Hur sent rider ni ?

K

krocko

Hur sent brukar ni rida på kvällarna? Jag tycker att det känns så sent att åka till stallet och rida efter jobbet nu på vintern. Det har ju redan varit mörkt i ca två timmar innan jag ens kommit till stallet. Jag skall kanske tillägga att jag inte har tillgång till ridhus. Hur sent är det ok att ta ut hästen på en ridtur tycker ni?

Sv: Hur sent rider ni ?

Det är väl ok så länge det är före läggdags :D

Själv brukar jag bulta på med reflexer och pannlampa, sen är det bara att ge sig iväg! På vägar man känner till då, lampan lyser ju inte så starkt... det värsta jag råkat ut för var när jag inte såg en älg förens den var 2 meter ifrån oss :eek: Kanske ska kika lite mer runt omkring vägen och inte bara på .... :o

*mathilda* skrev:
Det är väl ok så länge det är före läggdags :D

Själv brukar jag bulta på med reflexer och pannlampa, sen är det bara att ge sig iväg! På vägar man känner till då, lampan lyser ju inte så starkt... det värsta jag råkat ut för var när jag inte såg en älg förens den var 2 meter ifrån oss :eek: Kanske ska kika lite mer runt omkring vägen och inte bara på .... :o

Jag rider inte efter 8 nu när det är mörkt, halt och även kallt ute.
Men på sommaren när hästarna går ute spelar tiden inte så stor roll:idea:
Tycker kanske inte att man ska rida mitt i natten men man behöver ju inte ha sånna spikade tider för ridningen på sommaren.
Håller nån med?:angel:

jag är sällan i stallet före kl 18.00 då min sambo kommer hem då.
Så man brukar komma ut med hästen vid 19.00, men det är jö helt klart skönare att rida en sommarkväll.

Runt sex brukar jag komma till stallet, och då rider jag bara i paddocken på vintern, men tex på fredagar kommer jag hem runt ett på dagen så då hinner jag rida ut i ljusa skogen! :D

Jag brukar sällan komma ut tidigare är runt 21.00. Mörkt är det ju hursomhelst. Brukar dock inte ge mig av djupt in i skogen om jag inte har ridsällskap...Skulle kännas fånigt att ligga i skogen med brutet ben runt halvelva...det är ofta jag har kvällsfodringen så ingen skulle sakna mig förrän c:a 23.30 då har jag sagt åt min man att jag borde vara hemma...:D

*lånar knapp*

Jag är så mörkrädd så jag skulle aldrig våga mig in i skogen eller ut i naturen på kvällen. Man ser ju ingenting!

Jag "hängde" på en liten ridskola när jag var liten, där man skulle rida hästarna barbacka till hagen eftersom det var en bit bort i en ganska snårig skog. Snacka om att det var läskigt i mörkret och hästarna som hade bråttom! :o:
Det var bara att hoppa upp allihopa samtidigt och sen ge sig iväg och hänga med bäst man kunde. Gärna hålla sig bakom en skimmel :D
Nu i efterhand kan jag ju säga att det inte var den bästa stallrutinen eller den bästa ridskolan heller för den delen....;) Jag skulle aldrig tillåta en flock 9-12-åringar rida stressade hästar barbacka i mörkret, ensamma i skogen...:smirk:

hmm ja, när man inte rider lektion (som slutar 21:30) så rider jag bara polarens ponny, och där tycker stallägaren att man inte bör vara i stallet efter kl 22.. så före 22 lär man vara klar för natten.. dock var jag ute till 23:30 en kväll i somras.. skönt väder då :)

Brukar rid när jag känner för det, låter inte mörkret stoppa mig. ;)
Men då håller jag mig ju självklart till vägar som jag kan utantill, rider inte där det är halt eller så. En bra pannlampa är förstås ovärderligt men det är ganska häftigt att rida utan lampa i månskenet, särskilt om det är snö ute. :D En gång när jag var jätte ledsen och allting bara var skit så åkte jag ut till stallet ca kl 22 och stack ut på en barbackaritt i ca 1 timme. Pållen tyckte nog att det var lite konstigt men jag tror han hade det lika kul som jag. (Han går på lösdrift så han e´ju van att alltid vara ute.)

Sennast har väll varit när jag kommit in runt 8 eller 9 på kvällen med ponnyn, kanske senare någon gång.

Annars har vi ridlektion som slutar vid 9 eller strax efter 9:o på kvällen.

Om jag kommer till stallet efter kl nio så rider jag väl inte. Händer att jag går på promenad nån gång. Men på sommaren :love: ljusa underbara nätter. Då kan man rida närsomhelst på dygnet.

Rider inte ut själv efter det har blivit mörkt, är för mörkrädd för det och har dessutom alldeles för dåligt mörkerseende.
Men har ridhus så kan rida fram till 21 iaf, senare vill jag inte rida pga hästarnas matrutiner.

Sommartid kan jag rida ute dygnet runt...det är bara mysigt :)

Brukar vara klar i stallet vid 21 och tillbaka senast efter ridturen vid 20. Rider ut eller i våran upplysta paddock nu när det är mörkt på kvällarna. Har alltid hunden med mig på ridturen och är inte mörkrädd. :cool:
Man ser bra när man rider på de snöklädda ängarna.
Försöker hålla mig borta från de "större vägarna" när det är riktig mörkt. Lämnar aldrig stallet utan lamp och ca 20 reflexer på oss!;)

Jag åker till stallet oftast vid 19.30 tíden.. igår var jag ute och red till strax före 22.. sent? Ja! Har jag ngt val? Nej.. ;)

Jag börjar helst inte rida efter 20 även om jag har ridhus. Anledningen är enbart att det blir för sent för mig som är himla kvällstrött...

Som senast så är jag tillbaks nio ungefär från ridturen. Brukar rida ut i skogen trots att det är mörkt. När det är nysnöat behöver man knappt pannlampan. Annars har jag den med mig. Fast jag är grymt mörkrädd av mig. Skulle aldrig promenera själv i skogen vid den tiden. Känns dock bättre att sitta på en häst, skulle det komma ett monster kan man ju skena därifrån i 200 km/h :D

Ridningen blir det väl lite när som helst, kommer offtast hem runt 17_00 tiden på skoldagarna, då åker alla hästarna in direkt (efter mockade boxar så klart) rider den eller dom hästarna som behöver det, eller longerar/tömkör, offtast håller jag mig på barnan eller i hagen under vinterhalvåret då det är som mörkast, fenna ponnyn uppsktar inte skogen och mörkret, och inte jag dirket heller, sen på fredag,lördag samt söndag blir det skogen på dagtid :) funkar perfekt särskillt nu när det e snö så mamn ser lite mer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 945
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 802
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka