Hur rider ni era sexåringar?

A

alfur

Hur ofta, mycket och hårt rider ni era sexåringar? Anser ni dem vara unghästar fortfarande?
/Josefin

Sv: Hur rider ni era sexåringar?

För mitt egna samvete så ser jag min sexåring som unghäst. Visst, hon är inte riden speciellt mycket innan jag köpte henne. Men jag skulle nog vilja se att hon går iallafall 4dagar på raken eller så.
Sprettur köpte vi som femåring (november) året efter som sexåring var han ute och tävlade.

Vi rider våran sexåring ganska lugnt, korta fartiga pass ca 4 ggr/vecka. Vi rider henner tillsammans med våran femåring som rids lika ofta. Jag ser båda hästarna som unghästar då de är ganska omogna men för mig så är sexåringen mer unghäst än femåringen. Förut hade vi en femåring som var riden mycket och inte alls unghästig, många som såg honom och kände till psyket trodde inte att han var 5 han betedde sig mer som 15.

Vår sexårings schema ser ut ungefär såhär:

Mån: 30min mjukgörande övningar på ridbana

Tis: 1,5 timme ute med mycket galopp och ännu mer skritt i kuperad terräng

Ons: Vilar

Tors:lektion en timme, mkt skritt och flyttningar

Fre: 15 min arbete från marken

Lör: Uteritt 1,5 timme, som ovan

Sön: Vilar

Vad tycker ni om det här schemat? Kan tillägga att han är pigg och glad, samt har torra, fina ben. Han kommer få några veckors semester i sommar.

Senast ändrad av en moderator:

Men det är ju du:idea: Hej!

Tycker det verkar bra. Man märker på hästen om det blir för mycket. Sen är det alltid bra med lite vila ibland men det hade du ju planerat in.

// Carro

Hej:)

Jag tycker det känns bra med Elgur, han bjuder alltid fram (ibland lite väl mycket:angel: ) och han får alltid en vilodag efter de längre turerna. Han har varit här i två månader nu så lite starkare måste han väl ha blivit. Var lite nyfiken på hur mycket andra rider sina hästar i samma ålder.

(Jag la till dig på msn)

/Josefin

Vår sexårings schema ser ut ungefär såhär:

Mån: 30min mjukgörande övningar på ridbana

Tis: 1,5 timme ute med mycket galopp och ännu mer skritt i kuperad terräng

Ons: Vilar

Tors:lektion en timme, mkt skritt och flyttningar

Fre: 15 min arbete från marken

Lör: Uteritt 1,5 timme, som ovan

Sön: Vilar

Vad tycker ni om det här schemat? Kan tillägga att han är pigg och glad, samt har torra, fina ben. Han kommer få några veckors semester i sommar.

enligt min mening låter det som ett ganska hårt schema för en åring, jag rider knappt min 7åring lika hårt ens.

varför rider du tex just 1,5 timme varje uteritt? varfrör inte 1 timme tex...det sliter ju mer ju längre de får bära runt på en....en gång i veckan hade nog jag ridit 1,5 timme kanske och den andra dagen 1 timme.
sen ändrat markarbetet till varierande men 20min istället...på en kvar hinner de ju inte skrttas igång/skrittas av.

sen håller ni till i paddocken 3 dagar av 5 dagar vilket i längden kan bli lite tråkigt.

MEN detta var endast vad JAG tycker för er passa det säkert jättebra, använda bara ditt schema mest som en mall för hur jag tänkte med min häst när han var 6år.

hm....jag kan skriva upp schemat jag hade till min häst i höstas( när han va 6 alltså).

måndag:markarbete 20-30min ibland 1 timme beror på vad, om det var tex löshoppnings så tog det ju en massa tid att fixa hindren m.m.
tömmkörning lr longering max 20min på volt alltså.
tisdag: red ut lugnare tur mkt tölt ofta barbacka med en liten shettis som drog en vagn.
onsdag: vila
torsdag: körning 1-2timmar lungt tempo
fredag: vila/ev ridning ut/paddocken
lördag:ridning ut i skogen 1 timme
söndag: vila/ ev ridning ut.

sen varierade det från vecka till vecka ibland var han ledig fredag lördag söndag eftersom jag reste bort varannan helg.

Hejsan!

Det är inte ett schema som det hålls stenhårt på. Det händer att jag istället för att rida på ridbanan rider honom ute i en halvtimme. 1,5 timmes turerna är tillsammans med min häst, som går så dagligen. Vi skrittar dock mer när Niclas och Elgur är med. Det är min pojkvän som en fordervärd, men han ska ridas av mig ett par gånger i veckan.

Angående markarbetet så känns 15 min himla bra, han går ute dygnet runt och behöver ingen direkt uppvärmning. Till viss del är det för att han ska få göra något på sina vilodagar, han följer alltid efter en till grinden och vill med.

Mvh/Josefin

Jag rider inte en 6 åring 4 dagar på raken. På sin höjd rider jag dag 1, tömkör/cyklar med/handhästar dag2 och rider dag 3. Sedan vila dag 4, tömkörning/aktivitet utan ryttare dag5, ridning/vila dag 6 och ridning/vila dag 7.

Jag ser absolut en sexåring som unghäst. Tävla - javisst, om hästen känns redo.

Generellt försöker jag att inte sitta på hästen två dagar på raken pga muskelanatomin (en muskel blir inte starkare om den inte får vila 48 timmar mellan träning, varje gång vi sitter på hästen tränar vi samma muskler oavsett om vi tränar trav över bommar eller tölt ute, men när vi inte sitter på den - tömkörning, cykling, handhästning osv - tränas andra muskler och ite lika hårt.).

Men hur andra gör är upp till dom. Huvudsaken är att amn känner att hästen är glad, samarbetsvillig, tycker det är kul att jobbas och tänker fram!

/Malin

Jag rider inte en 6 åring 4 dagar på raken. På sin höjd rider jag dag 1, tömkör/cyklar med/handhästar dag2 och rider dag 3. Sedan vila dag 4, tömkörning/aktivitet utan ryttare dag5, ridning/vila dag 6 och ridning/vila dag 7.

Jag ser absolut en sexåring som unghäst. Tävla - javisst, om hästen känns redo.

Generellt försöker jag att inte sitta på hästen två dagar på raken pga muskelanatomin (en muskel blir inte starkare om den inte får vila 48 timmar mellan träning, varje gång vi sitter på hästen tränar vi samma muskler oavsett om vi tränar trav över bommar eller tölt ute, men när vi inte sitter på den - tömkörning, cykling, handhästning osv - tränas andra muskler och ite lika hårt.).

Men hur andra gör är upp till dom. Huvudsaken är att amn känner att hästen är glad, samarbetsvillig, tycker det är kul att jobbas och tänker fram!

/Malin

Alltid kul att höra vad andra tycker, speciellt du Malin.
Jag tycker att det är svårt att veta hur mycket jag ska jobba med henne. Hon är positiv och glad, tycker att det är kul att arbeta. Jag har inte ridit henne så speciellt mycket, då Sprettur kommer i första hand.
Men jag vill ju så gärna komma igång med henne på riktigt så att säga. Men det är kanske bättre att ta det lungt och försiktigt. Har dessvärre ingen ridbana att använda mig av, men jag kan vara en del i en av hagarna och longera henne och markarbeta henne.

Jag rider inte ens min 9 åring 4 dagar på raken. Kroppen och musklerna behöver vila för att återhämta sig och byggas.

Jag tränar min 6-åring varanndag-träning. Han är fortfarande unghäst , lite barnslig och tröttnar fort.
Rider, tömkör, och tränar lydnad ,med att gå bredvid , och håller tyglarna som om man red. Håller på att bygga upp honom och ramar in honom så att han får bra balans. Nu börjar han att svara jättebra på alla träning. Det enda som gäller är tid och tålamod.

Min sexåring är sjukskriven pga hovbensfraktur :-( - jättetråkigt men prognosen är god säger kliniken, "bara" hovbensgrenen som det blivit brott på.

Dock red jag varannandag innan detta hände. Vid långturer tar det oftast 1,5 tim komma runt och då skrittar man mycket. Tycker inte det är farligt när det tar mer tid pga lugnare tempo.

Har varit dålig jobba från marken - bör ta itu med det lite när det blir dags sätta igång igen. Hästen tycker det är roligt gå ut och gå långt, konstigt nog tar hemfärden längre tid än utfärden.

Åh vad trist:cry: . Hoppas han snart är "på banan igen".

Skulle vilja lära mig att tömköra, är så rädd att hamsa in mig och hästen i alla linor..

Jag har en femåring som är välutvecklad och mogen. Jag rider henne nästan varje dag, lite vila behöver hon givetvis. Jag har ingen tillgång till ridbana hemma Än. Att åka nånstans brukar alltid bli så krångligt. Men då jag bara rider i skogen så får hon mer och mer självförtroende och växer i sig själv, muskulatur och mankhöjd. :angel: Men jag tror att det är dags för en viloperiod snart. :smirk: Ni ser min häst på min lilla bild till vänster här. :love:

Att rida dem 4 dagar i rad tycker jag absolut att man kan göra, men man behöver ju inte rida hårt och intensivt varje gång då man rider. Men sen är ju även hästar individer som man ska känna efter hur de är, för de är ju färdigväxta först då de är 8, vilket man egentligen inte kan tro :crazy:

Fast jag får det till 2 dagar/ vecka som de rider på ridbana.

ja ridning ja men jag tänkte mig markarbetet att det oxå var i paddocken, iaf jag brukar mest hålla till i paddocken vid markarbete ibland tömmkör jag ute i skogen men longering tex eller löshoppning brukar ju gå bäst i en paddock.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
282
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 712
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka