Hur sätter jag igång min häst på bästa sätt?

N

Naghero

Mitt sto ska nu sättas igång igen efter två års uppehåll från ridningen då hon verkat i aveln. Min fråga är nu, hur sätter jag igång henne på bästa sätt? Hur lägger jag upp träningen så att hon till sist återfår sin forna tävlingsform? Tips, tack! :idea:

Sv: Hur sätter jag igång min häst på bästa sätt?

Börja med lugna promenader i skritt ca 20 min varannan dag. Sen efter tag kan du öka hastighet och längd, Såsmåning om börja rida lite barbacka med mest skritt, lite trav. Öka efter ett tag, och fortsätt så tills du känner att hon orkar med.

Du kan även longera sen efter ett tag m.m

rid varannan dag och led varannan dag börja med 30min och öka tiden med 5minuter i veckan tills du kommer upp till 1timme(lång tygel)
så gjorde jag på mitt sto som brukat i avel i 2-3år:plycka till!

Tilläggas bör väl kanske att stoet fick fång kort innan fölningen för drygt en vecka sedan. Vet inte hur mycket man bör ha det i åtanke när man sätter igång stoet?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 760
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt