Hur ser en korrekt skoning ut?

Sorbe

Trådstartare
Gärna bilder!

Hur mycket ska skon sticka ut utanför hoven, om den ens ska det direkt efter skoning?
Vinkel på hoven? Höga, låga trakter eller liknande?

Vad bör man tänka på att kolla efter? Så man vet att man kan lita på sin hovslagare?

/Sorbe - som tyvärr har en felskodd häst i stallet - resulterat i klinikbesök samt boxvila.

Sv: Hur ser en korrekt skoning ut?

Gärna bilder!

Hur mycket ska skon sticka ut utanför hoven, om den ens ska det direkt efter skoning?
Vinkel på hoven? Höga, låga trakter eller liknande?

Vad bör man tänka på att kolla efter? Så man vet att man kan lita på sin hovslagare?

/Sorbe - som tyvärr har en felskodd häst i stallet - resulterat i klinikbesök samt boxvila.

Det går tyvärr inte att ge ett generellt svar på utan all skoning/ verkning är individuell utifrån individens extriöra förutsättningar..

Det viktiga är att det utförs en fysiologisk skoning/verkning.

Du skriver att du har en felskodd häst i stallet som resulterat i klinikbesök samt boxvila..

Tråkigt men frågan är hur va denna häst felskodd som resulterade i ett klinikbesök och hur åtgärdade denna klinik den felskoningen??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 723
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka