är ju inte så enkelt som att det finns två lägen, lång och kort. Det finns ju en hel skala däremellan, och så ska man lägga inkvalitetspekter också.

En häst som piafferar ska t ex ha en kort ram framtill i förhållande till vad den har när den går i ökad skritt. Däremot blir ju ramen lång i förhålande till vad den hade varit om hästen hade piafferat hopdragen.

Testa att rita en ram runt hästar i olika rörelser. Du komemr att se att hästen som piafferar eller levaderar får en mer kvadratisk ram, och den som går i ökad skritt får en mer lågrektangulär ram.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 334
Senast: Dentaku
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp