Hur rider ni era hopphästar?

H

Hoppla

Hur rider ni era hästar på marken?
Vad rider ni för övningar, vad tränar ni på? Hur ofta rider ni de på banan?
Anser ni att det är "fel" att rida en häst 2 gånger om dagen?

Jag vill gärna att denna tråden ligger kvar i hoppforumet eftersom att jag vill ha svar från hoppfolk, då ridsätten skiljer sig från gren till gren. En dressyrryttare tränar ju inte sin häst på samma sätt som en hoppryttare gör.

Sv: Hur rider ni era hopphästar?

Hoppar för tränare en gång per vecka, då är det mycket tekniska banor och knepiga ridvägar, tränar dressyr en gång i veckan för tränare, fokuserar mkt på att rakrikta o stärka hästen i samtliga gångarter, eller träna inför dressyrporgram.
Utöver det jobbar jag hästen på bana/ridhus, lösgörande, stärkande, rider ut och galoppjobbar ett pass (intervaller, blir en dle travjobb med), ett utepass med klättring o i skog o mark för att stärka.
Sedan blir det antingen tömkörning ett pass eller ett pass till med lösgörande o stärkande arbete på bana/ute.

Jag tycker det är viktigt att hästen är reglerbar i alla gångarter. Rider faktiskt inte så annorlunda än jag gör på en dressyrhäst.
Mycket tempoväxlingar, sidförande för att checka att hästen tar skänkeln. Galoppfattningar, halter, ryggning, byten. Jag försöker rida fram en häst utan spänningar som varken går emot hand eller skänkel.

Ser inget fel i att rida två gånger om dagen - tvärtom bara bra, jag hade gjort det om jag haft tid och möjlighet. Sen rider man ju inte två stenhårda pass då utan kanske en lugnare uteritt och en träning på banan.

det är bara bra att rida 2 gånger om dagen ^_^ jag gjorde det ett tag innan på min häst då hon skenade konstant i hagen och höll på att riva den :( så för att trötta ut och för att kunna mocka utan en galen häst i boxen så red jag 2 pass där ett var skritt i en 40 min på morgonen, och ett pass på kvällen med träning på grannens ridbana.
hästen hade superduper kondition och var i tävlings form, dock lagom okontrollerbar. hade behövt ett skritt pass om dagen + vanlig träning med henne nu då hon är låååångt ifrån den form hon var då, rund mage och dåligt med muskler. men super snäll i jämförelse mot innan ^_^
ett skritt pass extra om dagen är ju som en extra promenad eller en timme i skritt maskinen, inget fel utan bara bra för konditionen.

Jag tycker inte de är fel att rida två gånger per dag, men kanske inte 24/7 liksom, räcker ju med några gånger i veckan. Och då kan ju ett pass vara ett lättare pass.

Jag rider så varierat jag kan, har tillgång till 3 ridhus och två ridbanor och en gräsbana, och sen skog och fält, och två galopp banor på olika sträckor.
Alla banor och ridhus har olika underlag, en bana har hårdare underlag och den andra har mjukare. Så har även ridhusen.

Jag skrittar alltid fram på hårt underlag, utom på vintern då jag är lite dålig på def :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 929
Senast: Mia_R
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 519
Senast: Sesca
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 633
Senast: Piaff
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka