Hur se att stoet är brunstigt?

Smulu

Trådstartare
Jag undrar hur jag kan se när mitt medryttar sto är brunstigt? Hur ofta är ett sto brunstigt?

Har inte ridit henne så länge att jag lärt känna henne speciellt bra så jag kan inte gå på förändringar i beteendet i fall ston brukar bli tjurigare eller nått. Tänkte ifall man kunde se något på kroppen på hästen utan hjälpmedel ala termometer.

Nu senast när jag var och red så skulle en tjej med hingst träna för tränare samtidigt som jag red. Stoet jag red var då brunstigt fick jag reda på efteråt av ägaren som var i stallet.
Det förklarade ju varför hingsten var så spänd under träningen ( tjejen som red sa det efteråt) samt varför stoet jag red var mer intresserad av den sexiga hingsten än av mig.

Sv: Hur se att stoet är brunstigt?

Ja du..

Min häst märks det på.
för det första så rinner det en härlig sörja längs hennes bakben, om man inte ser det när hon går i hagen och visar upp sig för karlarna och skvätter..
det luktar också..
Min häst är nog annorlunda, hon har brunstperioder flera ggr om året, och under en längre tid.
Hon är däremot väldigt trevlig att rida under brunstperioden, är inte känslig i magen och är på jätte keligt humör.
Däremot efter brunsten så blir hon tjurig och tycker att minsta lilla pip i magen gör ont och blir grinig.
Dom är väldigt olika i sitt humör när det gäller brunsten.
Vet inte några exakta datum då hästen är brunstig, eller under vilken tid på året då det är mer eller mindre.

Tack för mig :banana:

De flesta ston börjar brunsta när vårljuset kommer. Cykeln är 21 dagar. Under brunsten kan hästen skvätta urin och "blinka" med slidmynningen, de visar också andra beteendeändringar. Beteendet ökar fram till ägglossningen, sen tappar stoet intresset fram till det är dags nästa gång. En del ston visar ingen brunst. En del ston brunstar hela året men de flesta gör ett vinteruppehåll.
mvh
Lejonelle

Mäännn, va kul! E det ett sto du är medryttare åt :bump:
Då e det pussar å kramar som gäller för å få henne att älska dig då....fjäsk fjäsk :love:
En del ston märks det inte på att dom är brunstiga...
En del blir grinigare...en del blir snällare....en del latare....finns alla vairanter,,,,
Men oftast så brukar dom som sagt ställa sig och "skvätta", ´nästan som kissa, fast betyydligt oftare och mindre mängd...
Detta kan som då i min hästs fall, som är extrem-brunstare, utlösas så fort hon råkar få nosa på en häst hon inte nosat på på ett tag...även valack såklart....dååå blir hon geeeeenast såååååååå snääääll....som annars är en häxa mot andra hästar... :devil:

Mm, ett mycket härligt sto, trevlig att pyssla med och trevlig att rida :-) Hon var visst i högbrunst nu igår och höll mest på och gapade å fladdrade med läpparna, såg rätt kul ut, när jag borstade.

Pigg som sjutton efter sin Vaccinationsvila, några dars vila bara men ändå.

Tack för svaren förresten ni andra, kan ju vara bra att få reda på hur man ser sådant eftersom de ju kan ändra beteende lite just då.
Antar det är ungefär som PMS för människor.

Senast ändrad:

i förrgår ville inte pållan komma in. tog väl 5 min längre än det brukar innan hon gav upp och slutade springa runt. tydligt tecken.

igår när jag hämtade henne stod 3 av pållarna vid grinden, min och hennes pojkvän (en valack på 6 år som alltid håller på med henne.. även när hon inte är brunstig) stod i ett hörn av hagen och såg luriga ut.. *hmm*

idag när jag skulle hämta henne stod hon och hennes pojkvän och höll på.. han nafsade henne i haserna, i svansen, slet bort svansgrejen på täcket för andra gången denna höst :mad:, bet tag över manken på henne och tänkte väl bestiga henne också om jag inte kommit och skrikit åt dom. och hon kickar och piper.

så på det sättet ser jag att min häst är brunstig. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 908
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 304
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 347
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka