Hur sätta igång häst med gammal skada?

Sandra_99

Trådstartare
Hej!
Fick en fråga av en bekant idag och fann att jag själv inte hade något vettigt svar. Sunt förnuft och saker jag på rak arm kunde råda till men egentligen inte mer än så.

En häst som har en gammal skada sedan 5 år tillbaka. Hästen är T-märkt pga denna skada och har de senaste åren endast gått som skogsmulle. Hästen har stått i ca 10 månader och har nu hamnat hos min vännina och ska "sättas igång" i den takt och kapacitet hästen klarar.

Nu då till frågan: Hur sätter man lämpligast igång en sådan häst? Vilka övningar, vilken typ av ridning? Hur mycket och hur pass snabbt kan man kräva något?

Min känsla var väl att jag hade börjat med att bara skritta kravlöst i skog och mark, kortare pass till att börja med varannan dag. För att sedan öka upp till 5-6 dagar i veckan korta pass, kravlöst skrittande. För att sedan öka upp skritt passen. Sedan börja lägga in lite trav i passen om ca 2 månader.

Eller tänker jag fel? Har hört sedan tidigare att jag kan vara lite "överkänslig" och lite väl försiktig. Hur hade ni gjort?
 
Sv: Hur sätta igång häst med gammal skada?

Det är bättre att vara lite för försiktig än att gå för fort fram.

Jag hade börjat med promenader, tömkörning och små skogsturer i skritt den första tiden, kanske ungefär två månader och långsamt ökat på tiden. Efter två månader hade jag lagt in lite trav på raka spår ute i skogen och på ett ganska så fast underlag. Efter 4-5 månader hade jag lagt in lite galopp på raka spår ute. Jga hade inte börjat rida pass på banan förrän efter kanske 7-8 månader och även då hade jag varit försiktig med för mycket voltarbete och dylikt på grund av skadan. Man måste också vara försiktig med underlaget vid senskador, ett tungt underlag frestar senan mer än ett fast. Man får också så klart känna hur hästen känns men man måste tänka på att muskler och kondition byggs upp fortare än senor, leder och ligament.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp