Hur säkra är era djur?

MJLee

Trådstartare
Nu lägger jag det på Vuxna eftersom det inte är specifikt för ett slags djur, men är det någon som har en sån här dekal eller liknande uppklistrad på dörren? Eller ett kort i plånboken? Jag har länge funderat på att skaffa en.

varningliten.jpg

kontaktkort-djur_bild-till-hemsidan.jpg

Nu lägger jag det på Vuxna eftersom det inte är specifikt för ett slags djur, men är det någon som har en sån här dekal eller liknande uppklistrad på dörren? Eller ett kort i plånboken? Jag har länge funderat på att skaffa en.

varningliten.jpg

Jag hade under den period jag bodde i lgh i Uppsala och hade kanin. Numera har jag hästar på lösdrift, de borde klara sig om huset brinner (150 meter bort).

varningliten.jpg

Vår granne har nyckel till huset och vet att vi har hundar och häst, de är pensionärer och hemma nästan jämt. Dock är våra hundar ensamma kanske 2 gånger i månaden.

varningliten.jpg

Vi har en sån "Vid brand eller annan utrymningsituation så glöm inte mig" och så får man kryssa i vilket djur man har.
Men den med "personlig" bild var ju finare :)

Har kontaktkort på mig sedan jag fick skrämselhicka när jag åkte in till akuten med bruten arm. De ville hålla kvar över natten men jag var ju tvungen att åka hem förstås.... Däremot är jag alldeles för paranoid för att sätta upp en lapp på dörren.
Det är verkligen att väga mellan statistiken för eldsvåda eller den förmodligen större risken att någon skulle bryta sig in för att stjäla just hundarna. Jättesvårt tycker jag!

Grannarna vet vilka djur vi har och har även nyckel. Likaså vet både min sida av familjen om djuren och även sambons sida, så om det händer oss nåt samtidigt är jag säker på att nån av övriga familjen förbarmar sig över djuren.

Det borde ju gå fint att skriva ut en sån på datorn. Billigare dessutom.
Jag har ingen själv, men har hunden på jobbet eller hos hundvakt.
Hästarna klarar sig fint, stallet är bemannat och unghästen går på lösdrift.

Jag har dekal på dörren som anger djurslag och antal. Närmsta familjen har extranyckel och kan ta hand om katterna vid behov.

Jag både ett sådant kort och ett klistermärke på dörren. Jag var noga med att beställa ett som angav vilket slags djur som finns (katt) och hur många. Tänker att det måste underlätta vid nödsituation, speciellt eftersom mina är så folkskygga och gömmer sig när någon kommer in i lägenheten. Just deras skygghet är jag lite nervös för och tänker mig hur svårt det skulle vara för någon annan än mig att fånga in dem. :(

Det enda jag har ordnat är att det i mobilen står "ice, hundar till x. Tel nr xxx". Det syns varje gång man ska göra något med mobilen, på själva låsskärmen eller vad det nu kallas. Har tänkt att jag ska skriva något mer ordentligt om hur hundarna ska tas omhand, men det har inte blivit av. Vad som händer med annat jag äger skiter jag fullständigt i, så det är bara en lösning för dem som jag behöver ha koll på.

Jag hade en typ samma som första bilden.

Tycker det är jättebra, alla borde ha en oavsett om man bor i höghus eller på landet.

Har både skylt på dörren " Vid brand rädda våra djur"- typ, och ett sådant där kort i plånboken.
Känns som en liten trygghet i alla fall om det händer något.

Alltså, en branddekal vågar jag inte ha - det är ju inte alltid hunden är hemma... Hur tänker ni kring det? Inte för att jag tror att en brandman/kvinna vill riskera sitt liv för ett djur, men känns ändå dumt.

Har kontaktkort på mig sedan jag fick skrämselhicka när jag åkte in till akuten med bruten arm. De ville hålla kvar över natten men jag var ju tvungen att åka hem förstås.... Däremot är jag alldeles för paranoid för att sätta upp en lapp på dörren.
Det är verkligen att väga mellan statistiken för eldsvåda eller den förmodligen större risken att någon skulle bryta sig in för att stjäla just hundarna. Jättesvårt tycker jag!
Då ska man nog ha en väldigt speciellt hundras för att folk ska bryta sig in för att stjäla hunden... De tog en liga som gjorde husinbrott för ett par år sedan här i trakten, de hade kryssat för alla hus där det fanns hund och gick enbart på de som inte hade hund. Oavsett vilken slags hund det var.

För ursprungsfrågan, dels är vi flera i familjen, skulle någon av oss åka in på sjukhus så skulle övriga i familjen kunna ta hand om hunden, skulle hela familjen hamna på sjukhus av någon anledning så skulle nätverket kliva in, vi har minst fyra olika individer som har tillgång till nyckel till huset och inte skulle backa för att ta hand om hunden vid krisläge.
Vid en eventuell brand så borde det vara ganska så självklart för brandkåren att titta efter hunden om de har möjlighet att göra en sån sökning. Hundgård, koppel och andra hundgrejer innan för dörren, hundkorgar på flera ställen inne. Där tror jag inte att en lapp på dörren skulle göra varken från eller till.

Alltså, en branddekal vågar jag inte ha - det är ju inte alltid hunden är hemma... Hur tänker ni kring det? Inte för att jag tror att en brandman/kvinna vill riskera sitt liv för ett djur, men känns ändå dumt.

Mina djur är alltid hemma förutom vid de tillfällen jag är hos veterinären eller om jag själv reser bort (har hittills bara hänt en gång under de fyra år jag haft dem).

Jag inser givetvis att ingen brandman riskerar livet för djur, men det är ju inte alltid som det är livsfara för dem att gå in i lägenheter. Jag har sett flera gånger i program som 112 På liv och död att de har plockat ut, både levande och döda, husdjur. Det är väl så att finns möjligheten (inga människor behöver räddas) gör man ett försök att också få ut djuren.

Här är det skyltat från grind fram till alla dörrar både bak o framsida,tele har ice nr och jag har ett kort i plånboken som talar om att det sitter ensamma djur i hemmet eller med mig i bilen.

Mina djur är alltid hemma förutom vid de tillfällen jag är hos veterinären eller om jag själv reser bort (har hittills bara hänt en gång under de fyra år jag haft dem).

Jag inser givetvis att ingen brandman riskerar livet för djur, men det är ju inte alltid som det är livsfara för dem att gå in i lägenheter. Jag har sett flera gånger i program som 112 På liv och död att de har plockat ut, både levande och döda, husdjur. Det är väl så att finns möjligheten (inga människor behöver räddas) gör man ett försök att också få ut djuren.

Nej givetvis, det jag tänkte är om de går runt och letar och det sedan visar sig att "nej hunden är på dagis!" - känns inte schysst mot dem och det riskerar väl att det inte tas på allvar vid andra situationer. Där får man väl göra en bedömning själv, om djuret är hemma själv mycket eller inte.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 304
Senast: movi
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
627
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama