Hur rider ni i snömassorna??

lady_vip

Trådstartare
Jag vill gärna rida varje dag, men tappar motivationen helt nu i all denna snön!! Som skåning är jag inte riktigt van och det är ju kul att galoppera i snön i en vecka, sen har jag tröttnat på att inte kunna jobba min häst som vanligt...

Tyvärr kommer jag ingenstans med transporten, det är på tok för isigt på vägen från stallet, så jag är dömd till hemmaträning.

Någon som har lite inspiration att dela med sig av?

Tillägg: Hästen har blivit behandlad en gång i sina framknän då vet tyckte att hennes hälta berodde på hennes yviga knärörelser. Så eventuellt är det ju inte superbra för henne att pulsa fram i snön. Men jag vet inte hur mycket jag litar på diagnosen då hältan inte försvann förrän ET hade behandlat hennes bogar ett par gånger och röntgenplåtarna var fina.

Sv: Hur rider ni i snömassorna??

Du kanske kan skotta en slinga på ett närliggande gärde och rida där? Min pappa gjorde det förra året och det tar några dagar innan det fryser, för det var inte stenhårt från början. Är marken hyfsad så går det ju att rida när det frusit med.

Annars kanske du rida på bilvägarna eller om det finns någon skog i närheten, för under träden borde det ju vara mindre snö :)

Lycka till i vinter!

// Västkust-bo :D

Är i samma sits! Blää för all snö, nej förresten, all is!!! Höll ångan uppe ända tills isen kom, nu kommer jag knappt av stallplanen :(

Hur mycket ska man riskera för att hålla häst å sig själv igång? Jag vill inte ställa av men som idag: om 1 timme ska vi gå 1,5 km till ridhuset för träning, vägen är av is, vägen är krokig å bilarna kör som om det vore sommarunderlag! Börjar själv tröttna på tömkörning på fältet å blir jag trött så finns det ju ingen orsak i världen att pållan ska tycka det är kul. Dessutom kom ju skaren som en brev på posten...mummel mummel...

i Skogen har jag inte varit sen snön kom å med den skidåkarna (:mad:), variationen är ju verkligen under ALL kritik.

Vad gör man??? Hur känner man motivation när man knappt kan ta sig 3 meter till höger utan att dratta på röven?

Nu peppade jag inte alls men allvarligt talat: JAG BLIR TOKIG! Kinkigt värre här...sorry...

Här uppe brukar de flesta ploga upp sin ridbana på vintern, blir oftast allra bäst underlag då faktiskt. Även om du inte har en ridbana så kan du ju enkelt ploga upp en på närmsta jämna markplätt. Efter några plogningar och lite ridande kommer underlaget att vara hur bra som helst.

Rid upp ett spår runt en äng så slipper ni plumsa hela tiden. Rid efter vägar, rid på skoterspår (vid närmare eftertanke kanske ni inte har sådana i Skåne oavsett snömängd), rid i hagen om hästarna har trampat till där.

De jag har hästen hos har inte mycket mark och den mark de har är de rädda om :-( å nu har vi haft en hel natt av regn som dagen efter frös på så oavsett vart man vänders ig där det är ens lite uppplogats å är där is. Tydligen ska det komma mer sånt till helgen :mad: Så fruktansvärt enarverande.

Har stor dos respekt för er aktiva ryttare uppåt i landet, eran motivation å uppfinningsrikedom kan inte gå av för hackor!

Sådan is har vi några veckor på våren bara, jobbigt att ha så någon längre tid. Brukar själv rida på ängarna då förutsatt att det är blida och därmed inte skare. Det som brukar ställa till det på vintrarna här uppe är kylan och inte underlaget.

Förutom bilarna är det väl ingen fara att rida på is?? Ordentligt broddat tycker jag att det biter jättebra och det är ju ett jättefint underlag ändå.

