Hur sära på hästarna?

Sv: Hur sära på hästarna?

*KL*

Gör som många redan svarat, lär dem att vara själv redan när de är små, och sedan tar jag ind en jag vill rida och lämnar den andra.

Just nu har jag lite problem dock, då nyaste tillskottet lider av grav separationsångest och blir såpass upprörd av att vara ensam att hon blir så våldsam att skaderisken är väldigt stor. Så än så länge slipper hon vara själv (jag har ju tre) men så snart underlaget är bättre ska vi börja träääna. På att hon är själv ute, de flesta brukar acceptera det bättre än inne i början. De pringer - ja. De skriker - ja. Men de brukar lugna sig.

Men vi får se, min är exakt som Lillkumpula beskriver sin, att jag inte lämnar henne inne är för jag har ogallrade boxar och bädd. Dvs jag är rädd hon ska hoppa boxen/försöka det, och ffa så river hon sönder sin bädd om hon blir lämnad. Hon är också så att hon måste ha koll och blir hysterisk om en kompis går iväg. Det har docj lugnat sig med det vad gäller i hagen, och man kan ta en kompis och ta in. Hons kriker och springer men sansar sig snart. Samma sak när man tar in, ta in henne själv blir väääääldigt upprört, men nu räcker det med att 'bara' ta in ENA kompisen som barnvakt. Förr var hon tvungen ha med sig BÅDA hästarna in.

Nya 'normala' hästar lämnar jag helt sonika i boxen i början, och tar ut kompisen en kort stund. Samma sak i hagen. Så får de skrika, springa, snurra och härja. Är de bara hyfsat normala så inser de ganska snart både att det inte hjälper att härja, och att kompisen kommer tillbaka.

Vi ser till att ingen häst är ensam i hagen..
Den som skulle bli själv får stå inne i boxen så att h*n inte fastnar i eltråden..

Självklart förstår han det! Precis som han förstår trav, galopp, skritt, halt, vänta, stå still, kom osv osv....

Din häst kanske är korkad men det är inte mina......
:smirk:

När jag rider ut ensam låter jag min andra häst vara i hagen, eftersom han är lugnare där än inne i boxen. Inomhus blir han fullständigt okontaktbar :crazy: Men i hagen är han lugnare :)

Självklart förstår han det! Precis som han förstår trav, galopp, skritt, halt, vänta, stå still, kom osv osv....

Din häst kanske är korkad men det är inte mina......
:smirk:

Nää, men dom lever ett hästliv till skillnad från dina.

Det låter som du har gjort dom till robotar. :smirk:

Robotar? För att de kan verbala kommandon?
Jag tycker det tillhör vanligt hyfs att lära hästen "kom, stilla, sluta, varsågod" och några till. Det gör vardagen så oerhört mycket enklare.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 696
Senast: Murray
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 784
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III