Hur rider ni?

G

Grinch

Berätta hur ni rider! Någon bra vana ni gör när ni rider och något som ni är medvetna om att ni gör fel på. Vad är typiskt för dig? Rider du känsligt? Hård i handen?

Jag vet iallafall sen jag köpte min polla har jag börjat rida otroligt känsligt! Han känner varenda andetag jag tar, så en halv halt består bara av en liten spänning i magen. Handen är bara som ett stöd. Om jag så bara råkar tjuv nypa i tygeln går han ur sin form och balans..:)

Något som jag är medveten om att jag är dålig på, det är min handställning. Vill gärna rida lite med öppen näve. Och eftersom hästen är så känslig så blir gärna tygeln längre och längre:)

Spännande och se vad ni andra skriver!:banana:

Sv: Hur rider ni?

Har på sistone haft väldigt känsliga hästar i munnen, vilket resulterar i att jag nu för tiden nästan rider på lång tyglar haha :p

Sen faller jag gärna fram, också p.g.a att min unghäst hade ont i ryggen och vi behandlade henne, sen när vet ger klar tecken att sätta i gång henne, fick jag för mig att det gjorde mer ont på henne om jag satt ner i sadeln, vilket gör att jag gärna faller fram numera, haha. Dumma saker man lägger på sig.

Faller gärna framåt och tår/knä pekar utåt.
Har fått kommentarer från tränare och sadelprovare att jag sitter som en "kråka" men har bra och följsamma händer.

De hästar jag har nu är väldigt känsliga i munnen. Den ena skulle man kunna rida på en sytråd iställer för att ha tyglar. Det är nog förklaringen till att mina händer har blivit bättre.

Jag har länge haft problem med för öppna händer, men jag har jobbat på det och tycker att jag har förbättrat mig.
Kan gärna vika mig inåt när jag rider på volt, kanske lägger huvudet på sne, så det är väl något jag behöver jobba mer på.

En bra vana är att jag alltid kontrollerar min sits när jag skrittar fram och om jag skrittar på lång tygel i mitten av ridpasset som för att kolla av att jag inte hamnat snett, konstigt eller tappat hållningen.

Jag rider så många olika hästar så jag kan inte säga att jag är fast eller mjuk i handen generellt, men jag med en mer fast hand på hästar som är känsliga i munnen och med en mjukare hand på de som känns lite tunga och sega i munnen. Det kanske låter konstigt för en del, men det är ju exakt vad hästarna behöver...tycker jag iallafall.

Jag vet att jag har händerna för högt när jag galopperar och att jag stundtals slarvar med att komma ner ordentligt med hälarna.

Efter förra sommaren var jag mjuk och flexibel i armar och händer. Men efterhand som terminen gick blev jag bara stummare och stummare. Nu hjälper min häst mig att hitta tillbaka till mjukheten. Han går som en kråka om jag blir för stum.

Jag tycker själv att jag har hittat en balanserad och följsam sits. Till stor del också Dökkvis förtjänst :)

Mitt största problem är att jag faller fram när jag rider lätt. men jag jobbar på det :)

Jag faller alltid alltid frammåt med överkroppen när jag ska fatta galopp -.- Är en vana när jag rider min egen ponny eftersom han är lite liten & seg. Sen när jag hoppar glömmer jag ibland att lägga fram händerna -.- Jag blir så arg på mig själv varje gång.

vet en sån otrolig dum sak ja gör när ja ska rida !
ska jag ex fatta höger galopp så lutar jag mig lite åt höger samtidigt som jag gör komandot ... samma sak åt vänster..
gör vad jag kan för att bli av med dom dumheterna men de e svårt ...
man kan ju nästan bara skratta åt de...=)

Faller gärna framåt, särskilt i galoppfattningarna... Har lite problem att komma ner med rumpan i sadeln ibland också, blir lite att jag "står upp" och bara åker häst istället för att sätta mig ner och RIDA.

Försöker tänka mkt på att titta uppåt el dit jag ska så jag rätar på mig automatiskt :)

Intressant att läsa om fel man gör:) Man känner igen sig så väl:)

Största problemet är precis som ngn åvan nämnde att jag faller fram i galoppskänkeln...Och när jag rider lätt ibland, fast det beror mer på att jag ännu inte fått tillbaka mina magmuskler helt efter graviditeten. Annars så rids ju min häst med 90% skänklar så tygeln blir gärna lite lång (vilket hopptränaren inte är så förstjust i);) i övrigt tycker jag att jag har ett bra säte och har aldrig haft problem med att hälen ska vara nertryckt osv..

Hej!

Enligt den gamla vanliga läran rider jag med mjuk hand och är en mycket mjuk ryttare..

Enligt AR är jag hård i handen, backar handen för mycket, driver för mycket med sitsen och är allmänt klumpig:-).

/Lavinia, nybörjare på AR.. med en tränare som är petnoga!

1 Koncentration
2 Kroppskontroll
3 Konsekvens

De hänger ihop väldigt mycket. Utan koncentration så fungerar ingenting alls. Utan kroppskontroll så är det omöjligt att vara konsekvent. Och utan konsekvens så blir det inte mycket till ridning.

Att det ska vara så svårt...

Jag som ryttare är lite osportig och ibland okoordinerad, men jag har stor lust att vidareutveckla mig hela tiden. (Något hästen får hänga med på, vare sig han vill eller inte!).

Jag har säkert många fel, men inget som är "värre" än det andra. Har tyvärr snabbt att bli rädd och därmed hamna "uppe på" hästen, speciellt efter en ridolycka i fjor. Men jag var inte tuff innan heller, det var jag inte! :laugh:

Rider mest med sätet och har bara lätt stöd i tygeln, så har en tendens att låta tygeln bli längre och längre och längre... :crazy:
Kan även ibland bli att jag kollar ner när jag rider och då tappas det ju väldigt mkt i sitsen på en gång, men blir bättre på att kolla rakt fram :)
Har en väldigt känslig häst (iaf när hon vill ;)) så gör man fel så tappar hon allt, man får inget gratis om man säger så :p

Jag rider olika beroende på vilken häst jag sitter på.
Min egna pålle får ofta stå ut med lite för mycket pet med skänklarna (istället för att ge en lätt hjälp och om det inte fungerar säga till på skarpen med en gång så sitter jag ofta och gör 10 små hjälper...).

Rider jag en häst som är känslig, speciellt i munnen, så blir jag stel och får en hård hand, det blir som en ond cirkel eftersom hästen inte kan slappna av om jag är spänd.

Om man sammanfattar alla större fel jag gör så ser det ut som att jag inte borde få sitta på en häst över huvud taget :o, men jag gör ju inte alla felen samtidigt i alla fall :grin:. Det jag brukar få kommentarer på är: slappna av i axlar, räta på ryggen, slut handen, ner med hälar och knän, blicken upp, höj handen.

Hur lång lista vill du ha?
Jag har hur många fel som hellst men jag är nog medveten om alla.

Som många andra rider jag i Malin Baryard stil dvs lite väl framåtlutad.
Har ett trasigt knä så tårna pekar utåt. Sitter jag korrekt så får jag skitont.
Har en trasig axel så högeraxeln har en tendens att sjunka ner lite.
Har också klena skänklar.

På plussidan så får vi väl lägga viljan av att rida rätt och att jag har mjuka händer.

Mina hälar är väl min stora svaghet :angel:

På min häst går det bra, eftersom jag aldrig behöver skänkla på honom speciellt.
Men sätter jag mig på en lite slöare häst, då åker hälarna upp och jag står nästan på tå i stigbyglarna :o Därför föredrar jag att rida utan stigbyglar/barbacka. För då håller jag ner hälarna iallafall!

Annars tycker jag att min ridning har blivit mycket känsligare och mer följsam på sista tiden.
Rider på halvlång tygel, har (tack och lov) börjat länga på stiglädrerna (antar att balansen har förbättrats).

Är ju mest skogsridning för min del, men får tänka på en hel del när man har en vrång kallblodstravare att få ordning på :bump:

Jag lutar mig framåt och tittar neråt pga. ryggproblem, det gör även att jag viker mig i ena sidan.
Har alldeles för korta läder för problem med ett knä, så vill jag gärna ha handen öppen. :p Och ibland petar jag på lite för mycket med skänkeln, iaf på min egen häst, blir oftast att jag sitter och 'nöter'. Det har kommit för jag är så liten på honom, och istället för att verkligen göra så han förstår direkt småpetar jag.

Jag faller gärna framåt lite, får ofta för långa tyglar då jag är rädd för att "ta i" hästen, faller oftast fram i galoppfattningar. Rider överlag ganska mjukt, rider som bäst med tränare bredvid då jag annars inte orkar fokusera så länge själv.
Kort sagt så är jag inte världens bästa ryttare men det är kul att rida och jag försöker bli bättre.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Yrja
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339
Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: Luff
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama