Hur sanbbt bör dom springa??

tinafinis

Trådstartare
Hur snabbt anser ni att en häst bör kunna springa på en milebana för att reda av et premielopp på en 1000-meters bana??

Sv: Hur sanbbt bör dom springa??

Hur snabbt anser ni att en häst bör kunna springa på en milebana för att reda av et premielopp på en 1000-meters bana??

Ingen erfarenhet av att jämföra, men jag TROR inte att det skiljer så mycket på milebana och 1000-metersbana i premieloppsfarter.

Jag vet inte om det är vedertaget, men jag brukar räkna på att en milebana (generellt) är ca två sekunder snabbare än en 1000-metersbana. Sedan ska man naturligtvis ha ett liknande underlag på båda banorna för att jämförelsen ska vara relevant.

Kanske borde utveckla mitt svar lite, men det är som sagt antaganden och jag har ingen fysikerutbildning. :laugh:

Här kan du se hur vad respektive bankropp är dimentionerad för vilken hastighet. http://www.travcafet.com/baninfo.htm

Exempelvis är Mantorp dimentionerad/doserad för 1.32,1 vilket är premieloppstiden för varmblod. Då förlorar man inte så mycket jämfört med en milebana. Ska man däremot springa 1.12 på Mantorp blir det stor "förlust" i kurvorna, då den inte är byggd för dessa farter. Då kräver det mer och dessutom en kurva mer än en milebana.
"Skräckexemplet" är Umåker som är doserad för 1.33,7 att jämföra med Gävle som är doserad för 1.22,0.

Hoppas det blev någorlunda begripligt!?

--

Sedan när det gäller att jämföra miletider i Sverige och i USA, ska man även ha i åtanke att det skiljer en del även pga klimatet och andra medicinska reglementen. Tycker ändå att det är en rätt bra fingervisning med att de skiljer två sekunder även i Sverige, men jag har inte så mycket erfarenhet av Tingsryds ovalen.

Men doseringen är ju anpassad för att det inte ska slita så mycket på hästarna, annars borde ju hästarna gå ett par sekunder fortare på Gävle än på Umåker.

Det jag tror man ska ha koll på är att de kan springa i en tvärare kurva så fixar det sig....

Min har jag kört ungefär 40 på rakan som snabbast och några ggr haft nere under 35 på rundbanan...

Men doseringen är ju anpassad för att det inte ska slita så mycket på hästarna, annars borde ju hästarna gå ett par sekunder fortare på Gävle än på Umåker.

Det jag tror man ska ha koll på är att de kan springa i en tvärare kurva så fixar det sig....

Min har jag kört ungefär 40 på rakan som snabbast och några ggr haft nere under 35 på rundbanan...

Doseringen är för att hästarna inte ska "tryckas" utåt av centrifugalkraften. Naturligtvis gör det också att det sliter mindre på hästarna, eftersom de då "hamnar i balans". Utan dosering skulle ju den mesta av tyngden hamna på höger benen? En dosering anpassad för hastigheten gör att centrifugalkraften är minimal och hästen är i balans genom svängen och därmed tappar minimalt med fart? Så tänker jag, men vet inte om jag är ute och cyklar.

Hästarna springer mellan 1-2 sekunder snabbare på Gävle än Umåker...

Men det gör dem ju också...

ja det är ju rätt känt att hästarna går rekord på gävle eftersom den är så pass "snabb". kolla bara V75 loppen där, de är alltid ruskigt snabba tider där.

östersund är väl inte heller välrdens mest doserade bana :D

Dumt att jag skrev Umåker, om jag skrivit Mantorp hade den diskussinen inte kommit upp... :D

För här hemma går de då lika fort som på Gävle...

16-tider är ett måste för att vara med i loppen om man har 25 000 på hästen nästan.

Dumt att jag skrev Umåker, om jag skrivit Mantorp hade den diskussinen inte kommit upp... :D

För här hemma går de då lika fort som på Gävle...

16-tider är ett måste för att vara med i loppen om man har 25 000 på hästen nästan.

Jag vet dock inte "hur gammal" den tabellen som jag länkade till är. Det kan ju finnas banor som är omlagda efter? Kanske Mantorp? Jag kan med säkerhet säga att Umåker inte är omlagd och förmodligen har en ännu "sämre dosering", än vad som anges i tabellen.

Östersund är ju omlagd rätt nyligen?

Sedan ska man såklart också väga in faktorer som banunderlag m.m.

Men åter till grundfrågan, så tror jag det inte spelar någon roll för en häst som går premieloppstider om det är en milebana eller 1000-meters bana. Om inte hästen har stora problem med att trava i kurvor av andra anledningar.

Mantorp är inte omlagd (förutom nytt material då) sen doseringen lades, jag har hängt där sen innan banan blev doserad till och med... :D

Tingsryd var ju inte med där.
Men ja, 2 sek kanske kan stämma.

Jag vet inte... Men vad hade ni gjort. Tränat banjobben innan premie på en mile eller på en tusenmeters???
Visst det är ett år kvar, men jag har börjat att småfundera lite över detta.

Vet flera som tränar sina unghästar på Tingsryd, duktiga tränare, för att det sliter mindre. Hästarna har inga problem att klara kurvorna på Kalmar när de kommer ut i premie.

OK! då kanske man vågar satsa på det då.... Fast min kommer nog att prema på halmstad. känner till de bäst där samt att de e lite närmre för vår del.

Fler som har tankar o åsikter om mina tankar?

Jag bara tänker på att hästen kanske inte fixar alls att trava sen i kurvorna, men då är det kanske nåt fel... Plus att man ser ju i värmningen hur de e.

Så illa tror jag knappast det kan vara, min lilla sackar lite i kurvorna (speciellt i stallkurvan) och drar på på rakan...

Du kan ju åka och prova en gång på Halmstad och göra resten av banjobben på Tingsryd?

Jo så kan man ju göra. Då får man väl ringa innan o höra om där finns box att hyra under dagen då (om man inte kan låna nåns som man känner)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 928
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 478
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3