Hur rider ni när det är hårt i marken?

Sv: Hur rider ni när det är hårt i marken?

rider typ alltid dressyr när ja rider i skritt på vägarna.... Ska rida en tur den här veckan utan att korta tyglarna äns på honom, men det kommer bli svårt, för jag bara måste jobba lite dressyr när jag rider ;)...

Jag brukar skritta ut en lååång runda med mitt sto (har haft henne i 2 månader) trava korta sträckor om det inte är halt.

Lastar och åker till ridhus... :smirk: Men det blir ju inte alla dagar förstås. "Hemmadagarna" blir det endera skritt och några små travsteg, lite "grusvägsdressyr" etc eller en promenad. Blir det promenad sker det i grupp, dvs vi tar med så många hästar som möjligt och går ut och går en sväng.

Fast hittills har det faktiskt varit ganska bra underlag i år, bara en kort period med fruset. Hoppas verkligen det fortsätter så.

Jag rider faktiskt i alla gångarter på alla underlag. Brukar bl.a galoppera i stiglös skog och skritta mer effektivt där det är flackt. Rider även fort på asfalt och i sand. Det stärker hästen, gör dem till bergsgetter med kropp av stål, har fyra stycken som är eller har varit i träning och ingen har varit halt eller sjuk på de 10 åren jag haft häst.

Obs att jag inte tar ut nån otränad häst att springa på asfalt i flera mil utan det är år av långsam och målmedveten uppbyggnad :)

Hur gör ni - som rider lugnt på frusna vägar - på somrarna då när det är snustorrt och grusvägarna är stenhårda? Grusvägar är mer stumma än asfalt/is och blir hårdare när de är torra...

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar