A
alfur
Hur ofta, mycket och hårt rider ni era sexåringar? Anser ni dem vara unghästar fortfarande?
/Josefin
/Josefin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men jag skulle nog vilja se att hon går iallafall 4dagar på raken eller så.
Vår sexårings schema ser ut ungefär såhär:
Mån: 30min mjukgörande övningar på ridbana
Tis: 1,5 timme ute med mycket galopp och ännu mer skritt i kuperad terräng
Ons: Vilar
Tors:lektion en timme, mkt skritt och flyttningar
Fre: 15 min arbete från marken
Lör: Uteritt 1,5 timme, som ovan
Sön: Vilar
Vad tycker ni om det här schemat? Kan tillägga att han är pigg och glad, samt har torra, fina ben. Han kommer få några veckors semester i sommar.
varför?
/Malin
Jag rider inte en 6 åring 4 dagar på raken. På sin höjd rider jag dag 1, tömkör/cyklar med/handhästar dag2 och rider dag 3. Sedan vila dag 4, tömkörning/aktivitet utan ryttare dag5, ridning/vila dag 6 och ridning/vila dag 7.
Jag ser absolut en sexåring som unghäst. Tävla - javisst, om hästen känns redo.
Generellt försöker jag att inte sitta på hästen två dagar på raken pga muskelanatomin (en muskel blir inte starkare om den inte får vila 48 timmar mellan träning, varje gång vi sitter på hästen tränar vi samma muskler oavsett om vi tränar trav över bommar eller tölt ute, men när vi inte sitter på den - tömkörning, cykling, handhästning osv - tränas andra muskler och ite lika hårt.).
Men hur andra gör är upp till dom. Huvudsaken är att amn känner att hästen är glad, samarbetsvillig, tycker det är kul att jobbas och tänker fram!
/Malin
Fast jag får det till 2 dagar/ vecka som de rider på ridbana.