Hur rider ni?

Sv: Hur rider ni?

Jag kan bli lite spänd i axlarna, men det jobbar jag på varje dag och det börjar bli bättre:) Annars har jag en ganska bra sits, blir dock som många något framåtlutad när hoppsadeln åker på.

Mina fötter petar lätt utåt, inget jag tänkt på tidigare och ingen som har sagt något före min svärmor nämde det för några helger sedan när jag red hennes häst. Får jag in fötterna är det svårare för mig att dra upp knäna när jag sitter ner i traven, vilket är mitt andra stora problem :) Min ridlärare brukar påpeka "tummen högst!" så det är ännu en sak.

Det problemet hade jag också förut och ingen hade påpekat det innan jag bytte stall och red för en annan ridlärare (hon sa att jag såg ut som pippi långstrump när jag satt så ;)).
Lösningen var att ha denna ridlärare stå och säga till mig var 5:e min under varje lektion i många månader. Tillslut så satt det väl i huvet på mig eftersom hon slutade tjata, och det märker jag ju själv också...

Jag brukar få höra att jag rider mjukt & försiktigt.
MEN, jag faller allt för ofta gärna i "unghästsits" - framåtlutad, måste även räta på mig, för annars faller blicken ner. Rider gärna med öppen hand, då jag inte vill ta för mkt i hästen - vilket min ridlärare har klagat på många ggr:devil: Är "sne" så jag hamnar lätt på sniskan, gått till sjukgymnast & kiropraktor för det.
Hmm, så joo, nog har jag endel att träna på alltid.

Känns som ja rider med många fel då min ridning stog still i 4 år med fjordingen. Försöker så gott de går, men blir ganska hård i handen när hon drar ner huvud o snurrar på bakbenen, tittar mer en gärna ner på henne än att titta rakt fram och gärna sitters om en hösäck som bara åker med på henne.

Jag faller lätt fram och drar upp hälarna. Blicken trillar ner i nacken på hästen allt som oftast och jag trycker konstant ner handen mot mankammen.

Är väl medveten om dessa problem och kämpar konstant med det. Men har sista tiden inte ridit för tränare särskilt regelbundet pga tidsbrist, ska försöka ändra på det framöver dock...

/zelma

Mitt problem är när ja ska fatta galopp och hästen inte vill så "ramlar ja framåt".Asså typ som att hjälpa hästen att komma in i galoppen. Men när galoppen väl kommer sätter ja mig i rätt sits igen. Vet inte riktigt vfr ja gör så men ful vana. haha;D nån som har nåt bra råd att inte göra detta?.

det jag vet att jag gör är att dra upp hälarna och falla framåt när jag rider lätt,
därför tänker jag hela tiden på att räta upp mig och ner med hälarna :)
även att jag ska ha stängd hand.

Axlarna faller lätt fram och även så tyngdpunkten. Ibland har jag böjda handleder som man håller en barnvagn. :p Annars är händerna lite för öppna oftast och jag försöker jobba med att ha de helt stilla.

Rider nästan alltid lätt, av bekvämlighets skäl. :D När jag sitter ner är jag överrörlig i höfterna på nåt sätt så hela mage/rygg partiet följer med i rörelsen. Har fått höra att jag är för följsam (i sitsen). Jag måste skaffa mig lite magmuskler.
Benen är lite väl flaxande ibland och används för ofta. En dålig ovana är att skänkla med hälarna. :(

Jag har en ny tränare som tjatar jättemycket på mig att inte använda för mycket och för grova hjälper, det är grymt jobbigt att tänka på och rida på det viset (sätta igång i trav och sakta av för sitsen tex) men väääldigt nyttigt!!

Jag har vissa överrörliga leder och är överrörlig åt vänster men lite stel (men normalt rörlig) i högersidan så jag föredrar att rida på vänstervolter och rida i vänstergalopp. När jag tänker en övning tänker jag den nästan alltid i vänstervarv... :angel:

Man måste ju berömma sig själv också, inte bara säga negativa saker.
Blicken trillar väl ner ibland men jag tycker själv att den är bra för det mesta.
Halvhalterna kommer numer automatiskt och jag har blivit en hejare på att göra halt för sätet tack vare min förra känsliga medryttarhäst.
Jag är oftast mjuk i handen, men får ganska ofta glappande tygel.

Jag är ambitiös i min ridning men ibland står jag kvar på samma låga krav för länge, det är svårt att veta hur snabbt man ska gå fram för att utvecklas.
Jag jobbar gärna mkt ute med övergångar men gillar inte långa transportsträckor i trav och galopp.

Jag försöker alltid att rida mjukt på min häst, eftersom han lätt blir spänd. Men jag har på senaste tid börjat med en dålig ovana att "låsa" innerhanden och lägga omkull ytterhanden. Har även börjat få svårt att hitta rätta känslan, och känner mig ofta okänslig när jag rider (något som min tränare inte håller med om). Eftersom han ibland även reser sig på bakbenen har jag ibland en tendens att falla framåt i "förberedelsesyfte", inte så mycket men tillräckligt för min kritiske tränare :P

Jag råkar ofta använda händerna innan jag använder skänklar och säte. Blir lätt att jag "stoppar upp" hästen innan jag driver, vilket troligen aldrig släppt sedan min häst var väldigt het när jag köpte honom.
Detta är något jag tänker jättemkt på och försöker träna bort. Nu jobbar jag betydligt mer med enbart sätet, men ibland smyger sig handen före och stoppar upp honom iaf..

