hur rider ni era 7 åringar?

Sv: hur rider ni era 7 åringar?

Kul att du tycker hon är fin. Hon är den roligaste häst jag ridit, men vi har inte kommit långt, precis lärt oss lite av töltens konst.
Precis som Sprettur skriver behöver vi arbeta mer bakifrån, men just nu är det takten som befästs. Vi tävlade och fick5,23 det var i våras ingen bra takt och lite hög form, men vi hade en bra upplevelse! Jag tror vi kommit en lite längre bit mot målet nu. Det ska bli roligt att se om det stämmer på resultatet också(ska tävla första helgen i sept.)
Islandshästridning är precis nytt för mig, mycket svårt men underbart roligt!
Tack för kommentaren!

Senast ändrad:

Kul att du tycker hon är fin. Hon är den roligaste häst jag ridit, men vi har inte kommit långt, precis lärt oss lite av töltens konst.
Precis som Sprettur skriver behöver vi arbeta mer bakifrån, men just nu är det takten som befästs. Vi tävlade och fick5,23 det var i våras ingen bra takt och lite hög form, men vi hade en bra upplevelse! Jag tror vi kommit en lite längre bit mot målet nu. Det ska bli roligt att se om det stämmer på resultatet också(ska tävla första helgen i sept.)
Islandshästridning är precis nytt för mig, mycket svårt men underbart roligt!
Tack för kommentaren!

okej. men det är ju bra poäng trots att du inte hade ridit islandshästar så mycket. hur länge? hur är dom andra gångarterna?

Tack Kolur och Gullan86!
Jag har ridit Islandshäst ett år men ridit Hoppning och Dressyr i princip hela mitt liv, så grundridningen finns i ryggen. Jag var faktiskt en sån där som inte kunde förstå tjusningen med islandshästridningen innan, fast jag inte ens provat. Tur att man kan ändra sig! Min häst har tre mycket bra grundgångarter bäst i galoppen!
Hoppas ni fortsätter att ha roligt och utvecklas tillsammans med hästar!
Mvh ganzo!

okej. kan man få se lite fler bilder?;)
varför började du med islandshästar då?

Det kanske blir lite mer bilder längre fram, men som du vet är jag inte så bra på¨dator så det tar så lång tid att ta fram dem.

Jag började rida islandshäst för att en arbetskollega och numera en av mina bästa vänner tjatade på att jag skulle följa med henne ut och rida på en av hennes hästar. Det blev tillslut av, det var mycket roligt.

Min vän erbjöd sig att låna ut sin fina häst så jag kunde rida kurs för en duktig Islandshästtränare. Sedan den dagen är jag fast. Egentligen skulle jag trappa ned min ridning för jag är tvåbarnsmor. Men sådant blev inte fallet, nu har vi två Islandshästar. En sjuåring och en treåring. Jag vill hela tiden mer!

Lyfter tråden igen...
Funkar detta schema för en 7-åring?

Måndag - Ridskolelektion med elever (skog eller paddock)
Tisdag - Ridskolelektion med elever (skog eller paddock)
Onsdag - Jag - lektion ridskolan
Torsdag - vila
Fredag - Ridskolelektion med elever (skog eller paddock)
Lördag - Jag - Skogstur/markarbete beroende på hur veckan sett ut
Söndag - Jag - Skogstur/markarbete beroende på hur veckan sett ut

Är det "bra" om de går 2 lektioner per dag vissa av dagarna?

Senast ändrad av en moderator:

Finns risk att hästen tröttnar om den ska gå på så många lektioner och jag skulle INTE låta den gå 2 lektioner per dag ..
Den är trots allt "bara" 7.
Jag hade kanske låtit den gå på ridskola max 2 ggr/vecka om jag nu var tvungen att låna ut den till en ridskola.
Om jag inte hade tid att rida min häst fullt ut själv så hade jag hellre letat efter en duktig medryttare.

Men hey, that's me :)

Finns risk att hästen tröttnar om den ska gå på så många lektioner och jag skulle INTE låta den gå 2 lektioner per dag ..
Den är trots allt "bara" 7.
Jag hade kanske låtit den gå på ridskola max 2 ggr/vecka om jag nu var tvungen att låna ut den till en ridskola.
Om jag inte hade tid att rida min häst fullt ut själv så hade jag hellre letat efter en duktig medryttare.

Men hey, that's me :)

Misstänkte att det varför mycket. :) Tack!

Hur mycket det är lämpligt att den går i ridskolan tycker jag beror på ett antal faktorer:
* Rider de alltid inne, eller även ut i skogen?
* Hur vana/duktiga är ryttarna?
* Är det nya ryttare hela tiden, eller samma? (vissa ridskolor har ju så att man rider samma häst många lektioner i rad)

Utifrån hur svaren är på de ovanstående frågorna kan man få en uppfattning om hur många lektioner i veckan som kan vara lämpligt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka