C
Chiqitita
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?
Glöm bara inte att lägga ut filmerna här också
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En sak som är jätte viktig är att inte sluta driva bara för att hästen är het, det är det väldigt många som gör har jag sett, slutar driva och bara sitter och tar i hästen.
Min häst är precis likadan. Fullt ös medvetslös i traven Har dock börjat bli mycket bättre! På min häst blir tempot bättre om han har lite att tänka på, så att variera ofta och korta stunder för att behålla nyhetens behag har gjort honom mer responsiv. Jag rider för tränare (vilket jag kan rekommendera), och vi brukar få följande saker att göra/tänka på:
1. Om du vill reglera tempot, rid lätt långsammare
2. Öka/minska volten
3. Ställa hästen utåt/inåt på volten
4. Rida åttvolter och serpentiner
5. Övergångar från trav-skritt och trav-halt
6. Ökningar på diagonalen
7. Halvhalt, halvhalt, halvhalt
Alternativt, kör med "chockterapi". Skrittar på lång tygel till paddocken, ridhuset, ängen eller vad det nu är. Kortar upp tygeln och kommer fram i galopp. Jobbar i galopp en stund, men ser till att bestämma tempot. Vill hästen bryta av, fatta lugnt galopp igen och rid vidare tills DU vill bryta av.
Skrittjobba då en stund, så hästen får pusta.
Gå över till trav och bestäm tempot, vill hästen öka. Ja, då går du ner till skritt och jobbar igen. Vill hästen bryta av, ja då ökar du traven eller fattar galopp.
Jobba på serpentiner, med olika gångarter i olika bågar. Första bågen trav, andra skritt, tredje galopp... första bågen galopp, andra trav och tredje galopp... första bågen skritt, andra galopp och tredje skritt... och så vidare bara variera och traggla, så att hästen fokuserar på den gångart och det tempot DU vill och inte vad hästen vill.
jo, det låter ganska vettigt det du säger borde tänkt på det medans jag red henne
Jag tycker du har fel.
Det finns ett mellanting som är så mycket bättre.
Jag tycker inte att man ska driva en häst som redan tänker framåt - det vinner man inget på.
Men man får heller inte fastna med handen.
Lugna hästen genom avsaktningar och driv sedan bara när det behövs.
Men det beror lite på vilken nivå man ligger på - är man inte så rutinerad kan detta vara alldeles för svårt.
Det krävs ju att man KÄNNER hur hästen arbetar och när det är lämpligt att ge framåtdrivande respektive förhållande hjälper.
Meningen för mig med att inte sluta rida med benen är att lära hästen att benen inte bara betyder framåt. Enkelt - flytta den för skänkeln. Jag är petnoga på min unghäst och lägger ALLTID till benen när han börjar springa samtidigt som jag förhåller med sits, röst och ev tygel. Man ska kunna lägga om benen och sitta till och på den hjälpen få hästen att hejda sig och trampa till. Det lär man den aldrig om man sitter och åker häst - vilket man gör om man fastnar i att enbart aktivera huvudet och lugna hästen. Tro mig, jag har ägnat mig åt det i åtskilliga år