Vira
Trådstartare
Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit en kall vår och inledning på sommaren, men det känns ändå inte riktigt bra. Det är en häst som aldrig sätter särskilt mycket päls, är bara de senaste två åren som jag har behövt klippa trots att hon alltid har arbetat i varmt ridhus. Nu syns fortfarande klippranden på magen (klipptes i november), och det lossnar en del päls när jag borstar eller drar - samtidigt som fällningen är helt klar på halsen, och den vinterpäls som är kvar är bara någon centimeter lång. Hon svettas inte överdrivet mycket vid arbete, så det lilla som är kvar stör inte så mycket. Hon var sen även förra året, men inte så här sen. Tidigare år har jag haft sämre koll eftersom hon har varit oklippt.
I övrigt är hästen pigg och i god kondition, inte särskilt överviktig och normalt musklad. Inga fettdepåer. Är det ändå läge för ett cushingprov? Något annat jag bör tänka på? Eller bara några lugnande "det-är-heeeelt-normalt-att-fälla-så-här-års-när-det-är-kallt"?
I övrigt är hästen pigg och i god kondition, inte särskilt överviktig och normalt musklad. Inga fettdepåer. Är det ändå läge för ett cushingprov? Något annat jag bör tänka på? Eller bara några lugnande "det-är-heeeelt-normalt-att-fälla-så-här-års-när-det-är-kallt"?