Jag begränsar mig inte speciellt mycket när det gäller ridning och vinter. Det är bara kylan då. Men det går att rida på grusvägarna jag brukar rida på och skogsstigarna blir snabbt ok om man rider där ofta, men nu har vi fått en massa skotrar i området som kör överallt, helt suveränt!!! De kör ju även på "våra" ridvägar och de packar snön så att det blir kanonfina snövägar att rida på!!

Plogar upp en ridplan i sommarhagen där jag rider ibland för att variera.

Tyvärr så har jag ingen inspiration att ge dej. Här hemomkring är det likadant.
Skridskobana på stallplanen och vägen utanför och skare på snön i skogen..
Kan knappast bli värre. Så det är bara till att vänta ut vintern. :crazy:

Skritt i snö är jättebra för bogarna men inte några längre pass. En häst som haft problem behöver ofta bygga upp sig igen då de ofta avlastat sig och tappat muskler. Där kan snön göra underverk. Inte trav och inte galopp om det är mycket djupt utan skritt under ca 10-20 minuter efter en bra uppvärmning på annat underlag. Därefter utökar man lite till andra gångarter men risken att överanstränga är stor.

Nu när södern tydligen haft regn och blidväder är det ju isbildning och skare. Kommer det dessutom snö på isen är det rent farligt. Det krävs att man har snösulor och långa brodd. Bra på hovarna och isen är inte farlig, bara att rida i alla gångarter men då på slät is. Knögglig svallis är vedervärdig och där finns alltid risken att hästen får ett snedsteg och halkar därför.

Har egentligen inga bra uppslag annat än att man få hämta mycket sand och försöka nyttja stallplanen så kan man ju jobba vid handen om inte annat. Tömköra med lite tricks, konor o.s.v.

Ja sålänge man har ordentligt broddat med 4 brodd på varje sko o snösulor funkar det utmärkt att både trava och galoppera på is:) men häst har lite problem med lederna fram men på grusvägen går hon super när det är is och hon ändå inte halkar, så skaffa ordentligt med brodd o snösula så snön inte fastnar under hovarna och hitta en väg som inte är så hårt trafikerad och rid!:D det funkar ju ändå:P.

Jag är lycklig över snön, eftersom det inte alltid är såna här vintrar i Uppland. Stenhård och isig mark är hemsk, snö är mjuk. Men nu är det snömassor! Så jag har också mina funderingar och hänger på den här tråden. Jag har bett stallägaren ploga upp ett varv på ridbanan, vilket kommer att göra skillnad. Jag bad om det förra vintern, och fick inte hela banan plogad, men en 2,5 meter bred bana runt fyrkantsspåret, vilket gjorde att man kunde jobba bra med både skänkelvikningar och öppna/sluta. Tills det blir gjort är ridbanan rejält tilltrampad nu och därmed ojämn.

Jag har fått rida i sommarbeteshagarna, men den jag har ridit i två gånger nu har jag också börjat trampa upp spår i och jag tycker att det blir mer ojämt och att hästen snubblar mer när jag går i det upptrampade spåret. Däremot förstås mycket jobbigare att gå i den djupa snön. Min häst vill dessutom väldigt gärna springa i lössnön, och det är jättehärligt, men lite ängsligt är det med snubblande. Hur gör ni som rider på gärden och ängar? Flera skriver om att trampa upp spår. Är det bara jag som tycker att det blir ojämnt och ostadigt med upptrampade spår i snön? I alla fall för trav och galopp. Idag skrittade jag mest, vilket är bra träning bara det i djup snö, men hästen VILL ju springa! I helgen i dagsljus satsar jag på galopp i orörd snö. :)

Problemet med att ge sig ut på vägarna, som jag måste rida längs för att nå skogen, är att det är höga snövallar och en smal väg, där det känns trångt att möta bilar, för att inte tala om bussen - och ingenstans att kliva åt sidan för snön.

Jag älskar snön och framför allt är det så mycket bättre än hård mark utan snö, men alldeles enkelt är det inte.

Ordentligt upptrampade spår är väl ok, men ofta ändå ganska knöliga.

Ska jag välja mellan orörd snö och så där halvt trampade spår väljer jag utan vidare den orörda snön. Upplever också att det blir en massa snubbel och elände i de där spåren :(

Förutsatt att den orörda snön är relativt mjuk och inte alltför djup, givetvis. Här hos oss i södra Finland har vi fått ge upp det mesta av snöträningen i orörd snö, för den når nu våra isisar till magen och består ställvis av relativt hårda drivor som blåsten åstadkommit.

Travar och galopperar enbart i mjuk orörd snö eller på mycket och jämt upptrampade spår. Annars får det räcka med skritt.

Min slutsats är tyvärr att det faktiskt är farligt att rida här nere i Skåne när det är som det är nu .... Det är isigt och snorhalt och snön ligger ojämnt, dvs det är lite snö på vissa ställen och sedan meterdjupt bara ngn meter bort. Hästarna får lätt styltor och man vet aldrig hur underlaget ser ut under snön. Att köra transport på minder vägar är riskfyllt ... Jag har ställt av mina hästar. Det är bättre att låta dem vila ngr månader på vintern och istället hålla igång dem hela våren- sommaren - hösten. Jag vill inte riskera vare sig min eller hästen hälsa genom att rida ut när det är så här. Ngn sa att vintern i Skåne är 58 dagar lång så nu är det snart vår!!!!!!!!!!!!:bump:

Har gjort precis som du Ingridl, dock bara sedan i söndags, inväntar helgens ösregn med stor entusiams å ber till de högre gudarna att de ska så mycket snö å is som de bara kan! Skaffade isbroddar men å va de hjälpte nu när styltorna blir 5 cm på 5 steg å under hästen sfina packade snöstyltor är det återigen ren is. Nej tack, jag vil ha 4 hela ben på hästen denna våren med. Surt att behöva ställa av men nu är det som det är. Hoppas på måndag!

delvis kl

Jag har plockat av skorna eftersom hon bara är skodd fram annars.

Men jag har börjat rida barbacka och jobba i skritt. Annars går det ju såklart att rida upp i skogen nu när det har kommit mer snö, men det blir ju inte mer än rakspår. Tyvärr kan jag inte ploga upp nån bana, vi har ingen plan mark öht, där det är okej finns miljoner kaninhål.

Vi skåningar får göra som indianerna - ordna regndans!
Jag har lovat mig själv att aldrig mer klaga på värme, flugor eller annat som hör sommaren till. Blir jag irriterad ska jag tänka " snö - is - blåst - snö - is - blåst!:banana:

Vi skåningar får göra som indianerna - ordna regndans!
Jag har lovat mig själv att aldrig mer klaga på värme, flugor eller annat som hör sommaren till. Blir jag irriterad ska jag tänka " snö - is - blåst - snö - is - blåst!:banana:

Haha, ja vi får väl samla ihop ett gäng å mötas vid Ales stenar :idea:

Jag hänger på regndansen.Här är ganska oridbart just nu med snö is och hård skare . Inte direkt inspirerande .Mycket styltor ,går inte att komma ner till skogen så det blir mycket i ridhuset. längtar efter våren:love:

Vi hade helt perfekt snö här innan... Dock ganska lite, kanske 10 cm. Nu har det snöat i 3 dagar och det får vi inte njuta av. Imorn ska det bli tö och regn. Kommer verkligen bli jättekul att försöka rida då.

Snön ska vara lagom djup, mjuk och ingen skare!

Angående ridning så brukar jag alltid böja och flytta när vi rider på plogade vägar. I djupsnö blir det mest rakt fram i lugnt tempo. :)

Liknande trådar

Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 486
Senast: akleja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 449
Senast: Liten
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 173
Senast: Carolrita
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar