Hur sätta i gång?

Sv: Hur sätta i gång?

Han sa att när hästen har gått i hagen så behöver inte hästen skrittas i gång.Man behandlar en led tills den är bra och sen är den ju bra.Man rider ju såklart igång alla hästar som vilat lugnt men att skritta massa veckor i tex ridhus gör ingen skillnad. I min häst fall rekommenderade han att longera inspänd en vecka så att han får komma i gång i kroppen.Börja med 5 min i varje varv och öka upp till 10 min.
Vecka två ska han ridas på samma sätt.Lugnt bara rulla runt i trav i rätt form.Och allt eftersom öka på med tid men vara "snäll" mot honom ngr veckor.

Sv: Hur sätta i gång?

Men varför i hela världen är det sån panik med att sätta igång.

Eftersom du svarade på min knapp så antar jag att svaret var riktat till mig också. Mitt upplägg fick jag av en mycket välkänd veterinär. Anser han att det är ett bra upplägg så litar jag på det, han är ju trots allt proffs på detta.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 111
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 919
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 772
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 892
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(