KL

jag kan vara alldeles för mjuk och mesig och rida i samma tempo o ganska låg form och mest rida på o inte göra så mkt, men så när jag tränar för min tränare så händer de mkt mer (jag e lat o fantasilös:p fast jag har blivit mkt bättre på de) då gör vi massa övningar, tempoväxklingar sedvärtes byten mm och då kommer min häst igång kommer upp i formen och får ett jäkla fint dressyrsteg :laugh:

Hade en ful ovana att sitta o titta ner hela tiden som jag lagt mig till med under den tiden jag red utan tränare, men nu e de nästan helt borta. Sen kunde jag böja vänsterhanden inåt när jag tog i tygeln istället för att hålla emot bakåt men de e borta:p

men nu tror jag alla fula ovanor e borta:laugh:

Jag har handväskehänder.
Sluter inte handen om tygeln.
Får för höga händer vid hoppning.
Blir stel i armarna då jag blir nervös.
Svag i vänstersida.
Har en svag högeraxel.
Ställer mig gärna på tå i stigbygeln.
Kryper ihop i äkta puckelryggstil.

Jag kan rida de flesta typer av hästar då jag anpassar mig.
Inte våldsam utan sitter ganska stilla i sadeln och följer med.
Följsamma händer och armar då jag slappnar av.
Jag tar inte allting på för stort allvar så jag blir sällan upprörd.
Lugn.

Senast ändrad:

Vet inte vad jag gör bra, men jag "plockar" med händerna och så åker mina hälar upp hela tiden :mad:

Jag har en gammal vana med mig sedan jag föddes tror jag .... Jag blir gärna lite spänd i axlarna, de far upp och vips så får man påbackning av tränaren. Denne måste vara världens mest tålmodiga. Oavsett hur länge jag ridit så är detta ett faktum. Det räcker med lite korrigering från tränarnas sida så har jag tagit mig ann det, men ändå .... varje gång liksom .... :D

Jag är en mjuk ryttare, men som sagt var, det är den tiden som axlarna far uppåt som allt talar för sig själv. Allt, hand, balans, sits blir lidande för det.

KL

Haha, efter dagens katastrofala ridpass, satt jag och funderade på att själv dra igång en sån här tråd! :idea:

Idag kände jag mig som en nybörjare...Spänd som en fjäder i hela kroppen, hälarna allt annat än neråt, föll fram, krampaktigt tag om tygeln och alldeles för långa tyglar....oops, glömde visst att rumpan knappt nuddade sadeln och att jag dunsade ner i djupsnön en gång...SUCK! (stackars söta snälla häst)
När blev jag så här fjantig och rädd för att galoppera i djupsnö på världens största äng? :confused:

Min hästägare är dock världens mest förstående, och bestämde att vi tar nästa ridtur runt byn barbacka, och bara fokuserar på min balans. Gulle henne! :bow:

Så mitt stora problem nu är balansen, vilket påverkar precis ALLT annat med sitsen, och hittar jag tillbaka till den, så brukar händerna för nära magen, vara mitt största problem...

Största problemet är precis som ngn åvan nämnde att jag faller fram i galoppskänkeln...Och när jag rider lätt ibland, fast det beror mer på att jag ännu inte fått tillbaka mina magmuskler helt efter graviditeten. Annars så rids ju min häst med 90% skänklar så tygeln blir gärna lite lång (vilket hopptränaren inte är så förstjust i);) i övrigt tycker jag att jag har ett bra säte och har aldrig haft problem med att hälen ska vara nertryckt osv..

Samma för mig att tygeln blir lång:) Hästen jag äger är så himla känslig i munnen så jag rider bara med säte och skänklar:P

tårna pekar utåt
händerna sjunker lite neråt
kroppen blir lite ihopsjunken
Tidigare hade jag problem med att få benen och skänkeln på rätt ställe,nu är det fixat men tyvär hängde tåutpekandet med.Jag känner inte själv att tårna pekar utåt,så det är inte så lätt att korrigera

Det finns en massa som man ska tänka på som man inte heller fullföljer :p
*Rätar inte så direkt mycket på mig. (böjer över)
*Har för mycket häst i handen än vad jag ska ha.
*Ibland svårare att sitta ner i sadeln och ibland inte!

Jag rider väldigt mjukt, och får ibland höra att jag är för mjuk och försiktig. Men det b'sta beröm jag fått nån gång var av en av ridlärarna, som tyckte att alla hästar borde tycka om att ha mig på ryggen eftersom jag rider så mjukt. Det var förstås väldigt roligt att höra, och jag vet att jag har hjälp av det många gånger också. Säkert därför jag gillar lite nervösa, knepiga hästar, och passar bättre med dom.
Ibland faller jag lite framåt i galoppfattning, speciellt om hästen är lite seg. Vid skänkelvikning pekar hälen gärna uppåt. Av nån anledning har jag lättare för skänkelvikning utan stigbyglar, men som en ridlärare sa, så "hämmas" jag lite av stigbyglarna.
Jag låser liksom knäna ibland i nedsittning i trav, alltså håller typ bara fast med övre delen av benet och nedre delen av benet är inte stadigt mot hästen.
Jag brukar titta ner på hästen ibland istället för att titta rakt fram.
Vrider ofta vänsterhanden så den "ligger". Alltid vänster hand, oavsett vilket varm jag rider i....

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Yrja
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339
Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: Luff
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama