Hur sätta i gång?

Lilla

Trådstartare
Min häst har vilat ca 7 veckor.Han har behandlats 3 ggr i vf kota och 4 ggr i vb knä och ska nu sättas igång.
Jag har inte hunnit prata med vet men hur skulle ni ha satt i gång?
När han har vilat har han bara gått i en medelstor hage och rört sig det han själv velat. Inte tappat värst mkt muskler.

Sv: Hur sätta i gång?

Är det ledinflammationer så gör du rätt i att ta det väääldigt lugnt.
Så här har jag gjort och det brukar funka bra.
Vecka 1: leder vid hand 10 min
Vecka 2: leder vid hand 2x 10 min eller 15-20 min 1 gång/dag
Vecka 3-4: Uppsuttet skritt 10 min
Vecka 4-5: Uppsuttet skritt 20 min
Vecka 6-8: Uppsuttet skritt 30 min
Vecka 9-10:Utöka med lite trav på mjukt underlag
Vecka 11-och framåt: Utöka ridpassen med 5 min per vecka och öka på traven och lägg till mycket korta pass galopp. Ibland kan galoppen vara mer skonsam än att trava, speciellt om det är framknän och kotor som varit dåliga.

Lycka till, ha inte för bråttom.

Nej jag ska inte ha för bråttom!Men jag tänker inte skritta i 8 veckor.

Skritta så länge du vill, jag tycker bara att de flesta har alldeles för bråttom att sätta igång sina hästar. Det finns en liten gyllene regel som jag hörde för en herrans massa år sen av en gammal hästkarl/uppfödare/hoppryttare:
"Så lång tid som hästen varit avställd, dubbelt så lång tid tar det att sätta igång den"
Det gäller inte bara muskler utan också leder och ligament som inte fått jobba på länge. Att din häst inte har tappat så mycket i muskler säger inte så mycket om hur den ser ut inuti lederna. Att du fått behandlat 4 ggr i den ena leden gör att du bör ta det försiktigt så att ledvätskorna börjar smörja leden försiktigt igen vid arbete. Minsta lilla överansträngning kan göra att du får tillbaka ledinflammationen. Som med lite otur till sist inte går att bota.

Tänk på att du kan öva mycket i skritt. Att skritta betyder inte att du ska lulla runt på långa tyglar.
Vet inte hur mycket du tränar dressyr, men se det som en chans att träna halter och igångsättningar i form, några steg sluta och öppna, fina vändningar, lyhördhet för skänklar och säte mm. Rid i form på banan minst 3-4 dagar i veckan (även 10 minuter gör sitt till), rid ut I FORM de övriga dagarna.

Även om Du är sugen på att rida mer och sätta igång fortare så se det ur ett perspektiv som spänner på många år framöver. Vad är en veckas skritt hit eller dit? Det är väl bättre att ta lite tid på sig än att riskera något? 8 veckor är 2 månader, din häst har varit sjuk i nästan lika lång tid......så ge den chansen att ta det lugnt .

Eller försök i alla falla att undvika trava på hårda grusvägar ;)

Ingen vet har ngnsin sagt åtta veckors skritt.
Dessutom har min häst skrittat varje dag för hand även under behandlingstiden och varför man skulle tidsbägränsa skritt för hand vet jag inte.

Jag travar ALDRIG på hårda grusvägar och hästen går alltid i form oavsett vad och var han går.

Jag ska absolut ta det försiktigt men jag tror inte att han håller bättre om jag skrittar två månader innan han börjar trava.

Det första jag tycker låter konstigt är så många behandlingar på så kort tid, men aja... hästen är frisk och det är ju det som räknas :)

Då min ponny stått i ca 6veckor fick jag träningsupplägg enligt följande...
vecka 1-7 ridning rakt fram...

vecka 1: skritt/promenad max 30min
vecka 2: skritt max 1h
vecka 3: lägg in korta trav sträckor i skritt arbetet
vecka4: samma som förut fast lite mer trav
vecka 5: Trava "normalt"
vecka 6: korta galopp sträckor
vecka 7: lite mer galopp
vecka 8: går att börja rida lite mer "normalt" men inte så långa eller krävande pass...

Senast ändrad:

Det tycker jag låter mer normalt.

Tycker du att det är många behandlingar på kort tid?I från första till andra gick det tre veckor,mellan andra och tredje 2½ vecka och mellan andra och tredje 2 veckor.Det blir 7 ½ vecka och nu fick han en beh för säkerhetsskull och 10 dagar vila till.så det blir 9 veckor totalt.Jag som uttryckte mig dåligt,sorry.

Liknande program hade jag när jag skulle sätta igång min häst efter att han behandlats för kotledsinflammation, skillnaden var att jag bara skulle skritta 15 min v 1 och 30 min v 2, galoppera fick jag inte göra förrän efter ca 8 v. Kan tillägga att de första 3 dagarna efter behandlingen var det boxvila som gällde, sedan följdes detta program. Vid ett tillfälle behandlades han igen efter 3 v och då började vi om på v 1.

Jag ska prata med vet om detta till veckan men det är ändå kul att höra hur andra gör.

Ja, risken är ju att man får börja om och om och om igen.
Inte kul för häst, ryttare eller plånbok.
Men varför i hela världen är det sån panik med att sätta igång.Fattar inte, ni som annars är så måna om era hästar.
Om ett par extra skrittveckor är skillnaden, varför ta risken att sätta igång så fort?
Glömde säga att massage med linimentet Arnica verkar funka för många onda leder som ska sättas i rörelse igen. Massera gärna innan ridning för att få igång blodcirkulationen i benen.
Hoppas iaf att det går bra med benen nu och att allt håller.

Jag har inte bråttom.Inte spec iaf.Jag tror dock inte att 8 veckors skritt är nödvändigt.Jag ska fråga vet hur lång i gångsättning han behöver men som sagt har jag aldrig blivit ordinerad 8 veckor av ngn veterinär.
Och ja jag är mån om min häst,finns säkert folk som är lika måna men jag tror det är få som värnar MER om sin häst.
Jag använder linement ordentligt men efter ridpasset.

Jag hade nog promenerat första veckan, skrittat två veckor och sedan börja med lite trav..sen hade jag nog inte ridit rundor i paddocken utan givit mig ut i skogen

Det känns helt ok för mig också!
Tyvärr har vi väldigt dåliga rundor ute och eftersom pålle är lite små nipprig ute är det otrevligt att ge sig ut över berg osv, tyvärr.Önskar inget hellre än bra ute vägar.

Man gör ju som man vill men ju långsammare hästen sätts igång desto bättre.

Ledinflammationer beror ju oftast på överbelastning så att analysera var snedheterna/grundproblemet sitter är A och O för att hästen ska hålla i framtiden.

Har du provat att ge hästen glucosamin? Har haft en del hästar som vi behandlat lederna på i omgångar men sedan de börjat få glucosamin har vetrinärbesöken minskat drastiskt.

Hanna.Grundproblemet är att vb är realativt svagt.Det är svårt att jobba så att han inte blir överansträngd i det samtidigt som att det är viktigt att han använder det så att han inte tar mer och onödig vikt på övriga ben.
Jag är rädd att han inte håller för samlingen...

Unica.Han har fått glucosamin vid ngr tillfällen och det är svårt att säga att det har gjort skillnad.

Det är det ingen som vet.Han har sparat på det sen han var 3 år.Friröntgad.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 111
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 919
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 772
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 892
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm