Sv: Hur sära på hästarna?
*KL*
Gör som många redan svarat, lär dem att vara själv redan när de är små, och sedan tar jag ind en jag vill rida och lämnar den andra.
Just nu har jag lite problem dock, då nyaste tillskottet lider av grav separationsångest och blir såpass upprörd av att vara ensam att hon blir så våldsam att skaderisken är väldigt stor. Så än så länge slipper hon vara själv (jag har ju tre) men så snart underlaget är bättre ska vi börja träääna. På att hon är själv ute, de flesta brukar acceptera det bättre än inne i början. De pringer - ja. De skriker - ja. Men de brukar lugna sig.
Men vi får se, min är exakt som Lillkumpula beskriver sin, att jag inte lämnar henne inne är för jag har ogallrade boxar och bädd. Dvs jag är rädd hon ska hoppa boxen/försöka det, och ffa så river hon sönder sin bädd om hon blir lämnad. Hon är också så att hon måste ha koll och blir hysterisk om en kompis går iväg. Det har docj lugnat sig med det vad gäller i hagen, och man kan ta en kompis och ta in. Hons kriker och springer men sansar sig snart. Samma sak när man tar in, ta in henne själv blir väääääldigt upprört, men nu räcker det med att 'bara' ta in ENA kompisen som barnvakt. Förr var hon tvungen ha med sig BÅDA hästarna in.
Nya 'normala' hästar lämnar jag helt sonika i boxen i början, och tar ut kompisen en kort stund. Samma sak i hagen. Så får de skrika, springa, snurra och härja. Är de bara hyfsat normala så inser de ganska snart både att det inte hjälper att härja, och att kompisen kommer tillbaka.