Hur ser era avelston ut i exteriören

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Half moon
  • Startdatum Startdatum
H

Half moon

Nyfiken på hur sne i benen får ett avelsto vara??

*Hur ser era ston ut?

*Om ett sto har presterat bra på banan men ser för :devil: ut i benen spelar det ingen roll då??

*Hur ärftligt är parallellförskjutning??

Målet vi alla har är väl en rättställd avkomma! :D

Sv: Hur ser era avelston ut i exteriören

Jag tycker absolut att det spelar roll.

Parallellförskjutning är väl lika ärftligt som allt annat?

Just det felet är en grej som jag faktiskt inte skulle avla på även om jag avlat på en del mindre korrekta märrar.

Min senaste var 152 cm hög, tåvid, veka kotor, hängde lite i knäna, platt kors (som jag iofs inte tycker är så tokigt) och en var liten racer...
Hennes son blev till efter ett tänk om vad jag ville bevara och vad jag inte ville förvärra. Hade hingsten jag valde haft benen tio i två och haft långa veka kotor hade jag aldrig betäckt med honom.
Jag lyckades bevara bogarna, kotor och överlinje blev bättre men han är tåvid och har nog lika platt rumpa som sin mor.

Avel är ett lotteri men man får nog räkna med 50% risk/chans att få samma exteriör som märren om man ska se till de som vi fött upp.

Senast ändrad:

Jag tycker också det spelar roll! När jag jobbade på ett stuteri så var en del ston riktigt snea i benen... Men det viktigaste är väl att komplitera stoets svagheter med hingsten...

Vill ha Damerna någolunda korrekta, även om de presterat bra själva på banan.

Jag ska väl skämmas. Stoet är både ostartad och parallellförskjuten.

Vad lämmnar hon för avkommor då??

vårt sto har en varg tass och bara presterat ett premie lopp men hon vissa enorm styrka och ett otroligt psyke innan hon sen blev sjuk och tiden rann iväg. hennes avkomma är nu 2 och sin mor upp i dagen förutom vargtass och sjuk.

Vi är ekstremt nöjda!!!

vårt sto har en varg tass och bara presterat ett premie lopp men hon vissa enorm styrka och ett otroligt psyke innan hon sen blev sjuk och tiden rann iväg. hennes avkomma är nu 2 och sin mor upp i dagen förutom vargtass och sjuk.

Vi är ekstremt nöjda!!!

Ursäkta om jag ställer en korkad fråga..
Men vad är vargtass?

Aldrig hört talas om...

Mindre defekter bryr jag mig inte om men skulle ha svårt att avla på en jag tyckte var vanskapt. Hellre ett sto med en mindre exteriör avvikelse som visat att hon hållit för tävling än ett korrekt sto som bara haft problem och kanske inte ens kommit till start.

Det stoet jag fått föl efter iår är lite x-ig och fransysk. Det stoet jag kommer att avla på nu iår (om hon är ok efter svår förlossning och förlorad fölunge) är ganska korrekt men föddes ordentligt windswept. Båda har startat och vunnit.

hittar tyvärr ingen bild på det men ska försöka beskriva det på bästa sätt.

hon är väldigt lång mellan hov och kota på ett bakben och kota och hov ligger i ungefär samma höjd. inte alls vakert och ökar risken för att dom ska trampa igenom.

ber om ursäkt heter björnfot och inte vargtass inget eget påhitt utan bara vanlig förvirring

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 368
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Avel Någon som vet hur den används när man bedömer? Resultaten i den linjära bedömningen är väl inte offentliga, men jag undrar lite hur...
Svar
11
· Visningar
1 173
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka